2023-12-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det finns ju massor av mycket förmögna personer med rötter i Skull and Bones, varför skulle de inte ha motiv av att ta marknadsandelar i Europa efter ett krig?

Några familjer är: Rockefeller, Goodyear, Sloane, Stimson, Perkins, Pillsbury, Kellogg, Vanderbilt, Bush, Lovett

Det är inte förvånande att rika människor överhuvudtaget gärna skulle expandera in i länder efter krig ja. Och hur Tyskland behandlades efter första världskriget och i Versaillesfreden var ett av de största geopolitiska misstag som har gjorts.

Det du påstår är dock att det skulle ha funnits något hemligt projekt att finansiera Hitler och att rika amerikaner investerade i Tyskland under mellankrigstiden vilket är skitsnack. Det har inte ens varit någon hemlighet utan ett historiskt faktum. Det har heller inget med att de tillhörde skull and bones. Eller menar du att ingen förmögen amerikan som gick på Harvard investerade i Tyskland? Eller folk som var medlemmar i scroll and key?
Citera
2023-12-17, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Det är inte förvånande att rika människor överhuvudtaget gärna skulle expandera in i länder efter krig ja. Och hur Tyskland behandlades efter första världskriget och i Versaillesfreden var ett av de största geopolitiska misstag som har gjorts.

Japp eller det beror självklart lite på synvinkel. USA kunde skörda så för dem var det bra
Men jag håller med, att Tyskarna förlorade första världskriget och tvingades skriva på Versaillesfreden är lite som att ondska vann över godhet. Inte så att Tyskarna var några änglar med Brittiska Imperiet och deras allierade var riktigt brutala.

Citat:
Det du påstår är dock att det skulle ha funnits något hemligt projekt att finansiera Hitler och att rika amerikaner investerade i Tyskland under mellankrigstiden vilket är skitsnack.
Nej det menar jag inte! Detta är en så lång process så det går inte att staka ut något sådant i förväg. Utan det jag tror hänt är att små steg där USA hela tiden haft mest att vinna, där har det ena lett till det andra och de har sakta men säkert ätit sig in i makten.
För att vilja ta över behövs personer som har den målsättningen och kämpar för det. Jag ser inte hur det finns någon annan som har samma styrka och förutsättningar som Skull and Bones och deras tentakler ut.

USAs slutliga maktövertagande kom 1951 med suezkrisen. Kände de med makt till att de vara så nära att kunna ta kontroll över nästan hela världen innan 1940? Det tror jag inte men sakta framträder nya "affärsmöjligheter" och plötsligt öppnade sig denna straffspark

Citat:
Det har inte ens varit någon hemlighet utan ett historiskt faktum. Det har heller inget med att de tillhörde skull and bones. Eller menar du att ingen förmögen amerikan som gick på Harvard investerade i Tyskland? Eller folk som var medlemmar i scroll and key?
Om jag får gissa så innan 2000 viste knappt någon om vad "skull and bones" var för något. Även om man berättat om det för någon vid den tiden så hade väldigt få trott på historien.
Det är en fantastisk skillnad på idag och vad som var innan 2000.

Att det finns folk som eftersträvar makt är heller inget konstigt.

Jag menar heller inte att det "bara" är skull and bones som är där uppe men vad det verkar så utan deras starka koppling och att de hjälper varandra, så tvivlar jag att det varit möjligt att göra allt som är så otroligt korrupt. Om någon berättat innan 2000 talet vad som skulle komma att hända på på 2000 talet tror jag INGEN skulle tro på det.

Vet du någon alternativ förklaring?
Senast redigerad av KlokOchSnygg 2023-12-17 kl. 19:35.
Citera
2023-12-17, 20:17
Medlem
Citat:
Japp eller det beror självklart lite på synvinkel. USA kunde skörda så för dem var det bra
Men jag håller med, att Tyskarna förlorade första världskriget och tvingades skriva på Versaillesfreden är lite som att ondska vann över godhet. Inte så att Tyskarna var några änglar med Brittiska Imperiet och deras allierade var riktigt brutala.

Nej det menar jag inte! Detta är en så lång process så det går inte att staka ut något sådant i förväg. Utan det jag tror hänt är att små steg där USA hela tiden haft mest att vinna, där har det ena lett till det andra och de har sakta men säkert ätit sig in i makten.
För att vilja ta över behövs personer som har den målsättningen och kämpar för det. Jag ser inte hur det finns någon annan som har samma styrka och förutsättningar som Skull and Bones och deras tentakler ut.

USAs slutliga maktövertagande kom 1951 med suezkrisen. Kände de med makt till att de vara så nära att kunna ta kontroll över nästan hela världen innan 1940? Det tror jag inte men sakta framträder nya "affärsmöjligheter" och plötsligt öppnade sig denna straffspark

Om jag får gissa så innan 2000 viste knappt någon om vad "skull and bones" var för något. Även om man berättat om det för någon vid den tiden så hade väldigt få trott på historien.
Det är en fantastisk skillnad på idag och vad som var innan 2000.

Att det finns folk som eftersträvar makt är heller inget konstigt.

Jag menar heller inte att det "bara" är skull and bones som är där uppe men vad det verkar så utan deras starka koppling och att de hjälper varandra, så tvivlar jag att det varit möjligt att göra allt som är så otroligt korrupt. Om någon berättat innan 2000 talet vad som skulle komma att hända på på 2000 talet tror jag INGEN skulle tro på det.

Vet du någon alternativ förklaring?

Precis. Det är osäkert om Hitler hade kommit till makten utan hur det blev.
Däremot så tror jag inte att det var ett medvetet geopoltiskt drag. Man måste tänka på att under denna tid så var USA mer isionalistiska och fokuserade allt på sitt eget land

Jag tror det helt enkelt handlar om kapitalism och att det var vid den tiden för första/andra världskriget som företag började äga fabriker/etc. i andra länder. Det fanns ju tyskägda gruvor i Sverige osv. Vilket inte är en skillnad för hur coca-cola hade fabriker i Tyskland.
Citera
2023-12-18, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Sorry, inte Yale, endast Skull & Bones. Skrev fritt från minnet och skulle givetvis ha dubbelkollat.
Gammal post, men jag quotar ändå-
Innan drog/opium gangster fasonerna så var det slavhandel som var the thing, och Elihu Yale var involverad i detta.
http://digitalhistories.yctl.org/201...-slave-trader/
Citera
2023-12-18, 08:52
Medlem
Citat:
Det är inte en hemlighet på något sätt och har aldrig varit det. Vi hade ju inte ens haft Fanta om inte coca-cola hade haft tyska anläggningar.
Var kan man läsa om Coca-Cola’s mellankrigs anläggningar i Tyskland ? Under den perioden hittar jag bara info om att anläggningar fanns i Frankrike Belgien/Holland och England.
Om Tyska softdrinken Fanta sägs det att CC köpte rättigheterna till 1946.

Hurusom, tidiga Coca-Cola knyter an till lukrativa affärs områden som narkotika och slavhandel (kokainbuske och sockerrörsplantage) som nämnt i tråden
Citera
2023-12-18, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Var kan man läsa om Coca-Cola’s mellankrigs anläggningar i Tyskland ? Under den perioden hittar jag bara info om att anläggningar fanns i Frankrike Belgien/Holland och England.
Om Tyska softdrinken Fanta sägs det att CC köpte rättigheterna till 1946.

Hurusom, tidiga Coca-Cola knyter an till lukrativa affärs områden som narkotika och slavhandel (kokainbuske och sockerrörsplantage) som nämnt i tråden

Om fanta https://www.businessinsider.com/how-...9-11?r=US&IR=T ,tror det räcker till att börja med

Coca-cola innehöll kokain redan från början så det är inte konstigt att de investerar. Vad gäller slavhandel så är det inte förvånande eftersom det var så det fungerade i USA då. Däremot så bevisar det inte att det orkestrerades. Korrelation är inte kausalitet.
Citera
2023-12-18, 09:19
Medlem
Skull and bones är den mest omtalade och därmed mest (ö)kända av fraternities, dock har jag kännt till dess engelska motsvarighet - Bullington Club sedan länge.
Och ett snabbt sök på nätet så dyker det upp ett flertal sådana här hemliga sammanslutningar för de rika Ivy League’s brats som slussats och fortsätter så till ledande poster i samhället
https://www.mentalfloss.com/article/...cret-societies
Citera
2023-12-18, 09:36
Medlem
Citat:
Precis. Det är osäkert om Hitler hade kommit till makten utan hur det blev.
Däremot så tror jag inte att det var ett medvetet geopoltiskt drag. Man måste tänka på att under denna tid så var USA mer isionalistiska och fokuserade allt på sitt eget land

Jag tror det helt enkelt handlar om kapitalism och att det var vid den tiden för första/andra världskriget som företag började äga fabriker/etc. i andra länder. Det fanns ju tyskägda gruvor i Sverige osv. Vilket inte är en skillnad för hur coca-cola hade fabriker i Tyskland.
Under tidiga 1800 talet var där en enorm invandring till USA från Tyskland.
Det var en hårsmån i valet av ett officiellt språk för USA som engelskan vann över tyskan, dollar är tagit från tyskans Thaler. Sen har vi ju hamburgare t.e.x, och en hel hög av ord och uttryck med tyskt ursprung som nu är vardags språk i usa
USA har historiskt en stark koppling till Tyskland, klart det i usa fanns starka intressen för t.e.x nazi Tyskland
Citera
2023-12-18, 09:42
Medlem
Citat:
Om fanta https://www.businessinsider.com/how-...9-11?r=US&IR=T ,tror det räcker till att börja med

Coca-cola innehöll kokain redan från början så det är inte konstigt att de investerar. Vad gäller slavhandel så är det inte förvånande eftersom det var så det fungerade i USA då. Däremot så bevisar det inte att det orkestrerades. Korrelation är inte kausalitet.
Jovisst det var så det var då, och jag är säker på att många av oss hade också hoppat på tåget om vi hade haft chansen
Citera
2023-12-18, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
Under tidiga 1800 talet var där en enorm invandring till USA från Tyskland.
Det var en hårsmån i valet av ett officiellt språk för USA som engelskan vann över tyskan, dollar är tagit från tyskans Thaler. Sen har vi ju hamburgare t.e.x, och en hel hög av ord och uttryck med tyskt ursprung som nu är vardags språk i usa
USA har historiskt en stark koppling till Tyskland, klart det i usa fanns starka intressen för t.e.x nazi Tyskland

Ehm... Engelska är inte det officiella språket i USA och hade det definierats som det hade det så hade det varit i konstitutionen.
https://youtu.be/snOHLxoyAZ4?si=CBKmg_8TYKW5iACW gå till 1:22. Personen är Devin Stone, amerikansk jurist med flera års erfarenhet.

Coca-cola company Tyskland bildades 1930 medan Nazityskland inte existerade förän 1933. I valet 1930 så fick nsdap 107 platser och Socialdemokraterna. Amerikanska nazister fick inget stöd från större delen av den amerikansk-germanska befolkningen.
Och ja det är irriterande att du istället för Tyskland skriver Nazityskland eftersom det endast existerade från 1933 medan Versaillesfreden slöts 1919. Du kanske ska bekanta dig med det politiska landskapet i Tyskland under mellankrigs tiden för att faktiskt förstå varför NSDAP oväntat lyckades ta makten (det var verkligen inte något som var självklart).
Citera
2023-12-18, 15:01
Medlem
En fråga angående Nazipartiet om någon har information.

Har jag tolkat rätt så hade Hitler inga större problem med judar innan kriget, i vart fall ser man inget om det när man läser hans start som politiker.

Antalet judar som bodde i Tyskland, är har jag sett en siffra på c.a. en halv miljon. Långt ifrån de 6 miljoner som påståtts ha dödats.
Att "importera" judar i dessa mängder mitt under brinnande krig, det tyder på en extrem fixering (läs: hat) enbart för att döda judar.

Jag får inte ihop logiken om det är så att siffrorna stämmer som jag läst, eller stämmer de inte?
Citera
2023-12-18, 15:32
Medlem
Citat:
En fråga angående Nazipartiet om någon har information.

Har jag tolkat rätt så hade Hitler inga större problem med judar innan kriget, i vart fall ser man inget om det när man läser hans start som politiker.

Antalet judar som bodde i Tyskland, är har jag sett en siffra på c.a. en halv miljon. Långt ifrån de 6 miljoner som påståtts ha dödats.
Att "importera" judar i dessa mängder mitt under brinnande krig, det tyder på en extrem fixering (läs: hat) enbart för att döda judar.

Jag får inte ihop logiken om det är så att siffrorna stämmer som jag läst, eller stämmer de inte?

Nja med tanke på att DAP (föregångaren till NSDAP) var antisemitiskt så jag är skeptisk mot det. Det fanns säkert en tid då han gillade judar men det var i sådana fall innan Versaillesfreden.

Jag hoppas du inser att det inte var bara i Tyskland som judar dödades utan i hela Europa så detärinteså enkelt eller missade du att Tyskland attackerade flera andra länder i Europa. Auschwitch ligger i Polen, Anne Frank levde i Nederländerna och mobila gaskamrare togs med när Tyskarna åkte österut osv. Men ja det var något som man fokuserade på ur en rent ideologisk vinkel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in