Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-29, 01:11
  #1
Medlem
batesapples avatar
För ca 1,5 år sedan åkte jag fast för grov rattfylla och avtjänade ett 30-dagars straff med fotboja. För mellan 2-4 år sedan fick jag även böter á 800:- per gång för sammanlagt två offentliga urineringar.

Hur tungt ser kommande arbetsgivare på rattfylla?
Känns som om urineringen är ovidkommande, eller kan det avgöra ev. Jobb eller inte?
Urineringen är iof bara böter på plats, utan rättegång m.m. Står det bara kvar i 5 år i registret?
Mycket tacksam för svar!
Citera
2010-09-29, 01:14
  #2
Medlem
squattats avatar
Alla arbetsgivare tittar ju inte i registret, sen är det väl så att det försvinner efter 5 år.
Citera
2010-09-29, 01:19
  #3
Medlem
Verdess avatar
fel
Citera
2010-09-29, 01:42
  #4
Medlem
Ondves avatar
Tror detta är helt omöjligt att svara på... Vissa chefer vet att de flesta kan råka ställa till det lite för sig någon gång i livet, bara man inte upprepar det. Han/hon kommer då antagligen inte ha några direkta synpunkter på det hela. Vissa har dock oerhörda problem gentemot rattfyllon och kommer nog säkerligen inte anställa dig om det kommer till deras kännedom.

Tror toleransen hos chefer kan sammanfattas till att vara högre för detta ju sluskigare jobb det handlar om.

Slutsats: Håll käft om din brottskarriär
Citera
2010-09-29, 02:19
  #5
Medlem
batesapples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squattat
Alla arbetsgivare tittar ju inte i registret, sen är det väl så att det försvinner efter 5 år.

5 år gäller väl lindriga brott. Grova brott står vad jag vet alltid kvar?
Citera
2010-09-29, 12:24
  #6
Medlem
squattats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av batesapple
5 år gäller väl lindriga brott. Grova brott står vad jag vet alltid kvar?

Hade en grov misshandel på mig som blev avskriven, men dom kanske ser hårdare på rattfylla.
Citera
2010-09-29, 16:48
  #7
Avstängd
BjaarNs avatar
Grov rattfylla säger en del om dig som person, offentliga urineringar tvivlar jag på att någon bryr sig om, vem har inte pissat ute efter en blöt kväll? Bara oflyt att få böter för det, känns lika allvarligt som att gå mot röd gubbe.
Beror helt på arbetsgivaren.
Citera
2010-09-29, 18:46
  #8
Medlem
Bandhundens avatar
Vad fan spelar det för roll, hur skulle arbetsgivaren få reda på det?

Det man inte vet har inte hänt.
Citera
2010-09-30, 20:25
  #9
Medlem
DearLeaders avatar
Beror som sagt på hur arbetsgivaren själv ser på det, och vad för slags jobb du söker. Är det som chaufför för Swedbuss eller ngt ser det nog mindre bra ut. Är det som IT-tekniker så spelar det nog ingen roll alls. Brorsan är dömd för misshandel men fick nyligen anställning som jurist i tingsrätten. (Där han bla dagligen trackaseras av Dala Demokratens självutnämde kriminalexpert Gubb Jan Stigsson, som ständigt ringer och försöker få ut hemligstämplad information kring pågående brottsutredningar).
Och långt ifrån alla arbetsgivare begär att få titta i ditt brottsregister. Har bara varit med om det en gång. (vilket är tur för mig som också har en gammal dom på mig). Men jag jobbar inom revisionsbranschen. Kanske hårdare rutiner på transport och säkerhetsföretag..
Citera
2010-09-30, 20:28
  #10
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
Vad fan spelar det för roll, hur skulle arbetsgivaren få reda på det?

Hur? Arbetsgivaren ber vänligt men bestämt om att få ett brottsregisterutdrag i ett oöppnat kuvert. Och ställer du inte upp på det så kan du glömma att få tjänsten du söker.
Citera
2010-09-30, 23:07
  #11
Moderator
Semesters avatar
Det är väl ändå rätt sällan som arbetsgivare begär att få kolla registerutdrag. Om de kollar kanske det blir knepigt men jag tror det är rätt sällsynt. Men ni får väl rätta mig här?
Citera
2010-09-30, 23:44
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Det är väl ändå rätt sällan som arbetsgivare begär att få kolla registerutdrag. Om de kollar kanske det blir knepigt men jag tror det är rätt sällsynt. Men ni får väl rätta mig här?

Det beror nog rätt mycket på i vilka branscher man rör sig och vilka typer av jobb man får... Det är snarare regel än undantag i allt fler branscher. Hur arbetsgivaren reagerar på eventuella domar, och vilka typer av brott som har relevans för vilka typer av jobb, är en annan fråga. Men att påstå att det är "rätt sällsynt" anger nog att det inte är särskilt kvalificerade arbeten du haft... :-P
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback