• 1
  • 2
2010-09-28, 21:52
Medlem
Europa har många bra ligor som Premier League, La Liga och Allsvenskan. En asiat som är utbytesstudent här är sjukt inne på tysk fotboll. Han älskar Bayern munchen. En american här diggar spansk fotboll.

Hur stort är svensk fotboll utomlands? Finns det en supporterkultur ute i världen för svenska lag?
Senast redigerad av Mandelmusen 2010-09-28 kl. 21:56.
Citera
2010-09-28, 21:57
Medlem
Skulle tippa att den Svenska fotbollen kan jämföras med diverse korpfotboll utomlands... . Det som jag förstör mycket med detta är äganderätten att ett företag inte får äga ett fotbollslag på samma sätt som i de större ligorna. (sen att standarden över lag är sjukt låg är nog också en bidragande faktor)
Citera
2010-09-28, 22:00
Medlem
FabioAugustos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Googleone
Skulle tippa att den Svenska fotbollen kan jämföras med diverse korpfotboll utomlands... . Det som jag förstör mycket med detta är äganderätten att ett företag inte får äga ett fotbollslag på samma sätt som i de större ligorna. (sen att standarden över lag är sjukt låg är nog också en bidragande faktor)
Typ som Bundesliga?

Eller vänta...

Att Allsvenskan inte är stort utomlands är för att dels är inte Sverige något stort land, dels är Allsvenskan ingen bra liga och har heller aldrig varit det.
Citera
2010-09-28, 22:13
Medlem
latjoisses avatar
Allsvenskan är ett stort skämt för medelmåttor där det ibland kommer upp bra spelare som sedan säljs vidare till mediokra lag i Norden och Holland.
Citera
2010-09-28, 22:49
Medlem
mr.chongs avatar
Hur stort är intresset för serbisk fotboll i sverige?. det är ugefär samma intresse för allsvenskan utomlands skulle jag tro..
Citera
2010-09-28, 22:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.chong
Hur stort är intresset för serbisk fotboll i sverige?. det är ugefär samma intresse för allsvenskan utomlands skulle jag tro..

Jag har fått höra att just på Balkan finns det ett litet intresse för Allsvenskan. Det finns dem som gärna följer hur det går för de som spelar i Allsvenskan och som har rötter på Balkan. Jag tror inte att intresset är jättestort men det finns där i varje fall.

Jag har också fått för mig att det finns kurder, syrier och assyrianer runt om i Europa som följer de invandrarlagen som finns i Sverige och som spelar på en hyfsad hög nivå.
Senast redigerad av mishima 2010-09-28 kl. 23:02.
Citera
2010-09-28, 23:03
Bannlyst
Grekland finns det visst intresse ur bettingsynpunkt, har för mig någon grekisk kanal visar enstaka matcher också
Citera
2010-09-28, 23:59
Medlem
Det var ju något lag (Assyriska, Syianska eller möjligen Dalkurd, även om det är ett långskott) som sändes live i hemlandet för något år sedan. Någon som känner igen detta eller är jag ute och cyklar?
Citera
2010-09-29, 00:02
Medlem
Baconchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Det var ju något lag (Assyriska, Syianska eller möjligen Dalkurd, även om det är ett långskott) som sändes live i hemlandet för något år sedan. Någon som känner igen detta eller är jag ute och cyklar?

Kan bli svårt då inget av nämnda lag har något hemland.
Senast redigerad av Baconchips 2010-09-29 kl. 00:04.
Citera
2010-09-29, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baconchips
Kan bli svårt då inget av nämnda lag har något hemland
Sant, men det finns otvivelaktligen kanaler som sänder på de utvalda språken för dessa folkgrupper.
Citera
2010-09-29, 00:42
Medlem
serbers avatar
Intresset för Allsvenskan för gemene man är väldigt svalt men för klubbar ute i Europa är den nog ganska intressant då man kan hitta enstaka bra spelare som Ljungberg, Zlatan osv.
Citera
2010-09-29, 00:43
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martinao
Det var väl när Assyriska var uppe i allsvenskan som dom fick en hel del intresse från "hemlandet". Första gången ett av deras lag syntes i någon serie.

Sen kan jag nog tänka mig att det finns en del intresse för allsvenskan i balkanländerna som Mishima sa. Inte bara för att det spelar en hel del därifrån här utan också för att det finns en hel del folk där nere som har bott i Sverige. I övrigt så är nog intresset minimalt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in