2010-09-29, 02:41
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-apologies
ni har helt fel, en burgare ska vara minst 2cm hög.

så mager som möjlig nötfärs max 90% fett helst betydligt magrare, någon matsked hackad lök ock lite vitlök. ett ägg till kanske 500g färs. ganska mycket salt och lite peppar innan den steks.

tillred i ett grilljärn som är så hett att det nästan börjar brinna. ca 2 min vrid 90 grader 2 min, flippa stek tills klart.

glöm inte att grilla brödet, och för h****e ingen "hamburgerdressing"

Fyfan vilka värdelösa hamburgare du måste göra. Det ska för i helvete inte vara ägg i hamburgaren.
Citera
2010-09-29, 02:59
Medlem
syke555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan
Fyfan vilka värdelösa hamburgare du måste göra. Det ska för i helvete inte vara ägg i hamburgaren.

Dom lär bli hyffsat torra med en fetthalt på mindre än 10% också..
Citera
2010-09-29, 03:31
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodaifickan

Äh, nog kan man ha en äggula i färsen alltid.
Citera
2010-09-29, 06:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-apologies
ni har helt fel, en burgare ska vara minst 2cm hög.

så mager som möjlig nötfärs max 90% fett helst betydligt magrare, någon matsked hackad lök ock lite vitlök. ett ägg till kanske 500g färs. ganska mycket salt och lite peppar innan den steks.

tillred i ett grilljärn som är så hett att det nästan börjar brinna. ca 2 min vrid 90 grader 2 min, flippa stek tills klart.

glöm inte att grilla brödet, och för h****e ingen "hamburgerdressing"
Nu tillhör jag dom som i alla fall tror du menar 90% kött.
Men de som kan sina hamburgare som Amerikanarna säger 20-25% fett i sin köttfärs för bäst resultat.

Och ägg fyller ingen direkt funktion, så det kan man skippa, om man nu inte gillar den konsistens som ägg ger.
Citera
2010-09-29, 08:06
Medlem
right 10% fett

I USA använde jag alltid en köttfärs som var "99%". Jag förstår inte varför ni är så säkra att de blir torra för det blir de verkligen inte om man inte genomsteker.

Klart man kan ha ägg i en hamburgare, wtf?

En burgare gjord på 30% fett låter ganska äckligt faktiskt. Klart man kan göra saker ätbara genom att dränka dem i fett, men . . .ja.
Citera
2010-09-29, 08:30
Medlem
dePauls avatar
När det gäller diskussionen gällande vad som får och inte får finnas i en hamburgare så är jag ganska flexibel. Min gräns går vid kombinationen lök/ägg/ströbröd. Detta är en pannbiff och ingen hamburgare längre i mitt lexikon .

Så till frågan gällande fett. Visst kan du köra med 90% rent kött men glöm inte att fett är en mycket viktig smakbärare. Därmed menar jag inte att det skall drypa om hamburgaren men upptill just 30% är ingen fara. Är köttet magrare än 10%-15% så brukar jag tillföra ister.

~Paul~
Citera
2010-09-29, 10:55
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Lyckas nästan aldrig med det tyvärr. Hur platta dom än är när man lägger dom i stekpannan blir dom små bullar i slutänden. Kör på svag värme och rent nötkött. Visst grillat är godast men om man inte har möjlighet att grilla?

Det ska vara hög värme och använd smashmetoden. Dvs. gör en stor köttbulle istället för en biff, sen sätter du bullen på plattan och låter den stå en 30 sekunder, sen trycker du ner den till en biff rakt på plattan och tar tid (2 minuter), sen vänder du och väntar 2 minuter till.

P.S. baconfett är bäst att steka burgare i tycker jag. Med smash metoden behöver man inte pressa då man kokar så burgaren blir saftigare. Det funkar också att göra en grop. Hursomhelst försöker jag att inte pressa burgaren då den inte längre är rå.
Senast redigerad av Fader Jack 2010-09-29 kl. 11:00.
Citera
2010-09-29, 11:26
Medlem
fetfittas avatar
Mitt tips är att ta upp köttfärsen ur förpackningen, ca 150 gr.

"Kläm" färsen mellan händerna för att göra färsen till en slät färs (så att de små korvarna som blir efter malningen försvinner).
Kläm inte för länge för då kläms fettet ut från köttet och blir segt.

Skölj båda händerna under vatten, ta upp färsbollen och börja "kasta" den mellan händerna så att vattnet slås in i bollen.

Pressa ut färsen med en press eller med händerna till önskad storlek.
Salta, peppra, grillkryddera etc. vad du nu vill ha.

Stek på hög värme två minuter på första sidan, vända och samma sak där.
Sänk plattan till 1/3 av vad du kan ha som högst.
Täck med lock.
Har du inget lock till stekpannan så kan du ställa en skål eller liknande över.
Låt den ligga i 3-4 minuter innan du lägger på ett par ostskivor.

Sen vill jag även tipsa om Liquid Smoke från TryMe.
Blanda ut med lite vatten, skvätt över burgaren när den steks.
Blir otroligt gott.
http://blogg.alltommat.se/lisaleverk...uid-smoke2.jpg
Citera
2010-09-29, 12:07
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Äh, nog kan man ha en äggula i färsen alltid.
Varför skulle man ha det? Dumheter.

För att få snygga burgare så köper du färs (eller maler själv vilket är ännu vbättre) där du tydligt kan se att alla fibrer ligger åt samma håll. Lägg färsen på plastfolie och rulla ihop tills du har en cylinder med kött. Pressa inte ihop färsen för hårt. Använd sedan en vass kniv för att skära skivor av färsrullen. Pressa lätt ut varje skiva och voila, du har perfekta hamburgare. Dessa kommer inte ändra form under stekning utan vara helt platta på båda sidor. De kommer heller inte tappa lika mycket av sin diameter som den hade gjort om du mojsat ihop färsen.
Citera
2010-09-29, 12:19
Medlem
Vattendroppes avatar
Tur att det strax är dags för lunch, för man blir kraftigt sugen av att läsa denna tråd. Jag kommer att göra som flera påpekat, att göra en lite tunnarwe i mitten när man börjar steka, då brukar det jämna ut sig på slutet.

Min hamburgare i dag blir ca 300 gr, salt, färsk röd peppar o lite vitlök och en skiva västerbottenost och det blir så gott att övriga tillbehör blir kuriosa.
Citera
2010-09-29, 12:37
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
När det gäller diskussionen gällande vad som får och inte får finnas i en hamburgare så är jag ganska flexibel. Min gräns går vid kombinationen lök/ägg/ströbröd. Detta är en pannbiff och ingen hamburgare längre i mitt lexikon .

Så till frågan gällande fett. Visst kan du köra med 90% rent kött men glöm inte att fett är en mycket viktig smakbärare. Därmed menar jag inte att det skall drypa om hamburgaren men upptill just 30% är ingen fara. Är köttet magrare än 10%-15% så brukar jag tillföra ister.

~Paul~

Jag tycker också att man kan vara ganska flexibel med vad man har i sin hamburgare. Chilifärs är exempelvis en höjdare. Men däremot tycker jag att många saker inte tillför särskilt mycket... Jag ser ingen anledning att ha ägg i burgaren exempelvis. Mina håller ihop bra ändå och smakar finfint. Jag brukar bara ha köttfärs, lite oxfond och kryddor i och det går hur bra som helst. Ibland har jag lite mer vätska, mestadels för att burgarna då blir lättare att forma.
Citera
2010-09-29, 12:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag tycker också att man kan vara ganska flexibel med vad man har i sin hamburgare. Chilifärs är exempelvis en höjdare. Men däremot tycker jag att många saker inte tillför särskilt mycket... Jag ser ingen anledning att ha ägg i burgaren exempelvis. Mina håller ihop bra ändå och smakar finfint. Jag brukar bara ha köttfärs, lite oxfond och kryddor i och det går hur bra som helst. Ibland har jag lite mer vätska, mestadels för att burgarna då blir lättare att forma.
Precis.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in