2010-09-28, 19:50
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Ok tack måste provas.

Min ring är 14 eller 15 cm.
Du kan jämka stektiden till tjockleken på burgaren, det ger sig när du testat några ggr.
Citera
2010-09-28, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Lyckas nästan aldrig med det tyvärr. Hur platta dom än är när man lägger dom i stekpannan blir dom små bullar i slutänden. Kör på svag värme och rent nötkött. Visst grillat är godast men om man inte har möjlighet att grilla?

Kör en sån här.

http://www.sjoangen.se/image.axd?pic...urgerpress.jpg

Så blir de jämntjocka och snygga. Tror jag betalade under 100 lappen för den på Wernes. Säkert andra som har den med. Cervera eller nån.
Citera
2010-09-28, 19:52
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talismannen
Kör en sån här.

http://www.sjoangen.se/image.axd?pic...urgerpress.jpg

Så blir de jämntjocka och snygga. Tror jag betalade under 100 lappen för den på Wernes. Säkert andra som har den med. Cervera eller nån.

Det blir väl bara 90 grammare eller något liknande i dessa?
Tycker att det är för smått.
Citera
2010-09-28, 19:59
Medlem
Jag har en känsla av att det hänger rätt mycket på köttfärsen. Jag gör som andra här: rent nötkött och forma burgarna för hand. Jag har drabbats av våldsam ihopdragning ibland. Sist jag stekte så höll de både sig tunna och formen på ett utmärkt sätt. Hade köpt ekologisk köttfärs direkt över disk. Tyvärr vet jag inte från vilken styckningsdel.
Citera
2010-09-28, 20:06
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
Jag har en känsla av att det hänger rätt mycket på köttfärsen. Jag gör som andra här: rent nötkött och forma burgarna för hand. Jag har drabbats av våldsam ihopdragning ibland. Sist jag stekte så höll de både sig tunna och formen på ett utmärkt sätt. Hade köpt ekologisk köttfärs direkt över disk. Tyvärr vet jag inte från vilken styckningsdel.

Min erfarenhet är att det kan bli som för dig när det gäller färsk köttfärs.
Det funkar betydligt bättre generellt med infrysning.
Smakmässigt ingen skillnad.
Om man ska grilla så vet jag inte om frysta burgare är så bra, för hög värme
Citera
2010-09-28, 20:12
Medlem
Kruzs avatar
Själv brukar jag använda mig av en stor tekopp och skär ut runda bitar ur färsen som jag plattat ut, tycker det funkar bra. Men just som någon skrev tidigare brukar jag trycka till lite extra i mitten på dom så blir dom sällan speciellt runda på mitten som så annars är så lätt hänt.
Citera
2010-09-28, 20:26
Medlem
dePauls avatar
Ett billigt och fullt fungerande sätt är att väga av den mängd färs man vill ha i sina burgare, rulla sedan denna mängd till en kula och placera den mellan bottnar på två lätt fuktade assietter. Sedan är det bara pressa ihop bottnarna och vips - ut kommer en perfekt formad burgare. Mängden färs avgörs av storleken på assietterna.

För att burgarna skall behålla sin form i pannan så kan man pressa dem med någon typ av vikt. Det vanligaste är kastrullbotten, gärna fylld med vatten för extra tyngd.

Ytterligare en variant är att köra dem i ugnen på hög värme mellan två plåtar. Man får inte glömma bakpappret mellan plåtarna och burgarna. Det blir enklare att ta loss dem och det smutsar inte ned lika mycket.

~Paul~
Citera
2010-09-28, 21:24
Medlem
Jag brukar stå och pressa med stekspaden, dePauls knep var vettiga som vanligt =)
Citera
2010-09-28, 21:30
Medlem
syke555s avatar
Förstår inte hur de kan dra ihop sig så mycket. En grop i mitten är ett klassiskt knep.

Eller så kör man smashburger-tekniken:
http://www.youtube.com/watch?v=wqhbZlzqU5M

Citera
2010-09-28, 22:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Det blir väl bara 90 grammare eller något liknande i dessa?
Tycker att det är för smått.

Jag köpte en dubbel hamburgerpress på Knas Ohlsson för 150 spänn eller nåt sånt. Sen gjorde jag tre burgare av 500 gram köttfärs. Så nog rymmer de mer än 90 gram alltid

Däremot vete fan om jag är så imponerad i övrigt. De blir inte radikalt mycket snyggare än burgarna jag formar själv och kanterna blir inte så jämna. Det går snabbare än att forma själv i och för sig.
Citera
2010-09-28, 22:23
Medlem
ni har helt fel, en burgare ska vara minst 2cm hög.

så mager som möjlig nötfärs max 90% fett helst betydligt magrare, någon matsked hackad lök ock lite vitlök. ett ägg till kanske 500g färs. ganska mycket salt och lite peppar innan den steks.

tillred i ett grilljärn som är så hett att det nästan börjar brinna. ca 2 min vrid 90 grader 2 min, flippa stek tills klart.

glöm inte att grilla brödet, och för h****e ingen "hamburgerdressing"
Citera
2010-09-28, 22:41
Medlem
thotthes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av All-apologies
ni har helt fel, en burgare ska vara minst 2cm hög.

så mager som möjlig nötfärs max 90% fett helst betydligt magrare, någon matsked hackad lök ock lite vitlök. ett ägg till kanske 500g färs. ganska mycket salt och lite peppar innan den steks.

tillred i ett grilljärn som är så hett att det nästan börjar brinna. ca 2 min vrid 90 grader 2 min, flippa stek tills klart.

glöm inte att grilla brödet, och för h****e ingen "hamburgerdressing"

Smörburgare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in