Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-28, 15:48
  #1
Medlem
Hejsan!

Jag hyr just nu en lägenhet i andrahand och nu har det som inte får ske skett. En skåpdörr gick sönder och föll ner i golvet och lämnade ett märke efter sig. Jag hängde upp dörren igen och sedan dess har detta upprepats ett par gånger. Nu har jag lite smått panik eftersom jag ska lämna lägenheten i samma skick som jag fick den. Min kompis fick lägg hela sin deposition för att renovera golvet (4500kr) när han flyttade från sin andrahandslägenhet hos LKF i Lund.

Nu sitter jag här och har lite smått panik. Jacken har gått in i två plankor i golvet och undrar om man bara kan byta just dom här två? "Vända på plankorna" är inget alternativ? Hur lagar jag denna nedrans skåpdörr? (bild bifogas)

Jag la upp 2 bilder på problemet i frågan.

https://dl-web.dropbox.com/get/Photo...JPG?w=b8cb4bf4
https://dl-web.dropbox.com/get/Photo...JPG?w=ce0bb589
Citera
2010-09-28, 16:47
  #2
Medlem
Fludders avatar
Ingen av bilderna fungerar
Citera
2010-09-29, 10:36
  #3
Medlem
Ursäkta, får hoppas dom funkar nu

http://www.ladda-upp.com/bilder/40649/golvproblem

http://www.ladda-upp.com/bilder/40650/golvproblem
Citera
2010-09-29, 17:12
  #4
Medlem
spetznazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Ursäkta, får hoppas dom funkar nu

http://www.ladda-upp.com/bilder/40649/golvproblem

http://www.ladda-upp.com/bilder/40650/golvproblem



Dörren är en lätt match, lite sättlim (PL400 eller liknande) på skruven så kommer den aldrig att krångla igen.

Golvet blir en tuffare match, det går att lägga i syntetiskt trä, typ plastic padding i hålen men det kommer att synas och blir inte lika snyggt.
Bäst blir det om du slipar och lackar, men det kommer bli svårt att få till exakt samma nyans som dom andra golvplankorna.
Citera
2010-09-29, 18:11
  #5
Medlem
liljenstars avatar
Golvet kommer du aldrig kunna fixa med vettigt resultat.
Dock så tycker jag inte det är något att bråka om på ett gammalt furugolv.
Bara man tittar på det blir det ju märken. Slet du av dörren på fyllan, eller trillade den helt sonika av?
Ser inte hur det skulle kunna vara ditt fel.
Men den är hur som helst bara att limma fast som ngn sa.
Citera
2010-09-29, 18:16
  #6
Medlem
BlackSheeps avatar
Blöt en handduk, lägg över hålen i golvet. Värm med strykjärn.

Testa först på en liten yta så att inte golvet missfärgas av värmen.
Citera
2010-09-29, 23:39
  #7
Medlem
Tusen tack för tipsen. Stör mig på att jag inte limmade dörren direkt utan lät det gå 4-5 dagar innan jag ens såg märkena dörren hade åstadkommit.
Jag slet absolut inte av dörren på fyllan utan det är helt enkelt slarvigt gjort ifrån början, d kan dock vara svårt att förklara för tjejerna jag hyr lägenheten av...

Har pratat lite rundor också om den syntetiska fyllningen som även finns i flera olika träslag, det kanske är värt att försök. Annars finns det väl inget annat att göra än att kontakta försäkringsbolaget om att lägga om golvet o hoppas på en lagom billig självrisk. Tänker i alla fall inte låta hyresvärden ta hela min deposition på 5000 för just detta. Känns som en enorm summa för en student.
Citera
2010-09-30, 17:37
  #8
Medlem
liljenstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lele123
Tusen tack för tipsen. Stör mig på att jag inte limmade dörren direkt utan lät det gå 4-5 dagar innan jag ens såg märkena dörren hade åstadkommit.
Jag slet absolut inte av dörren på fyllan utan det är helt enkelt slarvigt gjort ifrån början, d kan dock vara svårt att förklara för tjejerna jag hyr lägenheten av...

Har pratat lite rundor också om den syntetiska fyllningen som även finns i flera olika träslag, det kanske är värt att försök. Annars finns det väl inget annat att göra än att kontakta försäkringsbolaget om att lägga om golvet o hoppas på en lagom billig självrisk. Tänker i alla fall inte låta hyresvärden ta hela min deposition på 5000 för just detta. Känns som en enorm summa för en student.

Tycker du skall ta det lite piano med skräckscenarierna. Utan att känna hyresvärden, så finns det väl inte en människa i världen som begär att man skall lägga om ett helt golv för några märken?
Det är ju ett furugolv, någon kommer att tappa något mer någon gång. Det kan man vara rätt säker på.
Erbjud dem en tusenlapp eller så.
Citera
2010-10-02, 11:52
  #9
Medlem
Min kompis:

Ska berätta om hur det funkar på LKF (Lunds kommunala hastighet)

Tänkte precis som du innan och att det ändå borde va människor med förståelse man handlar med. Detta fick jag äta upp för ca ett halvår sedan då jag och min kompis skulle flytta ut från LKF i en lägenhet vi hyrt i andrahand. Vi tog väl hand om trägolvet - lät aldrig folk gå in med skor, tappade inget på det, skruppade aldrig det med mopp utan satt på knäna o försiktig tog smutsiga ställen med en trasa osv.

När vi flyttade ut ett år senare efter vårat andrahandskontrakt gick gick vi runt o kollade på golvet och det såg hur bra ut som helst. (Detta kan låta rätt subjektivt men tro mig, skillnaderna från vi flyttade in går bara att se med förstoringsglas)

En vecka senare ringer LKF o säger att hela golvet måste bonas om eftersom d va en djup spricka i golvet. (Detta sa dom skulle lösas med boning) Var denna nu skulle finnas och ha kommit ifrån. Vi kände att vi va rätt maktlösa och fick ringa en firma som bonade golvet för 5000.

När vi va klara ringde LKF två dagar senare och sa att sprickan va kvar och att vi nu var tvungna att slipa om hela golvet. Vårat golv va ca 60 kvadrat stort så va en rejäl yta att slipa om.
Detta kostade 5500kr och denna summa tvingade vi även betala. Trots att vi bara bott där i 1 år.

Inte nog med detta så var vi 4 pers som städare lägenheten på 90 kvadrat från 8 på en söndagsmorgon till 9 på kvällen, lägenheten va putsrent när vi gick därifrån. Trodde vi...
Tydligen va det smuts i fogarna om man öppnar vi fönster o tittade ner i hörnen (där fönstret satt).
Städfirman som skulle städa efter oss tog en engångssumma och städare hela lägenheten, trots att den redan va städade. Denna kostnad gick på ca 5000kr. Vi trodde att detta var ett skämt som hände.

Tyvärr så va vi maktlösa och hela våran deposition försvann. 4000kr var är en rejält slant för ett par studenter dessutom. Får hoppas att familjen som flyttade in efter oss är nöjda, nu har dom en lägenhet i nyskick på två studenters bekostnad.

Får inte underskattad hyrsvärdens makt, framförallt inte om man bor i Lund.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback