Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-28, 11:58
  #1
Avstängd
Det ligger till såhär att jag anser att jag är sjukt underbetald.

På de sysslor jag har så är jag 1000 gånger nogrannare och bättre än mina arbetskollegor. De gör ständiga fel och besitter heller inte den teoretiska kunskap jag besitter om vissa saker. Dessa har 7000kr mer i lön än mig.

Visst, jag har endast jobbat på stället i 6 månader och det finns vissa saker de kan bättre än mig (men dessa saker ingår inte i mina huvudsakliga arbetsuppgifter!)

Jag kan inte se hur det är berättigat att de ska ha 7000 mer än mig när jag är bättre än dem på många saker. Sedan jag började på företaget har det blivit mycket bättre ordning mindre fel etc på massa saker.

I alla fall det jag vill komma till är att jag är sjukt missnöjd med min lön och var så även när jag fick den från början. Jag begärde högre men fick inte det. Chefen är ganska hård och jag antar att han kände att han kunde sätta sig över mig, vilket han kunde.

Jag e hård i vanliga fall, men framför honom så blir det inte bra, vet egentligen inte varför. Han ger inget bra intryck och var säkert rejält mobbad i skolan. Men framför honom klarar jag inte vara speciellt hård och ta upp saker bara:/

Det jag i alla fall undrar är om jag är helt efterbliven som istället för att gå in till honom och ta upp det skriver ett mail där jag förklarar allting och säger att jag ska ha så och så mycket lön annars börjar jag leta nytt arbete? Sen kommer det säkert bli möte face2face ändå, men hade varit skönt att ha den första "hårda" biten avklarad genom mail såvida det inte är helt efterblivet att göra så?
Citera
2010-09-28, 12:01
  #2
Medlem
johannes Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Han ger inget bra intryck och var säkert rejält mobbad i skolan. Men framför honom klarar jag inte vara speciellt hård och ta upp saker bara:/

Här ser man problemet och det är du. Mobbad?
Citera
2010-09-28, 12:05
  #3
Medlem
understrecks avatar
Skriv ner alla viktiga punkter du vill ta upp, prata med honom och beta av alla punkter. Det kommer inte kunna lösa sig på ett bättre sätt än via samtal ansikte mot ansikte. Sen om det löser något eller inte återstår att se men då har du iaf gjort allt du kunnat.
Citera
2010-09-28, 12:35
  #4
Medlem
till och börja med vill man veta vad du jobbar med och vad din lön är.
Citera
2010-09-28, 12:52
  #5
Medlem
Youngboyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Det ligger till såhär att jag anser att jag är sjukt underbetald.

På de sysslor jag har så är jag 1000 gånger nogrannare och bättre än mina arbetskollegor. De gör ständiga fel och besitter heller inte den teoretiska kunskap jag besitter om vissa saker. Dessa har 7000kr mer i lön än mig.

Visst, jag har endast jobbat på stället i 6 månader och det finns vissa saker de kan bättre än mig (men dessa saker ingår inte i mina huvudsakliga arbetsuppgifter!)

Jag kan inte se hur det är berättigat att de ska ha 7000 mer än mig när jag är bättre än dem på många saker. Sedan jag började på företaget har det blivit mycket bättre ordning mindre fel etc på massa saker.

I alla fall det jag vill komma till är att jag är sjukt missnöjd med min lön och var så även när jag fick den från början. Jag begärde högre men fick inte det. Chefen är ganska hård och jag antar att han kände att han kunde sätta sig över mig, vilket han kunde.

Jag e hård i vanliga fall, men framför honom så blir det inte bra, vet egentligen inte varför. Han ger inget bra intryck och var säkert rejält mobbad i skolan. Men framför honom klarar jag inte vara speciellt hård och ta upp saker bara:/

Det jag i alla fall undrar är om jag är helt efterbliven som istället för att gå in till honom och ta upp det skriver ett mail där jag förklarar allting och säger att jag ska ha så och så mycket lön annars börjar jag leta nytt arbete? Sen kommer det säkert bli möte face2face ändå, men hade varit skönt att ha den första "hårda" biten avklarad genom mail såvida det inte är helt efterblivet att göra så?

Ring ditt fack?
Citera
2010-09-28, 13:42
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Youngboys
Ring ditt fack?

inte med. Antingen får jag lönen jag vill ha eller så slutar jag, inte svårare än så.

Problemet är ju att just med honom (och fan vet varför) så har jag svårt att ta upp och kräva saker.

Jag var inne hos honom häromdan för att jag antagligen blivit blåst på lönen (misstag från hans håll) och då var jag lite hård i början visst, men mjuknade snabbt och fick totalt 3 kr/h mer i lön (misstaget rättades till), men ingen ersättning för de månader jag fått för lite.

Så kommer ju absolut känns konstigt att gå in till honom nu igen, men jag måste verkligen... Vet inte vad jag är rädd för egentligen. Antagligen för att han inte ska ge efter och jag måste sluta. För även om de behöver mig så de är riktigt cpskadad här så skulle inte förvåna mig om de utan att tveka ersätter mig med nån som gör ett mycket sämre jobb men jobbar för skitlön.
Citera
2010-09-28, 14:32
  #7
Medlem
Har ni jobbat lika länge på stället?
Är ni lika utbildade i grund och botten?
Citera
2010-09-28, 14:32
  #8
Medlem
hallberg-rassys avatar
Alltså, om vi skiter i politiken ett tag...

Har du samma yrkestitel som dina kollegor? Är det enbart lönen som skiljer mellan dig och kollegorna?

I så fall får du se över diskrimineringsgrunderna. Är till exempel dina kollegor män och du kvinna eller liknande? För då är det diskriminering, vilket är olagligt.

Diskrimineringslag

4 § 1. direkt diskriminering: att någon missgynnas genom att behandlas sämre än någon annan behandlats, har behandlats eller skulle ha behandlats i jämförbar situation, om missgynnande har samband med kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funksionshinder, sexuell läggning eller ålder.

Kort sagt: Stå på dig!
Citera
2010-09-28, 14:47
  #9
Avstängd
Nej alltså jag har ju ingen erfarenhet what so ever och dessa har jobbat här 5 år och på andra ställen innan vilket inte jag har vilket motiverar en högre lön för dem utan tvekan.

Dock är gappet alldeles för stort anser jag med tanke på hur mycket jag bidrar med här etc etc. De har jobbat hela livet, jag har en utbildning.

Så det handlar inte om orättvisa utan bara att jag anser att jag ska ha högre lön och frågan var ju egentligen bara om det var efterblivet att maila chefen om det vilket det tydligen var... Får försöka ta tag i det face 2 face. Jag vill ställa kravet jag SKA ha xxxxxx i lön eftersom bla bla bla bla annars börjar jag leta nytt jobb. Detta hade inte varit några problem att skriva i ett mail, men när jag sitter där face2face kommer det inte vara lika lätt...


Ponera att det finns 20 arbetsuppgifter på arbetsplatsen. Dessa fördelades på två personer innan jag började. När jag började och visade mig duktig fick jag säg 5 av dessa arbetsuppgifter för att jag skötte dessa exemplariskt. Det handlar om t.ex. lagernivåer, inköpskvantiteter etc som inte mina kollegor behärskar utan slarvar etc och bidrar till ett ineffektivare lager helt enkelt.

Sedan finns det kanske 5 arbetsuppgifter där vi är lika och där vi gör ungefär likamycket.

Sedan finns det då 10 arbetsuppgifter över där de är överlägsna mig p.g.a att de har kunskap inom det istället för det jag är överlägsna dem där jag har kunskap.


Så det är inga konstigheter egentligen. Det fanns från början 20 arbetsuppgifter som de delade på vissa av dessa var de väldigt bra på andra inte alls bra. Jag börjar och tar över de arbetsuppgifter som de inte är bra på vilket jag är.

Jag har jobbat deltid här i 6 månader så jag har inte ens jobbat fulltid, men ska börja med det nu hade jag tänkt och grejen är att så fort jag har varit borta och de måste ta över mina arbetsuppgifter så blir det fel!
__________________
Senast redigerad av flashbackgirl 2010-09-28 kl. 14:55.
Citera
2010-09-28, 14:55
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackgirl
Nej alltså jag har ju ingen erfarenhet what so ever och dessa har jobbat här 5 år och på andra ställen innan vilket inte jag har vilket motiverar en högre lön för dem utan tvekan.

Dock är gappet alldeles för stort anser jag med tanke på hur mycket jag bidrar med här etc etc. De har jobbat hela livet, jag har en utbildning.

Så det handlar inte om orättvisa utan bara att jag anser att jag ska ha högre lön och frågan var ju egentligen bara om det var efterblivet att maila chefen om det vilket det tydligen var... Får försöka ta tag i det face 2 face. Jag vill ställa kravet jag SKA ha xxxxxx i lön eftersom bla bla bla bla annars börjar jag leta nytt jobb. Detta hade inte varit några problem att skriva i ett mail, men när jag sitter där face2face kommer det inte vara lika lätt...


Låter som ditt problem kommer bli lite mindre vid nästa års löneförhandlingar när alla parter på ditt jobb set vad du går för!.
Du är ju när allt kommer om kring rätt färsk i företaget.
Citera
2010-09-28, 15:20
  #11
Medlem
Det är så här när man är ny på arbetsmarknaden, det är bara att acceptera, jag har det likadant med den skillnaden att mina kollegor är mycket duktiga men de tjänar mellan 6-15 000:- mer än mig i månaden trots samma titel och arbetsuppgifter. Men det är sånt man får ta man får räkna med att ligga lägre i lön när man är ny och du har antar jag inte haft en första lönerevision? Oftast måste man ju jobba ett år för att kunna "visa " upp sig och därefter få ett lönelyft. Att komma helt ny och få samma lön som de andra är inte att räkna med.

tänk dig själv om 10 år när det kommer in någon liten nyexad grabb på ditt jobb du har haft i 10,5 år och han får samma lön som du, skulle inte du bli lite bitter och känna att du borde få något för alla års slit.

Det vettigaste så länge du trivs är att stanna och invänta första lönesamtalet får du där inget gehör och enbart får några hundra höjning kan det vara läge att titta sig om efter andra jobb. Då har du dessutom mer erfarenhet och lättare att få ett bra jobb/lön.
Citera
2010-09-28, 16:20
  #12
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av nollpunkten
Låter som ditt problem kommer bli lite mindre vid nästa års löneförhandlingar när alla parter på ditt jobb set vad du går för!.
Du är ju när allt kommer om kring rätt färsk i företaget.

Ja, jag är färsk. Grejen är att man blir behandlad som skit på detta företaget så att gå och vänta på att man ska bli belönad kommer inte hända.

Möjligtvis kan jag vänta med att ta upp något till slutet av december då mitt avtal som timanställd löper ut och ändå måste förnyas. Men ställer jag inga krav kommer jag aldrig få bättre lön det vet jag.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback