Resultat: .
.
0%
0 röster
..
0%
0 röster
2010-10-06, 23:31
Medlem
ChristineMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don Xavier
Börjar bli dags att sammanfatta vad man faktiskt vet. Jag har tappat lite fokus med alla nya inlägg hela tiden.

Lördag natt:
Elin åker hem med spårvagn efter en utekväll på Valand. Vid Hjalmar Brantingplatsen kliver hennes kompis av. Innan har de varit i samspråk med EY som tydligen varken varit hotfull eller otrevlig men o vilket fall som helst lämnat dem.
När väninnan gått av kommer EY åter fram till Elin och verkar påträngande och jobbig (har vi sett på övervakningskamerorna).
Av någon anledning vi inte vet går inte Elin av två hållplatser senare där hon borde klivit av utan åker vidare. (Spekulationer i om hon somnat eller om hon genom hot tvingats fortsätta)
Elin åker sedan vidare med spårvagnen hela vägen till ändhållplatsen. Troligtvis tillsammans med EY.
När spårvagnen vänder tillbaka lämnar EY och Elin spårvagnen tillsammans vid hållplats Temperaturgatan.
Strax därefter ringer Elins mobil upp en vän till henne (troligtvis den första på hennes telefonboks kontaktlista) vid tre tillfällen och lämnar meddelande på personens telefonsvarare. I meddelandet hör man Elins röst där hon antingen gråter eller ropar på hjälp eller både och. I Bakgrunden förekommer dessutom minst ytterligare två mansröster.

Söndag
Elin rapporteras saknad. Facebookgrupp startas. Uppgifter om inspelade mobilsamtal förekommer och eftersökningar görs på olika ställen. Bland annat Temperaturgatans hållplats och i närområdet utan att Elin påträffas.
Någon som vet om man redan på söndagen fann Elins utspridda ägodelar?

Måndag
Elins kropp påträffas i ett skogsparti vid Temperaturgatans hållplats. Kroppen har troligen utsats för våld och eventuellt försökt grävas ned.

Tisdag EY grips och kommer under veckan att på sannolika själ häktas för mordet på Elin.

Stämmer detta? Vad skall tilläggas som inte bara är rykten tagna ur luften? Tacksam för vettiga svar.

Gropegård ligger 4 hållplatser från Hjalmar.

Enligt polisen åker hon och EY till ändhållplatsen och åker tillbaka med samma vagn, och kliver sedan av på Tepmperaturgatan

Man letade inte vid temperaturgatan på söndagen. Elin anmäldes försvunnen på söndag kväll, man började söka från Hjalmar och utåt, då det var där hon senast hade setts då. De hade inte hunnit titta på filmen vid det laget. På måndagen ca 2 timmar innan hon hittades hade man börjat koncentrera letandet till länsmansgården och området nära Temperaturgatans hållplats. De var då runt rimfrostgatan och rörde sig mot Temperatur.

De hittar EK strax efter 19 på måndagen, svårt sargad och gömd under några stenblock. Det visar sig under undersöknikngar av kroppen att hon utsatts för kraftigt våld och är bruten på minst 2 ställen

Ytterligare fakta som tillkommit

EY har vittnat om att det är han på filmen på vagnen, men han säger sig inte sett, rört eller träffat EK. Han ska också enligt sig själv har gått raka vägen hem för att sova. Enligt Bostadsbolagets loggfiler har han kommit hem avsevärt senare än han vittnat om.

EY sitter häktad på sannolik skäl, och i måndags kom uppgifter om att bevisen stärkts ytterligare.

Polisen jobbar nu efter teorin att det är en ensam GM, och de är övertygade om att de häktat rätt man. I början trodde man på flera GM på grund av telesvarsmeddelandet och de tunga stenblocken

(jag har fetat det som inte var helt rätt enligt vad jag läst och förstått)
Citera
2010-10-06, 23:38
Medlem
ChristineMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
"Liksom en ung kvinna som påstår sig ha sett den misstänkte mördaren på spårvagnshållplatsen vid 5-tiden på mordmorgonen.
- Han stod med två andra män längst bort på hållplatsen.
De stod där i en ring eller något. Jag var ganska trött så jag tänkte inte så mycket på vad de gjorde, säger kvinnan till GT.
- Men han hade sin sportjacka och hiphop-kläder på sig. Jag kände igen honom för att han har jagat mig två gånger tidigare på samma plats."
Källa: http://gt.expressen.se/nyheter/1.216...han-jagade-mig

Jaha, sorry det missade jag. Men då känns det ju återigen som att det finns medhjälpare i alla fall. Vid 5, är väl säkert efter 5 då. Och troligen efter att brottet är avklarat i stort. Kanske låg hon död i dungen och de diskuterade vad de skulle göra med henne.. jag har tyckt att det är mycket märkligt att polisen jobbar efter ensamteorin plötsligt. Kan det vara en skenmanöver? De var ju så säkra på att man inte kan lyfta de där blocken själv. Och rösterna på svararen måste ju har sett/hört något som pågick uppenbarligen. Så hur kan han ha varit ensam? Kan de vara så att de menar ensam för just våldet hon utsattes för. Men att det kan ha varit andra där som bevittnat passivt och sedan hjälpt till med att gömma EK.
Citera
2010-10-06, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChristineM
Det stod väl inget om fler personer vid hållplatsen den natten? Ett vittne har däremot sagt att det INTE fanns någon där. Detta tror jag är spårvagnsföraren. Sedan kan det ju fortfarande vara så att han inte sett uppe vid trappan, och EK gjort det. Men polisen säger ju nu att jobbar efter teorin att det bara var en GM. Då har ju knappast någon annan varit där och sett/hört något på så nära håll..

De som vittnat har ju varit hemma i sina hem. Och på spårvagnen.

Det kan ju också vara så att det vittnet som sett tre personer kommit med en vagn (eller två) efteråt och då tvivlar jag på att nån förare lagt märke till om det fanns någon där.
Den häktade kan ju ha gått dit efteråt och träffat på dessa två andra personer.
Citera
2010-10-06, 23:48
Medlem
urkinhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trudoff
I ett fall som detta så tror jag ingen är rädd för att säga vad de sett. Alla tycker det är så rysligt att de vill ha ett avslut och att sanningen kommer fram. Om det nu finns personer som är rädda så undrar man vad de är rädda för. EYT sitter ju inspärrad och att hjälpa till att sätta fast honom skulle ju kännas bra , tycker jag.

Men..om man har hört/sett något och vet att det finns andra GM fria där ute,(som åklagaren och polisen inte verkar vara intresserade av), skulle man inte vara rädd då?

Hur säkert är att EY agerade själv? Det är telefonsamtalet, de stora tunga stenar som flyttats, vittnet som såg EY med två andra män vid hållplatsen bara en halv timma efter att de steg av spårvagnen, Elins saker som hittade lång borta från Temperaturgatan...mycket som talar för att det var fler inblanbade i detta mord.
Senast redigerad av urkinha 2010-10-06 kl. 23:57.
Citera
2010-10-06, 23:49
Medlem
inget_jidders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Showme1
Ja fruktansvärt tragiskt, men berätta gärna vad jag ska lära mig som inte Elin visste?

Åk inte ensam på offentliga färdmedel sena helgkvällar, jag lovar dig att det finns människor omkring dig som hellre ser dig någta kronor fattigare efter en taxiresa än detta...

Visst finns det taxichaufförer som är äckel, men om du tar en "seriös" taxifirma så är risken så mycket mindre...

Annat alternativ är ju förståss att åka hem med en stor å stark kompis eller pojkvän...
Citera
2010-10-06, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaackee
ganska sjukt det här!

http://tasteourfaces.blogg.se/2010/o...-krantz-z.html

Att göra reklam för sin blogg är inte tillåtet.
Att göra reklam för sin blogg när man bara är 15 år är absolut inte tillåtet.

OnTopic
Att de som ringde in till Efterlyst var anonyma tycker jag inte alls är konstigt, folk vill helt enkelt inte bli inblandade.
Folk över lag är jävligt tröga, men ännu flera är jävligt fega.

Jag gick av spårvagnen vid Väderilsgatan vid Biskopsgården en natt runt 03 tiden. När jag kommit en bit på vägen så hör jag en tjej som skriker och ropar på hjälp så jag vänder om och springer tillbaka. Det är massa skog och berg runtomkring så jag ser inte så mycket men kommer upp för en backe vid ett hyreshus och ser en tjej ligga på marken nedanför och så står det en kille på balkongen på 3e våningen och skriker på henne. När jag kommer fram till henne så visar det sig att hennes kille (som var alban) hade hållit henne inlåst och misshandlat henne i flera timmar så hon har ett helt igenmurat öga. Hon hade fått nog och hoppade ner från balkongen.
Jag ringde polis och ambulans.
Uppe i huset lyser i stort sett alla fönster och jag kan se i säkert 20 fönster att det står folk och tittar ut, men ingen har gjort något för att hjälpa..

offtopic
Citera
2010-10-06, 23:51
Medlem
Opilus5500s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChristineM
Jaha, sorry det missade jag. Men då känns det ju återigen som att det finns medhjälpare i alla fall. Vid 5, är väl säkert efter 5 då. Och troligen efter att brottet är avklarat i stort. Kanske låg hon död i dungen och de diskuterade vad de skulle göra med henne.. jag har tyckt att det är mycket märkligt att polisen jobbar efter ensamteorin plötsligt. Kan det vara en skenmanöver? De var ju så säkra på att man inte kan lyfta de där blocken själv. Och rösterna på svararen måste ju har sett/hört något som pågick uppenbarligen. Så hur kan han ha varit ensam? Kan de vara så att de menar ensam för just våldet hon utsattes för. Men att det kan ha varit andra där som bevittnat passivt och sedan hjälpt till med att gömma EK.

Jag tror han fått hjälp med våldtäkten, hålla fast henne, för våldta henne. Sen har 2 andra GMs hållit utkik mest för inte bli upptäckta. Sen tror jag på att första GM var den som dödade Elin, med sten eller annat tillhygge. Sen tror jag de kommer överens att inte tjalla på varandra vad som än händer.
Citera
2010-10-06, 23:59
Medlem
rullerojs avatar
Tror det var flera gärningsmän .Dels pga vittnesuppgifter där det hörts flera röster sen pga att någon såg honom kl 5 med 2 andra.
Det var ju ingen ny info på efterlyst
Citera
2010-10-07, 00:01
Medlem
theoones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rulleroj
Tror det var flera gärningsmän .Dels pga vittnesuppgifter där det hörts flera röster sen pga att någon såg honom kl 5 med 2 andra.
Det var ju ingen ny info på efterlyst

ja allt har ju pekat mot det hela tiden.
åklagaren mörkar ju givetvis för att eventuellt GM 2/3 ska kunna
slappna av.
Citera
2010-10-07, 00:01
Medlem
ChristineMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjelleBenchpress
Att göra reklam för sin blogg är inte tillåtet.
Att göra reklam för sin blogg när man bara är 15 år är absolut inte tillåtet.

OnTopic
Att de som ringde in till Efterlyst var anonyma tycker jag inte alls är konstigt, folk vill helt enkelt inte bli inblandade.
Folk över lag är jävligt tröga, men ännu flera är jävligt fega.

Jag gick av spårvagnen vid Väderilsgatan vid Biskopsgården en natt runt 03 tiden. När jag kommit en bit på vägen så hör jag en tjej som skriker och ropar på hjälp så jag vänder om och springer tillbaka. Det är massa skog och berg runtomkring så jag ser inte så mycket men kommer upp för en backe vid ett hyreshus och ser en tjej ligga på marken nedanför och så står det en kille på balkongen på 3e våningen och skriker på henne. När jag kommer fram till henne så visar det sig att hennes kille (som var alban) hade hållit henne inlåst och misshandlat henne i flera timmar så hon har ett helt igenmurat öga. Hon hade fått nog och hoppade ner från balkongen.
Jag ringde polis och ambulans.
Uppe i huset lyser i stort sett alla fönster och jag kan se i säkert 20 fönster att det står folk och tittar ut, men ingen har gjort något för att hjälpa..

offtopic

Civilkurage!! Tänk om alla vore som dig. Själv är jag också en sådan som inte kan titta på och låtsas som ingenting. TYvärr är ju folk sådana även när det inte ens handlar om att själv känna sig hotad för att ingripa. Jag har vid 3 tillfällen föra året varit den första som gjort en ansats att hjälpa till när personer ramlat ihop av sig själva, alltså inte utsatta för brott, mitt på gatan. Och då snackar vi mitt på ljusa dagen, massa folk. FOlk bara glor och pekar och tittar. Någon tar upp sin telefon, men ingen går fram, och de flesta skyndar bara vidare. När människor agerar så i ett läge där inget hotfullt finns, jag då är jag inte förvånad att folk inte agerar när bilden dessutom låter/verkar hotfull. Personligen är jag nog för dumdristig för att ha tid att blir rädd. Rädda först, vara rädd sedan. That's it!
Citera
2010-10-07, 00:02
Medlem
ChristineMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opilus5500
Jag tror han fått hjälp med våldtäkten, hålla fast henne, för våldta henne. Sen har 2 andra GMs hållit utkik mest för inte bli upptäckta. Sen tror jag på att första GM var den som dödade Elin, med sten eller annat tillhygge. Sen tror jag de kommer överens att inte tjalla på varandra vad som än händer.

Jag tycker bara det är ytterst märkligt att polisen går ut med att de nu tror på ensam gärningsman. Det känns inte rätt..
Citera
2010-10-07, 00:04
Medlem
rullerojs avatar
Ja det var ju därför de gick ut och sa det polisiära arbetet är klart men det är det inte..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in