Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-27, 09:51
  #1
Medlem
Vad exakt är skillnaden mellan att vara % anställd och timlön med fasta tider?
Citera
2010-09-27, 09:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ny
Vad exakt är skillnaden mellan att vara % anställd och timlön med fasta tider?

med kollektivavtal handels
Citera
2010-09-27, 10:04
  #3
Medlem
janwindahls avatar
Är det inte så att allt under är en 100%-ig anställning är samma sak som att vara timanställd, bara att man har rätt till ett antal timmar?
Citera
2010-09-27, 10:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janwindahl
Är det inte så att allt under är en 100%-ig anställning är samma sak som att vara timanställd, bara att man har rätt till ett antal timmar?

såsom jag har hört så får man "OB" när dem ringer in en ifall du är % anställd, alltså OB på en vardag ordinarietider, stämmer inte detta ?
Citera
2010-09-27, 10:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ny
såsom jag har hört så får man "OB" när dem ringer in en ifall du är % anställd, alltså OB på en vardag ordinarietider, stämmer inte detta ?

Inte då.

Det som kan hända är att är att du får ÖT (övertidsersättning) men jag tror inte på detta heller då de flesta kollektivavtal styr detta.

Om det blir någon extra ersättning så kan det bli "enkel" övertid och detta är inte alls lika bra som "vanlig" övertid som träder in om man jobbar mer än en heltidstjänst en månad.
Citera
2010-09-27, 10:29
  #6
Medlem
men jag vill betydligt hellre ha % anställning än timlön? Right?
Citera
2010-09-27, 11:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p0ny
men jag vill betydligt hellre ha % anställning än timlön? Right?

Ja, det är oftast bättre.

Nu vet jag inte om timlön är tillåtet. Detta har diskuterats innan men kontentan är att timlön inte är en giltig anställningsform enligt lagen men tillåts via kollektivavtal i vissa branscher och blir då laglig.

Har du deltidsanställning så får du schema på vilka tider du ska jobba. Jag vet inte exakt hur det ser ut på "din" timlön men timlön brukar innebära vikarie, behovsanställning och då har du inte samma rätt till ett schema utan får hoppa in när det behövs. Oftast garanterar inte en timanställning hur många timmar du får.
Citera
2011-04-28, 00:34
  #8
Medlem
Den korrekta benämningen av företeelsen är enligt arbetsdomstolen "intermittent anställning". Detta innebär att man av arbetsgivaren vid behov erbjuds arbete. Man har rätt att tacka nej och har därför varken rättigheter eller skyldigheter vad gäller arbetsplikt. De dagar man inte arbetar betraktas man i laglig mening som arbetslös.

Med bestämd sysselsättningsgrad har du dock både rätt och skyldighet att arbeta upp till denna procent. Du kan därmed inte tacka nej på samma sätt som tidigare, men arbetsgivaren kan heller inte ge dig mindre jobb än vad som avtalats. Du räknas då som deltids- eller heltidsanställd och hamnar därför under andra LAS-regler än tidigare. Du kan som deltidsanställd exempelvis använda dig av LAS 25a§ om du är intresserad av att komma upp i högre sysselsättningsgrad.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback