• 1
  • 2
2010-09-27, 09:40
Medlem
Hejsan,

Vill ha möjlighet att köra kupévärmare från cigg-uttaget eftersom jag relativt ofta är på ställen där jag inte har tillgång till strömuttag. Jag kommer då att sätta timer så att den startar t.ex 1 timme innan jag ska åka eller liknande. Vad behöver jag köpa?

Någon som vet hur jag ska räkna ut hur länge mitt batteri håller för att köra denna kupévärmare? Ponera att den drar 1000watt.
Citera
2010-09-27, 09:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikWalfridsson
Någon som vet hur jag ska räkna ut hur länge mitt batteri håller för att köra denna kupévärmare? Ponera att den drar 1000watt.
Inte speciellt länge skulle jag tro. Förmodligen inte i en timme.
Citera
2010-09-27, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Inte speciellt länge skulle jag tro. Förmodligen inte i en timme.
Söker svar där får veta hur jag ska räkna ut det..
Citera
2010-09-27, 09:56
Medlem
edge22s avatar
(V)olt x (A)mpere = (W)att.

Alltså är W/V = A - 1000/12 = 83,33A.
Om ditt batteri i bilen då är på 85A kan du TEORETISKT köra i 1 timme ungefär.
Citera
2010-09-27, 10:00
Medlem
Vad tror ni är bäst? En värmare som drar mindre ström, men kan gå längre, eller en som drar mycket ström, men går kortare tid?
Citera
2010-09-27, 10:02
Medlem
edge22s avatar
Spelar väl ingen som helst roll, du dödar ändå batteriet.......

En annan sak är ju att din cigg-uttag troligen har en säkring på max 10A, alltså blåser den åt helvete så fort du sätter i nått som drar mer än 120W
Citera
2010-09-27, 10:05
Medlem
epost72s avatar
Idén är inte jättebra, det kommer sannolikt sluta med en någorlunda varm bil men tomt batteri.

Om du ändå ska försöka, så bör du ha någonting som stänger av om batterispänningen sjunker under en viss nivå.
Citera
2010-09-27, 10:05
Medlem
actionbents avatar
Här har du en lösning som fungerar http://www.webasto.se/
Citera
2010-09-27, 10:18
Medlem
Någon som vet hur jag ska dra kablar om jag vill sätta in ett till batteri under huven, därifrån jag kan ta ström till kupévärmare. Dock vill jag även göra så att det batteriet laddas efter ordinarie batteri..
Citera
2010-09-27, 10:35
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Någon som vet hur jag ska dra kablar om jag vill sätta in ett till batteri under huven, därifrån jag kan ta ström till kupévärmare. Dock vill jag även göra så att det batteriet laddas efter ordinarie batteri..

Vanligaste lösningen är faktiskt att man sätter in en extra generator som laddar det extra batteriet separat. Anledningen är att ordinarie generator sällan orkar/hinner ladda upp ett extra batteri tillräckligt om det är så tomt efter användning som i det här fallet.

12V kupevärmare i högre effekter är svåra att hitta. De som finns kräver 24V och då är det lika bra att försöka hitta en passande 24V generator och använda 24v batteri också.
Citera
2010-09-27, 11:23
Medlem
TheMPGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Vanligaste lösningen är faktiskt att man sätter in en extra generator som laddar det extra batteriet separat. Anledningen är att ordinarie generator sällan orkar/hinner ladda upp ett extra batteri tillräckligt om det är så tomt efter användning som i det här fallet.

12V kupevärmare i högre effekter är svåra att hitta. De som finns kräver 24V och då är det lika bra att försöka hitta en passande 24V generator och använda 24v batteri också.

Eh, va?
Nej man kör inte med dubbla generatorer, man kör med en kraftigare om man har stora laddningsbehov.
Det finns inga 24V bil- / lastbilsbatterier
Citera
2010-09-27, 12:07
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Du drar plus till plus och minus till minus,så laddas båda batterierna.

För att inte båda ska dras ur behöver du en avskiljare/dioder,som klarar strömmen.

Varför inte en bensin/diesel värmare? (effektivare,drar inte ur batteriet)

Tänk på att extra batteriet kommer få jobba en del,djupa urladdningar,så ett "vanligt" bilbatteri,funkar ett tag..

Tänk även på att generatorn kommer få jobba,du kan komma få byta den..

Att köra med 24V är inte att tänka på!! Du måste då byta ALL elektronik i bilen utom själva kopparen i kablarna...

Batterierna kopplas annars för 24V,plus till minus och de 2 andra polerna tar man ut 24V på.

Alt. Starta bilen,gå på toa/ta en cigg/drick en kopp kaffe!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in