• 1
  • 2
2010-09-27, 15:45
Medlem
morkfromorks avatar
En extra generator?

Hur skulle den monteras?

Det finns ju riktigt kraftiga generatorer som monteras i bilar med extra utrustning som polisbilar eller ambulanser.

Utvecklingen går med räcerfart, en amazon hade runt 35A, en 740 runt 70(?) medans det idag kan sitta generator som ger mer än 100A.
Citera
2010-09-28, 10:28
Medlem
Vardons avatar
Varför inte sätta in en bensinvärmare typ ebersprecher och strunta i att blanda in batteriet? Den går väl dessutom att installera med timer
Citera
2012-11-11, 14:22
Bannlyst
Hur mucket ström drar en kupevärmare via ciggutaget?
Citera
2012-11-11, 16:02
Medlem
Cykeltutas avatar
Beror på vad det är för effekt på kupévärmaren. Om den är på 500 W så delar du det med 12 (volt) ~ 42 ampere.
Ska du köra värmare avsedd för 230 V AC så behöver du sätta en växelriktande trafo emellan också, och då har du lite förluster i den.

Så om du inte har världens barskaste batteri på en miljon amperetimmar så är det en kass idé att ens försöka...

Sen så tror jag cigguttagen i sig är godkända för en viss maxström så det faller nog redan där.
Citera
2012-11-11, 16:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Beror på vad det är för effekt på kupévärmaren. Om den är på 500 W så delar du det med 12 (volt) ~ 42 ampere.
Ska du köra värmare avsedd för 230 V AC så behöver du sätta en växelriktande trafo emellan också, och då har du lite förluster i den.

Så om du inte har världens barskaste batteri på en miljon amperetimmar så är det en kass idé att ens försöka...

Sen så tror jag cigguttagen i sig är godkända för en viss maxström så det faller nog redan där.

Jävlar vilken procces, det är inte bara köpa en och plugga in i cigg- utaget?
Citera
2012-11-11, 16:43
Medlem
Cykeltutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenGurka
Jävlar vilken procces, det är inte bara köpa en och plugga in i cigg- utaget?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-12-V-40420/ här finns en på 200 W ser jag med cigg-plugg.

Har du tänkt att köra den när bilen är avstängd, eller som hjälpvärmare när bilen är igång?
Själv skulle jag aldrig köra en sån och dra ur batteriet, utan isåfall starta bilen först.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in