Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-25, 17:39
  #1
Avstängd
Tänkte köpa en träningscykel, har inte tid med gymmet längre.

Tänkte cykla av mig några kilon nu i höst och vinter, så tänkte fråga om tips på en billig och bra cykel.

Mellan 1000-2000kr.

Sen undrar jag om cykel är en effektiv metod. Hur länge rekommenderar ni att man kör per dag?

Tack på förhand Sean.
Citera
2010-09-25, 17:45
  #2
Medlem
cdxz11s avatar
Även jag är ute efter någon träningscykel men vill man ha något som ser ut att ha en hållbar konstruktion får man pröjsa iaf 3k för en ny, finns dock en och annan begagnad spinningcykel för ett ok pris i diverse annonser i tidningar ibland
Citera
2010-09-25, 17:50
  #3
Medlem
spring iväg till team sportia
Citera
2010-09-25, 17:54
  #4
Medlem
okok1s avatar
Jag köpte en för runt 1500kr som har magnetisk motstånd eller vad det var, nåt knasigt iaf.

Trampar man för snabbt så hinner den inte med och det blir ostabilt i trampandet.

motståndet på cykeln är brutalt dålig.

Så välj en bra cykel om du har krav
Citera
2010-09-25, 18:08
  #5
Medlem
Köpte en för 650e, kan göra egna program och finns färdiga. Motståndet kan ställas manuellt, efter puls och efter watt. Att cykla sliter inte lika mycket på benen som t.ex. löpning (om du har inställt cykeln bra), dock suger det rejält att köra långa pass inomhus på en motionscykel.
Citera
2010-09-25, 18:58
  #6
Medlem
BumZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sean-Avery
Tänkte köpa en träningscykel, har inte tid med gymmet längre.

Tänkte cykla av mig några kilon nu i höst och vinter, så tänkte fråga om tips på en billig och bra cykel.

Mellan 1000-2000kr.

Sen undrar jag om cykel är en effektiv metod. Hur länge rekommenderar ni att man kör per dag?

Tack på förhand Sean.

Du lär cykla uppåt en timme om det ska räknas som effektivt. Sedan skulle jag gå in för intervallträning istället för att hålla samma hastighet hela tiden.

Har själv haft en och kan bara säga att du kommer tröttna på den inom några månader. Testade även att cykla framför teven när det började bli riktigt trist, men inte ens det hjälpte. Om du inte vill träna i gymmet så träna utomhus istället, i spåret. Det är oslagbart. Du får fisk luft och jobbar på ett helt annat sätt då det oftast är ganska varierande i spåret. Den friska luften gör en också mycket mer pigg än vad ett pass inomhus gör.
Citera
2010-09-25, 20:04
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BumZ
Du lär cykla uppåt en timme om det ska räknas som effektivt. Sedan skulle jag gå in för intervallträning istället för att hålla samma hastighet hela tiden.

Har själv haft en och kan bara säga att du kommer tröttna på den inom några månader. Testade även att cykla framför teven när det började bli riktigt trist, men inte ens det hjälpte. Om du inte vill träna i gymmet så träna utomhus istället, i spåret. Det är oslagbart. Du får fisk luft och jobbar på ett helt annat sätt då det oftast är ganska varierande i spåret. Den friska luften gör en också mycket mer pigg än vad ett pass inomhus gör.
Jo men kan tillägga att när jag väl är på gymmet så drar jag alltid 40min pass på cykeln så att jag blir less på det tror jag inte. Tänkte mer ha den till att komma i form till vinter, då kommer jag lägga till längdskidor på mitt träningsprogram.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback