• 1
  • 2
2010-09-25, 00:03
Medlem
Remidrels avatar
Hejsan.

Vill börja med att säga att jag har enbart windows 7 på imacen för tillfället.

Hur som helst. Igår så satt jag vid min Imac och surfade som vanligt utan problem. Plötsligt började skärmen hacka upp sig och det blev bluescreen. Dumping...osv

Nu när jag startar den så kommer den imac's startljud...den borde börja gå vidare (då det blir svartskärm och ett blinkande _ men inget händer, den bara fastnar där. Man hör hur datorn arbetar men inget händer. Kan det vara skärmen? Är det hårddisken? Jag har gjort en partition där jag har alla mina bilder (ovärderliga bilder på döda släktingar då de var i liv m.m) kan jag rädda dessa på något sätt ifall det är hårddisken?

Tacksam för snabbt svar.
Citera
2010-09-25, 01:01
Medlem
smurfehs avatar
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=474122 kanske?

Vissa har zappat PRAM, kan vara värt att prova.

Men finns massa olika tips i tråden på macrumors om det är just det problemet du har dvs..
Citera
2010-09-25, 01:05
Medlem
Är skärmen svart hela tiden eller ser du apple loggan vid uppstart? Har själv haft imac och haft problem med att hårddisken har blivit för varm att den har lagt av helt. Så någon reklamation borde du kunna göra.
Citera
2010-09-25, 01:09
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3smeller
Är skärmen svart hela tiden eller ser du apple loggan vid uppstart? Har själv haft imac och haft problem med att hårddisken har blivit för varm att den har lagt av helt. Så någon reklamation borde du kunna göra.

Utan att utesluta SW? Tappad bakom en vagn eller?
Citera
2010-09-25, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Utan att utesluta SW? Tappad bakom en vagn eller?

Vad menar du med SW?
Citera
2010-09-25, 01:19
Medlem
Andreasvbs avatar
Det smurfeh vill säga är, om man lämnar in den och reklamerar datorn och det visar sig vara ett mjukvarufel kommer man få betala för undersökningen.

Visst, man får betala för undersökning oavsett men om det är ett tillverkningsfel får man tillbaka avgiften och får datorn lagad utan kostnad.

TS: Du kan prova köra AHT (Apple Hardware Test).
Starta upp datorn med Mac OS X-skivan och håll ned D.
Om du får ett felmeddelande är det ett hårdvarufel och då kan man gå till en service-verkstad ( http://www.apple.com/se/buy/locator/ )

Citat:
Vad menar du med SW?
Software (mjukvara).
Citera
2010-09-25, 01:20
Medlem
Kommer du in i OSX?
Citera
2010-09-25, 01:21
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Kommer du in i OSX?
Citat:
Ursprungligen postat av Remidrel
Hejsan.

Vill börja med att säga att jag har enbart windows 7 på imacen för tillfället.

Citera
2010-09-25, 01:23
Medlem
smurfehs avatar
Precis. Och efter lite egen felsökning kan man lätt avgöra istället för att eventuellt kasta pengar i sjön hos en AASP(Apple Authorized Service Provider).
Citera
2010-09-25, 09:23
Medlem
Remidrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=474122 kanske?

Vissa har zappat PRAM, kan vara värt att prova.

Men finns massa olika tips i tråden på macrumors om det är just det problemet du har dvs..

Hej. Hur ska jag zappa om jag inte kan se något på skärmen?

Finns det möjlighet att koppla in en extern skärm till Imacen..för man hör ibland hur Imacen arbetar..
Citera
2010-09-25, 09:27
Medlem
Remidrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Det smurfeh vill säga är, om man lämnar in den och reklamerar datorn och det visar sig vara ett mjukvarufel kommer man få betala för undersökningen.

Visst, man får betala för undersökning oavsett men om det är ett tillverkningsfel får man tillbaka avgiften och får datorn lagad utan kostnad.

TS: Du kan prova köra AHT (Apple Hardware Test).
Starta upp datorn med Mac OS X-skivan och håll ned D.
Om du får ett felmeddelande är det ett hårdvarufel och då kan man gå till en service-verkstad ( http://www.apple.com/se/buy/locator/ )

Software (mjukvara).

Hej. Garantin har gått ut
Citera
2010-09-25, 09:37
Medlem
Remidrels avatar
Citat:

Typ gråaktig bild kommer upp...den brukade vara ljusare vid startup, nu är den ganska mörk...gråsvart. Direkt efter blir det bara svart. Kan det vara skärmen som är åt helvete? Satte på datorn precis och man hör att den arbetar (som att de håller på att logga in typ) skillnaden är att man inte ser ett skit bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in