• 1
  • 2
2010-09-25, 09:42
Medlem
Remidrels avatar
Kan tillägga att datorn brukar startas om ibland när den har varit fast vid den svarta rutan i någon minut.
Citera
2010-09-25, 23:07
Medlem
Starta datorn och håll inne "alt" knappen direkt vid uptart, detta borde gör att du får upp en ruta som presenterar de diskar so du har möjlighet att starta ifrån, får du upp denna ruta så funkat troligen hårdvaran som den skall och problemet är din windowspartition/installation.

Boota upp datorn med macosX install skivan som kom med datorn (starta datorn, stoppa i skivan och håll sedan nere "c" tangenten för att starta från CD-skivan).

Om du kommer så pass långt att du kan komma in i installationsprogrammet, då borde du kunna koppla in en extra USB disk att installera macosX på.

Boota sedan macosx, du kan inifrån macosX se din windowspartition (under förutsättning att det inte är fel på den) och kan iaf kopiera (göra backup) av dina viktiga filer.

Sen kan du ta en funderare på om du skall fortsätta köra windows eller köra macen som en mac är tänkt, med macosx ;-)
Citera
2010-09-26, 21:40
Medlem
För att rädda bilderna skulle jag riva ut hårddisken och köra den i ett externt chassi för att sedan använda en annan dator med något räddningsprogram (DataRescue3 t.ex.) som plockar över bilderna till en annan extern hårddisk. Lycka till! Det finns inget djävligare än att bli av med ovärderliga bilder.
Citera
2010-09-26, 22:31
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remidrel
Hej. Hur ska jag zappa om jag inte kan se något på skärmen?

Finns det möjlighet att koppla in en extern skärm till Imacen..för man hör ibland hur Imacen arbetar..

Varför måste du se något på skärmen? Går att återställa PRAM iaf.
Citera
2010-09-27, 11:45
Medlem
Remidrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riha
Starta datorn och håll inne "alt" knappen direkt vid uptart, detta borde gör att du får upp en ruta som presenterar de diskar so du har möjlighet att starta ifrån, får du upp denna ruta så funkat troligen hårdvaran som den skall och problemet är din windowspartition/installation.

Boota upp datorn med macosX install skivan som kom med datorn (starta datorn, stoppa i skivan och håll sedan nere "c" tangenten för att starta från CD-skivan).

Om du kommer så pass långt att du kan komma in i installationsprogrammet, då borde du kunna koppla in en extra USB disk att installera macosX på.

Boota sedan macosx, du kan inifrån macosX se din windowspartition (under förutsättning att det inte är fel på den) och kan iaf kopiera (göra backup) av dina viktiga filer.

Sen kan du ta en funderare på om du skall fortsätta köra windows eller köra macen som en mac är tänkt, med macosx ;-)

Hej. När jag sätter in macosX skivan så kommer äpplet upp och den snurrande "klockan" men....den kommer inte längre än så. Betyder det att det är hårddisken som har kraschat?

Jag kommer köra dubbla sen. Experimenterade lite bara
Citera
2010-09-27, 11:48
Medlem
Remidrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
För att rädda bilderna skulle jag riva ut hårddisken och köra den i ett externt chassi för att sedan använda en annan dator med något räddningsprogram (DataRescue3 t.ex.) som plockar över bilderna till en annan extern hårddisk. Lycka till! Det finns inget djävligare än att bli av med ovärderliga bilder.

Tack för ditt svar. Vad ligger ett externt chassi på för mac? Har egentligen ingen aning vad det är för något men förstår vad du menar.
Citera
2010-09-27, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remidrel
Tack för ditt svar. Vad ligger ett externt chassi på för mac? Har egentligen ingen aning vad det är för något men förstår vad du menar.
Det behöver inte bli så dyrt. En dryg hundring:

http://www.webhallen.com/hardvara/da.../kabinett_2.5/
Citera
2010-09-28, 01:03
Medlem
Remidrels avatar
Jag försöker boota OS x men kommer endast till äpplet och den snurrande "klockan"...den vill inte gå in på skivan.

När jag trycker på allt ALT så kan man välja mellan att boota från Win7 eller OS x (skivan) Vad kan man göra ifall den vägrar gå in på OS x skivan? Fann en länk igår med några snabbkommandon men hittar den inte nu...

Kommer ej in på någon av dem. Tror ni det kommer gå med win 7 skivan?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in