2011-11-17, 05:02
Medlem
Herr.Vakens avatar
Edit: 100k behöver jag. Hur får jag tag i dem?
Citera
2011-12-10, 00:10
Medlem
raderat
Senast redigerad av SvantenVanten 2011-12-10 kl. 00:14.
Citera
2012-02-15, 00:02
Medlem
Tjena_67s avatar
Har nyss kommit tillbaka fr. Thailand och har funderat på att starta en egen "Moped-taxi" verksamhet.

Vilka tillstånd krävs och anser ni att det finns någon potential alls i min idé?
Citera
2012-03-13, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Har nyss kommit tillbaka fr. Thailand och har funderat på att starta en egen "Moped-taxi" verksamhet.

Vilka tillstånd krävs och anser ni att det finns någon potential alls i min idé?

Jag hoppas att du menar att du skall ha något typ av släp i bak för att skjutsa kunderna. Det är sällan man är själv. Vad är kostnaden på bensin per liter i Thailand? Hur mycket drar din moped per km kolla upp det så sätter du upp en vinst marginal på säg 10% de flesta bolagen taxi-bolagen har en väldigt låg vinst marginal otroligt nog.

Nyckeltal & bokslut 2010-12 2009-12 2008-12
Soliditet % 9,6 10,6 20,1
Kassalikviditet % 96,5 99,1 112,6
Vinstmarginal % 0,6 0,2 3
Total omsättning (TKR) 35 548 32 922 39 285
Resultat efter finansnetto (TKR) 160 57 1 157

Vanlig statistik för ett litet taxi företag.
Citera
2012-04-14, 04:19
Medlem
Vad tror ni om att investera i en popcornmaskin och ställa sig på något torg under ett litet tält/röten gammal husvagn och sälja? Opoppade popcorn är ju så jäkla billigt och man behöver ju inget mer än maskinen i stort sätt. Frågan är väl hur man driver skiten billigt. Kan ju inte direkt ha en generator dundrandes i nacken så man blir halvt döv efter en dag.

Också, hur ser det ut för skrothandlare idag? Förr gick det ju att gå in på de flesta skrotar och fynda allt från snorbilliga traktordäck att sälja vidare till olika metaller
Citera
2012-04-22, 10:41
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sav
Vad tror ni om att investera i en popcornmaskin och ställa sig på något torg under ett litet tält/röten gammal husvagn och sälja? Opoppade popcorn är ju så jäkla billigt och man behöver ju inget mer än maskinen i stort sätt. Frågan är väl hur man driver skiten billigt. Kan ju inte direkt ha en generator dundrandes i nacken så man blir halvt döv efter en dag.

Också, hur ser det ut för skrothandlare idag? Förr gick det ju att gå in på de flesta skrotar och fynda allt från snorbilliga traktordäck att sälja vidare till olika metaller

Frågan är bara hur mycket du planerar att göra på din popcornmaskin.

Även om popcorn är billigt så säger det inte så mycket om din vinst i företaget. Du kan rimligtvis inte sälja det dyrt. Om du säljer för 20kr så har du säkert, efter kostnader för inköp av popcorn + fasta kostnader, bara några kronor kvar där du dels ska betala sociala avgifter och dessutom vanlig inkomstskatt på din vinst innan du får något i egen ficka.

Med andra ord gör du bara några kronor/kund vilket innebär att du ska ha en mängd kunder om du verkligen ska göra pengar på din verksamhet.
Citera
2012-04-22, 10:43
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67

Det som kostar i Sverige är i förstahand arbetskraft och i andrahand bensin. Det är kostnader du får oavsett om du har vanlig taxi eller mopedtaxi även om mopeden kanske har halva kostnaden för bensin. Har du dessutom vagn efteråt är det ingen större skillnad på framkomligheten, och som negativt blir att mopedtaxin tar längre tid. Med andra ord en verksamhet du inte kommer bli rik på.
Citera
2012-06-04, 02:42
Medlem
Hej. Tänkte sno tråden lite.

Jag har en enskild firma sedan ett par månader sen. Och idag ska jag börja driva firman och tjäna pengar.
Jag är lite ny på detta men behöver er hjälp!!

Jag reggade företaget och skrev 0 kr i prel skatt.

Och nu har jag fasta kunder som ska betala mig 252000:-/mån inkl.moms.
Momsen blir då 50400:- som ska betalas in till Skatteverket.

Då har jag ju 201600:-

Jag har kostnader på 5000:- exkl.moms.
och inköp av varor på 56000:- exkl.moms

Det blir då 201600-5000-5600=140600:- i "vinst"/"överskott"

och då tänkte jag att som 140600:- ska jag ta ut som "lön"/"egen avgift".

Hur deklarerar jag det? jag deklarerar via nätet varje månad. och det finns liksom ingen spalt för överskott utan de står med momsförsäljning och momsinköp.

vart skriver jag in min "lön"?

Hur gör jag praktiskt? Jag ska ju självklart betala skatt, avgifter osv. men kan någon förklara steg för steg hur jag går tillväga? Hur jag tar ut "lön" och hur jag deklarerar det? behöver jag skicka in kontrolluppgifter?

och den "lönen" jag tar ut, syns det som taxerad inkomst vid en tex kreditupplysning nästa år?

Vore tacksam om någon vänligen kunde hjälpa mig.
Citera
2012-06-09, 14:56
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Ring skatteverket och fråga? De har gratis service för egenföretagare
Citera
2012-06-11, 04:35
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simax
Det som kostar i Sverige är i förstahand arbetskraft och i andrahand bensin. Det är kostnader du får oavsett om du har vanlig taxi eller mopedtaxi även om mopeden kanske har halva kostnaden för bensin. Har du dessutom vagn efteråt är det ingen större skillnad på framkomligheten, och som negativt blir att mopedtaxin tar längre tid. Med andra ord en verksamhet du inte kommer bli rik på.

Det finns ju rimligen ett skäl till den höga dominansen av invandrare inom taxibranchen i Sverige, och det är den dåliga lönsamheten. Det går inte ta ut normala löner.
Citera
2012-06-11, 04:39
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kundtjanst2
Hej. Tänkte sno tråden lite.

Jag har en enskild firma sedan ett par månader sen. Och idag ska jag börja driva firman och tjäna pengar.
Jag är lite ny på detta men behöver er hjälp!!

Jag reggade företaget och skrev 0 kr i prel skatt.

Och nu har jag fasta kunder som ska betala mig 252000:-/mån inkl.moms.
Momsen blir då 50400:- som ska betalas in till Skatteverket.

Då har jag ju 201600:-

Jag har kostnader på 5000:- exkl.moms.
och inköp av varor på 56000:- exkl.moms

Det blir då 201600-5000-5600=140600:- i "vinst"/"överskott"

och då tänkte jag att som 140600:- ska jag ta ut som "lön"/"egen avgift".

Hur deklarerar jag det? jag deklarerar via nätet varje månad. och det finns liksom ingen spalt för överskott utan de står med momsförsäljning och momsinköp.

vart skriver jag in min "lön"?

Hur gör jag praktiskt? Jag ska ju självklart betala skatt, avgifter osv. men kan någon förklara steg för steg hur jag går tillväga? Hur jag tar ut "lön" och hur jag deklarerar det? behöver jag skicka in kontrolluppgifter?

och den "lönen" jag tar ut, syns det som taxerad inkomst vid en tex kreditupplysning nästa år?

Vore tacksam om någon vänligen kunde hjälpa mig.

Tvivlar starkt på att siffran för intäkt på 252000 är möjlig för en mopedtaxi. Även om den rullar dygnet runt. Vad är rimligt? 30 dagar/månad x 8 timmars körning/dag x 2 kunder/timme x 200 kr/ körning=
96 000 brutto. Därefter avdrag för rörliga och fasta kostnader, skatter, lön, etc. Tror nog tyvärr att även detta mitt exempel är tilltaget i överkant. Tror dessutom det blir svårt att köra mopedtaxi på vintern då passagerarna nog sviker då de inte vill sitta och frysa.
Senast redigerad av Arkiater 2012-06-11 kl. 04:52.
Citera
2012-06-11, 09:59
Medlem
Simaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Det finns ju rimligen ett skäl till den höga dominansen av invandrare inom taxibranchen i Sverige, och det är den dåliga lönsamheten. Det går inte ta ut normala löner.

Visst är det så! Taxibranschen är å andra sidan ett låginkomstjobb över hela världen. Att det är extra dyrt i Sverige beror självfallet på att arbetskraft är dyrt men även i Kambodja är det de lägre ställda som transporterar runt turisterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in