2011-07-01, 05:28
Medlem
sturestolpskotts avatar
Ja då ställer även jag mig till skaran som streckläst den här tråden. Tog någon timme, eller två!

Jag vet inte om du fortfarande läser här (jo, det vet jag att du gör ) men jag har en fråga. Har du någon koll på hur det går för din kiosk? Har du någon kontakt med nuvarande ägare? Kanske går du förbi och köper en Cornetto utan att säga att du en gång själv stått där? Bara ler lite, och sen går vidare... haha.

Citat:
Ursprungligen postat av DieHunter
gruppen totalfloppade, tagit bort den nu

failblog -_-

Synd, för jag tror den hade växt sig lite större för varje år... precis som trådskaparens fruktbolag. Jag tycker det var en rolig idé
Citera
2011-07-10, 16:48
Medlem
Hej.

Är oxå en av skaran som tillhör och följt din tråd med stort intresse och önskar dej all lycka. Du är verkligen en person med brinnande intresse för företagande och du kommer att bli stor, det är bara en tidsfråga.

Jag funderar själv på att starta ett paintball företag och då detta inte direkt finns i närheten av min kommun och vi är drygt 25.000 invånare. Närmsta paintball där detta finns är ca 1,5 mil bort och det är bara en uppmarkerad skog med nån kontainer och liknande inslag. Det jag hade tänkt mej är en speedball liknande bana. Med små murar, skyttegravar och små byggnader, mm.

Men till frågan så funderar jag på vilka leverantörer som finns att tillgå, samt vad marginalerna ligger på ungefär. Vad kostar en kula att köpa in och vad tar man betalt för en kula? Vad tar man betalför helt enkelt och vad ligger ni på för marginaler?

Har ni egen mark eller arrenderar du och brorsan marken? Själv hade jag tänkt att köpa en skogsfastighet. För att även säja ved och förädla trä, mm mm mm mm.

//Per
Citera
2011-07-10, 22:56
Medlem
belowyous avatar
Svar skickat i separat PM
Citera
2011-07-20, 12:56
Bannlyst
Vet inte om inlägget passar in här, men jag hoppas jag har kommit rätt ... Jag har kommit på en svinbra idé för en hemsida som kommer vara musikrelaterad. Nu är det så att jag har skickat mail till tex. EMI, UMG och andra skivbolag om att få lägga ut låtar från artister som är skriva till de olika skivbolagen.
Nu är det så va att dom vill ju ha en avkastning (som jag inte förstod först, men har nu slagit upp det på internet). Jag har inget sådant kapital och det värsta är att idén är sjukt bra. Jag har 2 vänner där den ena tyckte den var så bra att han började lära sig att koda hemsidor och en annan som redan kan mycket om att bygga hemsidor, som sa att idén kan vara värd skit mycket om vi spelar våra kort rätt.

Nu till frågan: Hur kan man få ihop ett sådant kapital där man kan ge skivbolag en viss procent PER STREAMAD LÅT?

Hjärtligt tacksam för svar

Kan ta idén och andra diskussioner via PM!
Citera
2011-08-03, 22:43
Medlem
Thorsten_Flincks avatar
Vad dillar du om? Hur ska du ta betalt? Det är väl bara betala "avkastningen" efter du har fått betalt av dina kunder.

Trodde du att EMI, UMG osv sysslade med välgörenhet?

Jag brukar inte klanka ned på entreprenörer men jag får bara känslan av att du förmodligen borde testa en annan idé. Att 2 stycken tycker att idén verkar bra brukar tyvärr inte räcka för att du ska tjäna pengar på det.

Citat:
Ursprungligen postat av Shadowtunerz
Vet inte om inlägget passar in här, men jag hoppas jag har kommit rätt ... Jag har kommit på en svinbra idé för en hemsida som kommer vara musikrelaterad. Nu är det så att jag har skickat mail till tex. EMI, UMG och andra skivbolag om att få lägga ut låtar från artister som är skriva till de olika skivbolagen.
Nu är det så va att dom vill ju ha en avkastning (som jag inte förstod först, men har nu slagit upp det på internet). Jag har inget sådant kapital och det värsta är att idén är sjukt bra. Jag har 2 vänner där den ena tyckte den var så bra att han började lära sig att koda hemsidor och en annan som redan kan mycket om att bygga hemsidor, som sa att idén kan vara värd skit mycket om vi spelar våra kort rätt.

Nu till frågan: Hur kan man få ihop ett sådant kapital där man kan ge skivbolag en viss procent PER STREAMAD LÅT?

Citera
2011-08-09, 17:11
Bannlyst
Jag har fått ett förslag av ett företag att med start 2012 "starta ett eget företag" och att de sedan fakturerar mig för olika uppdrag jag genomför. Dock är jag osäker på vad själva nettovinsten skulle bli av detta upplägg och frågar därför flashback-eliten om hjälp.

Ersättning
Jag arbetar januari till och med juni 2012 för företaget och får för det ca 200 000 kr i ersättning.

Jag säljer endast mina egna tjänster, alltså ingen produkt. Hur mycket av dessa 200 000 kr får jag ta ut efter att alla skatter och avgifter är betalda?

Egenavgift
Vad jag förstår så ska man dra av för egenavgifter (29,71 %). Det skulle i så fall innebära att jag får betala (200 000 kr X 0,2971) = 59420 kr i egenavgifter.

200 000 kr - egenavgifter (59420kr) = 140 584 kr

Skatter
Får inte grepp över hur mycket jag behöver skatta för dessa pengar. Jag ger er två olika scenarior och skulle vilja veta ett ungefärligt utfall.

Alternativ 1: Dessa 140 584 kr blir min totala inkomst för året. Vad ska jag skatta?

Alternativ 2: Dessa 140 584 kr + 100 000 kr ytterligare från en annan anställning (ej kopplat till företaget) blir min totala inkomst för året. Vad ska jag skatta?

Resekostnader/Kostnader för övernattning
Då arbetet skulle innefatta en hel del resa och eventuellt övernattningar undrar jag hur det påverkar själva utfallet.

Om vi utgår från att jag har resekostnader (tåg, buss etc.) för 5000 kr samt boendekostnader (hotell) för 5000 kr och att företaget som anlitar mig står för dessa kostnader. Ska jag betala någon moms eller räkna på dessa utgifter öht eller gäller det bara för företaget som anlitar mitt företag?

Är tacksam för all hjälp jag kan få.
Citera
2011-08-24, 01:00
Medlem
grasuggan99s avatar
Sträckläst tråden nu. Kan bara ställa mig i raden av hyllningar. Imponerande TS.
Synd att jag inte var FBare när du sökte fruktsäljare i Falun/Borlänge.
Citera
2011-08-25, 15:19
Medlem
qzectbumo.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym-Incognito
Jag har fått ett förslag av ett företag att med start 2012 "starta ett eget företag" och att de sedan fakturerar mig för olika uppdrag jag genomför. Dock är jag osäker på vad själva nettovinsten skulle bli av detta upplägg och frågar därför flashback-eliten om hjälp.
Är tacksam för all hjälp jag kan få.

En vanlig tumregel är att du får behålla 50% av allt du fakturerar ex moms sedan får du behålla mer ifall du är 26 år eller yngre då egenavgifterna är lägre. Annars kan du alltid prova några utav dessa kalkylatorer.

http://www.verksamt.se/portal/web/guest/starta/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt
http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/
Citera
2011-08-25, 16:59
Medlem
Även jag är en sträckläsare, verkligen imponerande TS. Kul att läsa om andras driv!
Citera
2011-10-11, 16:52
Medlem
Ingen kioskveteran som tittat på nya flugan "thai take away-vagnar"?
Senast redigerad av ArbetandePengar 2011-10-11 kl. 16:57.
Citera
2011-11-05, 02:42
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowtunerz

Du menar ÄNNU en webbsida som spelar streamad musik och tar betalt för det?
Tänk på STIM.
Citera
2011-11-17, 02:30
Medlem
Herr.Vakens avatar
Jag har en affärsidé och jag har inte ett tillräckligt kapital för att få igång verksamheten. Så jag behöver pengar.

Går det som det ska, så pungar jag ut 44k i månaden på vinsten i sig efter skatt vilket innebär ett heltidsarbete med försäljning. Iomed att jag inte har ett kapital så skulle ett AB innebära att jag fick 0% då jag inte har råd att investera och det låter väldigt knepigt, jag får itne riktigt ihop det pusslet i min hjärna. Hur skulle det kunna leda till att jag fick betalt senare?

Den mest lockande möjligheten verkar vara att ta ett lån. Då får jag 43k i månaden vilket är fullständigt rimligt. Att jag startar en enskild firma alltså.

Några idéer? Kapitallll behöver jag och det, gärna, nu, men att gå och slita på något Hak är jag medveten är en möjlighet också. Det jag vill är iaf att trolla fram ett kapital och sen slita för min egen firma såklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in