Jag har fått ett förslag av ett företag att med start 2012 "starta ett eget företag" och att de sedan fakturerar mig för olika uppdrag jag genomför. Dock är jag osäker på vad själva nettovinsten skulle bli av detta upplägg och frågar därför flashback-eliten om hjälp.
Ersättning
Jag arbetar januari till och med juni 2012 för företaget och får för det ca 200 000 kr i ersättning.
Jag säljer endast mina egna tjänster, alltså ingen produkt. Hur mycket av dessa 200 000 kr får jag ta ut efter att alla skatter och avgifter är betalda?
Egenavgift
Vad jag förstår så ska man dra av för egenavgifter (29,71 %). Det skulle i så fall innebära att jag får betala (200 000 kr X 0,2971) = 59420 kr i egenavgifter.
200 000 kr - egenavgifter (59420kr) = 140 584 kr
Skatter
Får inte grepp över hur mycket jag behöver skatta för dessa pengar. Jag ger er två olika scenarior och skulle vilja veta ett ungefärligt utfall.
Alternativ 1: Dessa 140 584 kr blir min totala inkomst för året. Vad ska jag skatta?
Alternativ 2: Dessa 140 584 kr + 100 000 kr ytterligare från en annan anställning (ej kopplat till företaget) blir min totala inkomst för året. Vad ska jag skatta?
Resekostnader/Kostnader för övernattning
Då arbetet skulle innefatta en hel del resa och eventuellt övernattningar undrar jag hur det påverkar själva utfallet.
Om vi utgår från att jag har resekostnader (tåg, buss etc.) för 5000 kr samt boendekostnader (hotell) för 5000 kr och att företaget som anlitar mig står för dessa kostnader. Ska jag betala någon moms eller räkna på dessa utgifter öht eller gäller det bara för företaget som anlitar mitt företag?
Är tacksam för all hjälp jag kan få.