2011-04-06, 19:28
Medlem
belowyous avatar
Beror på hur korrekt man ska vara, men i slutet av 20 år och början av 21.
Citera
2011-05-10, 17:38
Medlem
Har du sålt stället än?
Citera
2011-05-11, 02:29
Medlem
grovsmides avatar
Har läst hela tidigare men kommer inte ihåg vad du köpte glassen för? Gnabbet med GB-killen kommer jag ihåg dock..

Såg såna SIA femliters på Martin Ohlson för över 30:- Litern. På Coop hade de förut köp 2 SIA 1,5L för 40:- dvs 13,33:- per liter vilket inte går ihop för mig. Storköp av SIA 5l för glasskiosker torde ligga någonstans 12-20:- +moms per liter??
Citera
2011-05-11, 08:37
Medlem
Många matvarubutiker säljer med förlust/nollvinst då de har kampanjer.
Dessutom har de förmodligen betydligt bättre avtal med leverantörerna än vad en glasskiosk kan få
Men glasskiosken kan ju ha rabatter på hos grossisten också. Då jag köper elmaterial genom farsans firma så har jag väl 60% rabatt på priserna från prislistan.

En annan sak kan vara att innehållet inte är samma i 5liters förpackningen och 2liters. Det kanske bara är inbillning men jag tycker att glassen som de har på kioskerna sällan blir isig osv som glass hemma kan bli
Citera
2011-05-11, 15:14
Medlem
Privatpers0ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Många matvarubutiker säljer med förlust/nollvinst då de har kampanjer.
Dessutom har de förmodligen betydligt bättre avtal med leverantörerna än vad en glasskiosk kan få
Men glasskiosken kan ju ha rabatter på hos grossisten också. Då jag köper elmaterial genom farsans firma så har jag väl 60% rabatt på priserna från prislistan.

En annan sak kan vara att innehållet inte är samma i 5liters förpackningen och 2liters. Det kanske bara är inbillning men jag tycker att glassen som de har på kioskerna sällan blir isig osv som glass hemma kan bli

Har inte de bara att göra med hur man behandlar glassen? Beroende på frys, öppna frysen så att varm luft tillströmmar så det uppstår kondens etc.

Citera
2011-05-11, 23:01
Medlem
grovsmides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f

Glassen är nog samma i SIA:s 1,5L hallon som 5L hallon, när man gör glass är det viktigt att kyla den så snabbt som möjligt, har du en förpackning hemma i och ur frysen i omgångar så blir det iaf fysikaliska skillnader. Köp en SIA 1,5l och prov-ät vid första tiningen och säg att det smakar dåligt.
Citera
2011-05-19, 07:01
Medlem
belowyous avatar
Jag vet inte vad priserna ligger på nu, men tidigare kostade t.ex. 5 liter vaniljglass 100 kronor + moms. skillnaden på den glassen och den som finns i butikerna är att glassen i butikerna är fullblåst i luft. skulle du väga 5 liter glasskioskglass med 5 liter ica-glass så väger glasskioskglassen mer.

sen gick priserna upp väldigt det år jag sålde, kanske kostar 5 liter vanilj typ 120 kronor nu eller nåt sånt.
Citera
2011-05-19, 18:30
Medlem
grovsmides avatar
Vilka fulknep! Måste kolla i affären nästa gång vad som står att finna på förpackningarna. Jämförelsepriser är då alltså satta ur spel iom de står väl i volym och inte vikt när det gäller glass..

Vad lockade GB-killen med för priser hos konkurrenten då? GB har ju ett större varumärke (större men inte nödvändigtvis bättre) men glassen torde vara billigare.

Hade du någon mat på kiosktiden? Korv, mackor eller annan mer eller mindre lagad anrättning?

Kunde du rangordna och kanske skriva lite om följande produkter efter vad du tror är bäst att satsa på vore jag tacksam. Tanken är i en strandkiosk i så fall.

0,33 burkläsk
0,5pet
0,6 festis
Vatten, flaskvatten
Pinnglass och färdiga strutar
Kulglass
Kakor och fikabröd
Kaffe (vill folk ha det i värmen?)

Bubblare:
Saft?? (billigt jue..
Tidningar
Mackor
Korv
Hamburgare med tillbehör
Citera
2011-05-21, 20:49
Medlem
belowyous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grovsmide
Hade du någon mat på kiosktiden? Korv, mackor eller annan mer eller mindre lagad anrättning?
Nope, det hade jag inte. Platsbrist var en av orsakerna, sen att miljökontoret inte tillät att jag blandade varmt och kallt (d.v.s glass o t.ex. smörgåsgrill).

Citat:
Kunde du rangordna och kanske skriva lite om följande produkter efter vad du tror är bäst att satsa på vore jag tacksam. Tanken är i en strandkiosk i så fall.

0,33 burkläsk
0,5pet
0,6 festis
Vatten, flaskvatten
Pinnglass och färdiga strutar
Kulglass
Kakor och fikabröd
Kaffe (vill folk ha det i värmen?)

Bubblare:
Saft?? (billigt jue..
Tidningar
Mackor
Korv
Hamburgare med tillbehör

Allt säljer! Kaffe skulle gå alldeles utmärkt. Tänk på att ha något "fikabröd" som passar till kaffet, som har bra hållbarhet och klarar av värmen i kiosken. Tänker främst på Delicatos sortiment. Saft... Mja, det tror jag inte så mycket på, då är det bättre med festisar. Tidningar skulle fungera, men det blir för mycket hantering och låg vinst. Regnar det så får du leveranser i alla fall som du måste administrera men som du inte säljer av. Mackor = kanske toast? Förvaras frysta, och du värmer på dom på beställning. Korv o hamburgare tror jag inte är någon höjdare på stranden.

Satsa på glass, dryck, kaffe med tilltugg. Slush skulle säkerligen bli en storsäljare, men maskinerna är svindyra.
Citera
2011-05-22, 09:25
Medlem
grovsmides avatar
Tack för svar

Om jag för enkelhetens skull var begränsad till 0,33 Cola, Fanta, Sprite samt lättöl och något mineralvatten typ 0,33 Loka, -Hur tippar du försäljningen hade fördelat sig? 50% Cola??

Planerar du själv något turist/säsongsbetonat?
Kanske tacksam för erfarenheten du fått men tack men nej tack?
Citera
2011-05-24, 21:19
Medlem
belowyous avatar
det spelar ingen större roll om du prompt måste välja mellan 33 och 50 cl, det säljer lika bra i alla fall. räkna istället på vilken sorts läsk du tjänar mest pengar på. ta bort lättölen och ha ett alternativ där istället, har du all läsk som burk kan du ta in nån med skruvkork.

nope, planerar inget säsongsbetonat, mer än det jag redan har. det är kul och man tjänar bra med pengar, men tyvärr så är den svenska sommaren kort, och ett år är väldigt långt. jag lurar nästan alltid på några ideer, och dom ideerna går året runt, och det kommer nog du känna av också, efter att ha sålt glass o läsk några somrar
Citera
2011-06-27, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForverkligaDrommar
Hallå!
Är du intresserad av att invester pengarna seriöst???
Har du drivkraft, en dator och vill få fart på pengarna inom en snar framtid??

HÄr kommer ett förslag, jag gör det själv började som en extra inkomst, men kommer inom en snar framtid att kunna säga upp mig och arbeta mindre timmar men tjäna otroligt mkt mer pengar....men det viktigaste: jag arbetar från min dator eller mobil på de tider som jag vill, och var jag vill....

kolla här och återkom om du har frågor!
Detta är inget spam, inget oseriöst "tjäna pengar snabbt", men det finns sett system som är färdigt att börja använda, det som behövs från dig är en motivation till att tjäna pengar och leva det liv som du förtjänar!
Du får support dygnet runt och människor som hjälper dig att lyckas!!!

www.forverkligadrommar.net?t=flasbackjuni3

Sluta lura med folk i ditt skitsystem.
Måste man klicka på "flashback-junilänken" för att du skall få betalt? =)
Hur många timmar lägger du ner på skiten per månad?
Hur mycket pengar drar du in?
Kan du inte svara ärligt på de så är detta skit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in