• 1
  • 2
2010-09-24, 01:55
Medlem
Energidrickas avatar
Hur ofta borda jag ge dom mat?
Tåler dom att rummet är kaldt ibland?
Ser dom dårligt när det är ljust? för dom sover alltid när ljuset är på men om natten så gräver dom och håller på.

Hur leker man med dom ?
Varje gång jag ger dom nått rör eller något lignade så biter dom sönder det.
Och är örken råttor djur som måste leva tilsammans hela tiden? har hört dom dör om dom är ensama i en lång stund.

Borde jag lägga mycket sånt gräs och sågspon i buret?
Citera
2010-09-24, 03:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energidricka
Hur ofta borda jag ge dom mat?
Tåler dom att rummet är kaldt ibland?
Ser dom dårligt när det är ljust? för dom sover alltid när ljuset är på men om natten så gräver dom och håller på.

Hur leker man med dom ?
Varje gång jag ger dom nått rör eller något lignade så biter dom sönder det.
Och är örken råttor djur som måste leva tilsammans hela tiden? har hört dom dör om dom är ensama i en lång stund.

Borde jag lägga mycket sånt gräs och sågspon i buret?

Antar att det är gerbiler du menar? Se till att det finns friskt vatten hela tiden, byt minst en gång om dagen-de gäver mycket och om du har en vattenskål så tenderar det att flyga in lite spån dit, vattenflaska är bättre men se till att det inte blir stopp i röret, alltså att kulan inte har fastnat.

Mat ger du en gång om dagen, frön och liknande torr mat kan de ha hela tiden. De är nattaktiva, men brukar vara vakna lite då och då under dagen. Leker kan du göra genom att ta upp dem i famnen, ha dem på golvet och låta dem utforska ställen. De biter sönder det mesta så det är inget konstigt med att de biter sönder toarullar. Ge dem grejer så att de alltid har något att göra.

Det är extremt viktigt att de har ett tjockt lager med spån, nu snackar vi 20-30 centi. Detta eftersom de gräver gångar. Därför är det bäst att ha dem i ett stort terrarium utan glas på ovansidan (så luften cirkulerar) fixa nät eller liknande som "lock" så att de inte smiter. De är flockdjur och ska ha kompisar, kan dock vara svårt att få ihop gerbiler som inte har levt ihop innan.
Citera
2010-09-24, 03:40
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Antar att det är gerbiler du menar? Se till att det finns friskt vatten hela tiden, byt minst en gång om dagen-de gäver mycket och om du har en vattenskål så tenderar det att flyga in lite spån dit, vattenflaska är bättre men se till att det inte blir stopp i röret, alltså att kulan inte har fastnat.

Mat ger du en gång om dagen, frön och liknande torr mat kan de ha hela tiden. De är nattaktiva, men brukar vara vakna lite då och då under dagen. Leker kan du göra genom att ta upp dem i famnen, ha dem på golvet och låta dem utforska ställen. De biter sönder det mesta så det är inget konstigt med att de biter sönder toarullar. Ge dem grejer så att de alltid har något att göra.

Det är extremt viktigt att de har ett tjockt lager med spån, nu snackar vi 20-30 centi. Detta eftersom de gräver gångar. Därför är det bäst att ha dem i ett stort terrarium utan glas på ovansidan (så luften cirkulerar) fixa nät eller liknande som "lock" så att de inte smiter. De är flockdjur och ska ha kompisar, kan dock vara svårt att få ihop gerbiler som inte har levt ihop innan.

Måste nog köpa ett nytt bur då,
Ska lägga inn några extra centimeter med spån.

och jag menar sån här : http://www.eidsvolldyrebutikk.no/Gna...8rkenrotte.jpg
Citera
2010-09-24, 04:31
Medlem
Citat:
Måste nog köpa ett nytt bur då,
Ska lägga inn några extra centimeter med spån.

och jag menar sån här : http://www.eidsvolldyrebutikk.no/Gna...8rkenrotte.jpg

Ja det är en gerbil-de kallas ofta för ökenråttor. Finns billiga terrarier på blocket, snåla inte på måtten-ju större desto bättre. Lägg ordentligt med spån så de får gräva sina gångar.
Citera
2010-09-24, 21:28
Medlem
Bloodbounds avatar
Har du inget rättstavningsprogram när du skriver..?

Hade gerbiler en gång. Rätt så roliga djur att titta på, men blev aldrig tama. Mina blev dessutom aggressiva mot varandra efter ett tag, så fick ha dem i olika terrarier. Började även bita mig och alla andra som försökte handskas med dem. Vill man ha gnagare som man kan kela med och få tama, så skulle jag rekommendera takråttor. Mycket trevligare djur enligt mig.
Citera
2010-09-25, 03:27
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound

Hade gerbiler en gång. Rätt så roliga djur att titta på, men blev aldrig tama. Mina blev dessutom aggressiva mot varandra efter ett tag, så fick ha dem i olika terrarier. Började även bita mig och alla andra som försökte handskas med dem. Vill man ha gnagare som man kan kela med och få tama, så skulle jag rekommendera takråttor. Mycket trevligare djur enligt mig.

Mina råtter är redan tama. så dom biter inte

Citat:
Ursprungligen postat av Bloodbound

Varför skulle jag orka att ha rättstavningsprogram? bestämmer jag inte själv hur jag vill stava?
Citera
2010-09-25, 13:42
Medlem
drusilas avatar
Ett bra tips är att alltid bunkra upp med lite böcker om djuret du vill skaffa innan du köper det, på så sätt kan du lära dig allt som behövs och vara bered redan från början.
Många springer och köper djur på impuls och sitter sedan och undrar över vad djuret har för behov. Vill man inte köpa böcker så brukar det åtminstone finnas någon bok på biblioteket som man kan låna och läsa. Annars finns det en hel del forum och djurskötsel, bara att söka på (fakta+djuret du undrar om).
Citera
2010-09-25, 17:15
Medlem
Passar på att tipsa TS om denna sida: http://www.gerbiler.ifokus.se/
Citera
2010-09-29, 13:07
Medlem
Nagas avatar
Hade en ensam gerbil, den levde i nästan tre år, så nej de dör inte av att vara ensamma Men kanske är annorlunda om de är vana att ha sällskap. Tror de trivs bättre om de är fler, men jag blev lurad av zoohandlaren, han sa att de bet ihjäl varandra om man hade mer än en. Impulsköpte den när jag var tokigt bakfull och läste sen på om djuret i efterhand, inte helt lyckat.

Akvarium/terrarium är betydligt bättre än hamsterbur, det ska vara rejält med spån och de gillar att möblera om och röja runt, med hamsterbur låg normalt sett hälften av spånet på golvet efter någon dag.

Bitleksaker är viktigt så de kan nöta på tänderna som växer konstant, tomma glödlampskartonger var min gerbils favorit, men toarullar var också kul. Brukade stoppa in lite solrosfrö i tomma toarullar och knyckla in ändarna så hon fick gnaga ut fröna. Solrosfrön var favoritmaten, perfekt att ge som godis.

De är sjukt känsliga för salt, deras njurar är anpassade för vätskebesparing, så även väldigt små mängder salt kan vara farligt. Min dog nästan efter att en kompis stoppat ner ett par saltade solrosfrön i buren (som hon naturligtvis genast slukade). Gobblade i sig ett vattenrör om dagen (mot normalt typ 1/10 del av röret) och låg resten av tiden och darrade i sitt lilla hus.

Du kan ha torr mat som nötter och fröer stående hela tiden, men byt ut den ibland. Min var rätt förtjust i hö också, kostar typ ingenting och är även fint material för bobyggande, kul att se den sitta på baktassarna med ett grässtrå i ena handen och gnaga medan den tittar ut också

Tror inte att det är så bra om de har det allt för kallt, iaf inte under längre perioder.

Lekte väl inte så jättemycket med min, inte direkt så man kan kasta bollar eller så hon brukade få vara på soffbordet när jag tittade på TV ibland, då kunde jag ge henne solrosfrön som hon sprang och tog ur min hand. Annars klättrade hon mest runt och utforskade.
Senast redigerad av Naga 2010-09-29 kl. 13:17.
Citera
2010-09-29, 17:05
Medlem
på tal om solrosfrön så ska man inte ge det i så stora mängder iom att det innehåller väldigt mycket fett. Går väl kanske att jämföra med skräpmat typ i allför stora mängder. I gnagarblandningar brukar det finnas massor av solrosfrön så man bör plocka bort en del av dem innan man ger till gnagaren. Mina hamstrar är som tokiga i just solrosfrön, samma gällde kaninen, men tyvär så måste man ransonera sådant så de får chansen till ett sundare och längre liv
Citera
2010-10-03, 20:12
Medlem
Energidrickas avatar
Jag tror en av mina örkenråttor är sjuk, Den bara ligger i sitt hö och sover. den har gjort det i 2 dagar nu. den brukar alltid springa rundt och göra saker. men nu ligger den bara och sover, Hans ögon är Halvöppna.

är det normalt eller vad borde jag göra?
Citera
2010-10-03, 21:45
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Jag tror en av mina örkenråttor är sjuk, Den bara ligger i sitt hö och sover. den har gjort det i 2 dagar nu. den brukar alltid springa rundt och göra saker. men nu ligger den bara och sover, Hans ögon är Halvöppna.

är det normalt eller vad borde jag göra?

Om din "örkenråtta" alltid brukar springa runt och göra saker, och nu plötsligt bara ligger stilla och slumrar, verkar det normalt? Jag hade kontaktat veterinär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in