Hade en ensam gerbil, den levde i nästan tre år, så nej de dör inte av att vara ensamma

Men kanske är annorlunda om de är vana att ha sällskap. Tror de trivs bättre om de är fler, men jag blev lurad av zoohandlaren, han sa att de bet ihjäl varandra om man hade mer än en. Impulsköpte den när jag var tokigt bakfull och läste sen på om djuret i efterhand, inte helt lyckat.
Akvarium/terrarium är betydligt bättre än hamsterbur, det ska vara rejält med spån och de gillar att möblera om och röja runt, med hamsterbur låg normalt sett hälften av spånet på golvet efter någon dag.
Bitleksaker är viktigt så de kan nöta på tänderna som växer konstant, tomma glödlampskartonger var min gerbils favorit, men toarullar var också kul. Brukade stoppa in lite solrosfrö i tomma toarullar och knyckla in ändarna så hon fick gnaga ut fröna. Solrosfrön var favoritmaten, perfekt att ge som godis.
De är sjukt känsliga för salt, deras njurar är anpassade för vätskebesparing, så även väldigt små mängder salt kan vara farligt. Min dog nästan efter att en kompis stoppat ner ett par saltade solrosfrön i buren (som hon naturligtvis genast slukade). Gobblade i sig ett vattenrör om dagen (mot normalt typ 1/10 del av röret) och låg resten av tiden och darrade i sitt lilla hus.
Du kan ha torr mat som nötter och fröer stående hela tiden, men byt ut den ibland. Min var rätt förtjust i hö också, kostar typ ingenting och är även fint material för bobyggande, kul att se den sitta på baktassarna med ett grässtrå i ena handen och gnaga medan den tittar ut också
Tror inte att det är så bra om de har det allt för kallt, iaf inte under längre perioder.
Lekte väl inte så jättemycket med min, inte direkt så man kan kasta bollar eller så

hon brukade få vara på soffbordet när jag tittade på TV ibland, då kunde jag ge henne solrosfrön som hon sprang och tog ur min hand. Annars klättrade hon mest runt och utforskade.