2010-10-03, 23:23
Medlem
Ge den lite vatten med hjälp av en tesked eller så och kontakta vetten. Se till att du håller din örkenråtta varm under tiden.

edit: har de bråkat något? kolla efter skador på den, om du hittar sådana så flytta ut de friska örkarna och låt den sjuke vara kvar i buren.
Senast redigerad av jetblack666 2010-10-03 kl. 23:30.
Citera
2010-10-05, 04:55
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jetblack666
Ge den lite vatten med hjälp av en tesked eller så och kontakta vetten. Se till att du håller din örkenråtta varm under tiden.

edit: har de bråkat något? kolla efter skador på den, om du hittar sådana så flytta ut de friska örkarna och låt den sjuke vara kvar i buren.

Tror det går bra med dom nu, råttan ser friskare ut nu, slapp dom ut på golvet idag så dom fick springa.

Men varför er den ena råttan tjokk och den andra är liten och tunn?
Citera
2010-10-05, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Energidricka
Tror det går bra med dom nu, råttan ser friskare ut nu, slapp dom ut på golvet idag så dom fick springa.

Men varför er den ena råttan tjokk och den andra är liten och tunn?

Men herregud, har de knullat nu också?
Citera
2010-10-05, 14:39
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Men herregud, har de knullat nu också?

det är 2 tjejer jag har så tror inte det. Men fattar inte varför 1 är tjokk och den andra är liten och tunn.
Jag ger dom en halv skål med mat varje dag, sånt Frö blanding.

Och vad skulle hända om jag köpte typ 2 til råttor? skulle dom dödat varandra då?
Citera
2010-10-05, 17:14
Medlem
Citat:
det är 2 tjejer jag har så tror inte det. Men fattar inte varför 1 är tjokk och den andra är liten och tunn.
Jag ger dom en halv skål med mat varje dag, sånt Frö blanding.

Och vad skulle hända om jag köpte typ 2 til råttor? skulle dom dödat varandra då?

Kanske ena inte låter den andra äta? Eller så kanske den tjocka är på smällen om du nyligen köpt dem från djuraffären (tjuvparning där alltså). Men är de lika gamla, den tunnare kanske är mycket yngre och på så vis ser tanigare ut? Men sätt två matskålar, en bit ifrån varandra, för säkerhetens skull så båda får tillgång till mat ifred. Är det den lilla som är den som var sjuk? Håll koll på den isåfall, kan insjukna igen.

Två till? Kan bli bråk, men om du nu prompt ska skaffa två till så skaffa småungar, det brukar gå bättre då de automatiskt har lägre rang än de äldre. Men se till att du kan fixa en till bur ifall det går åt pipan iallafall. Och samma kön på alla då förstås om du inte vill ha en örkenkoloni
Citera
2010-10-06, 04:57
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Kanske ena inte låter den andra äta? Eller så kanske den tjocka är på smällen om du nyligen köpt dem från djuraffären (tjuvparning där alltså). Men är de lika gamla, den tunnare kanske är mycket yngre och på så vis ser tanigare ut? Men sätt två matskålar, en bit ifrån varandra, för säkerhetens skull så båda får tillgång till mat ifred. Är det den lilla som är den som var sjuk? Håll koll på den isåfall, kan insjukna igen.

Två till? Kan bli bråk, men om du nu prompt ska skaffa två till så skaffa småungar, det brukar gå bättre då de automatiskt har lägre rang än de äldre. Men se till att du kan fixa en till bur ifall det går åt pipan iallafall. Och samma kön på alla då förstås om du inte vill ha en örkenkoloni

Dom råtterna jag har är ca 1,5 år gamla ( fick dom av en i familjen )
Tänkte att skaffa 2 Pojkar så att jag får en liten örkenkoloni
Hur många barn får en örkenrotta och hur ofta parar dom sig?

Men jag ska försöka och sätta 2 skålar med mat, kanske det hjälper.
Citera
2010-10-06, 17:10
Medlem
Citat:
Dom råtterna jag har är ca 1,5 år gamla ( fick dom av en i familjen )
Tänkte att skaffa 2 Pojkar så att jag får en liten örkenkoloni
Hur många barn får en örkenrotta och hur ofta parar dom sig?

Men jag ska försöka och sätta 2 skålar med mat, kanske det hjälper.

Du får se till att sära på ungarna könsmässigt sedan när de blivit så pass gamla att de klarar sig utan mamman så det inte blir inavel.

Här är lite info saxat från gerbil.ifokus.se:
"Honan föder allt mellan 1-10 ungar, ibland fler. Vanligast skulle jag säga är runt 5-6 stycken.

Ungen diar mamman tills de är ca 3-4 veckor, även där kan de dia längre om mamma är snäll sen börjar de så smått äta gerbilernas vanliga blandning

Gerbilungar föds pälslösa, blinda (stängda ögon) och döva De ser ut som små rosa makaroner ungefär (men mycket sötare!)"

angående hur ofta de parar sig är svaret direkt efter förlossning, har jag för mig iaf. Det är det med mina dvärghamstrar också, så man måste ta bort hanen innan ungarna kommer till världen om man inte vill ha en kull på G igen. Lite tjorvigt kan det vara. Så du måste bunkra upp med burar sedan så alla har någonstans att bo under tiden.
Citera
2010-10-30, 01:18
Medlem
Energidrickas avatar
Varför är dom så Sega? Han sover med en Kjeda i munnen ( detta är mina råttor )
är detta normalt?

Film: http://sv.tinypic.com/r/2q1w16v/7
Citera
2010-10-30, 21:05
Medlem
Energidrickas avatar
Bump, är detta normalt?
Dom gör det varje dag, sitter med kjedjan i munnen och sover
Citera
2010-10-31, 03:55
Medlem
Citat:
Bump, är detta normalt?
Dom gör det varje dag, sitter med kjedjan i munnen och sover

Skulle gissa på att det är någon dålig vana..testa ta bort kedjan eller sätt den på något sätt så att de inte kommer åt att hänga i den. Såg att den bet på den också, kanske uttråkad eller så. Föresten bör du sätta mycket mer spån i buren så att de kan gräva sina gångar. En stor del av deras sysselsättning är just grävande så det kanske tar bort kedje-vanan på köpet.

Så här ska de ha:

http://www.zoonen.com/res/forum/1089...ilernasbur.jpg
Citera
2010-10-31, 04:11
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Jag tror en av mina örkenråttor är sjuk, Den bara ligger i sitt hö och sover. den har gjort det i 2 dagar nu. den brukar alltid springa rundt och göra saker. men nu ligger den bara och sover, Hans ögon är Halvöppna.

är det normalt eller vad borde jag göra?

Putta till den.. Jävla slöfock.
Citera
2010-10-31, 13:04
Medlem
Energidrickas avatar
Citat:
Skulle gissa på att det är någon dålig vana..testa ta bort kedjan eller sätt den på något sätt så att de inte kommer åt att hänga i den. Såg att den bet på den också, kanske uttråkad eller så. Föresten bör du sätta mycket mer spån i buren så att de kan gräva sina gångar. En stor del av deras sysselsättning är just grävande så det kanske tar bort kedje-vanan på köpet.

Så här ska de ha:

http://www.zoonen.com/res/forum/1089...ilernasbur.jpg

Ok, Tack ska köpa mera spån imorgon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in