Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-21, 02:23
  #1
Medlem
raugers avatar
Nu syftar jag inte på alkohol utan vätska allmänt.

Känns som jag behöver dricka hela tiden för att inte få huvudvärk och då snackar vi inte små shot glas utan stora IKEA glas ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80081733 )
Man ska ju få i sig vätska med maten men äter jag en måltid utan ett glas vatten till är det garanterad försämrad koncentrationsförmåga, trötta ögon och huvudvärk. Mjölk, juice osv hjälper EJ

följden blir ju givetvis att man får kissa en hel del... vakna flera gånger varje natt

någon som känner igen sig?
Citera
2010-09-21, 02:35
  #2
Medlem
revodnebs avatar
Min första tanke är diabetes, du bör nog konsultera en läkare som kan ta lite prover.

Edit: Nej, jag känner inte igen mig i den beskrivningen.
Citera
2010-09-21, 03:17
  #3
Medlem
Jag dricker en del vatten men det är bara för att jag är törstig.
Visst, jag kan få ont i huvudet om jag inte dricker vatten på väldigt länge och det är varmt ute, men de får väl dom flesta?

Så jag ser de som fullt normalt att dricka mycket vatten
Citera
2010-09-21, 03:27
  #4
Medlem
raugers avatar
Jag förstår vad du menar, men nu liksom, det är inte ens varmt ute och man sitter hemma utan fysisk aktivitet osv... jag menar, hur kan man bli så uttorkad av det?
Citera
2010-09-21, 03:31
  #5
Medlem
Dricker också väldigt mycket, framförallt vatten. Har alltid en 1liters flaska jämte mig och fylls på flera gånger i timmen. Vet faktiskt inte vad det beror på men blivit en vana att alltid ha flaskan jämte sig
Citera
2010-09-21, 03:32
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Jag förstår vad du menar, men nu liksom, det är inte ens varmt ute och man sitter hemma utan fysisk aktivitet osv... jag menar, hur kan man bli så uttorkad av det?

Bra fråga.
Kanske är nåt med njurarna? Njursvikt kanske?
Du kanske har ätit för mycket eller för lite salt?
Jag har ingen aning utan jag gissar bara.
Jag är inte så bra på de här med kroppen.
Citera
2010-09-21, 09:00
  #7
Medlem
Dricker man så mycket att man måste springa och pissa stup i kvarten och kisset alltid är ljust och fint, då dricker man för mycket.

Helt vitt kiss, då har man ingen som helst vätskebrist. Lite gulaktigt då ligger man bra i balans. vanligtvis. Avvikelser pga sjukdom kan givetvis förekomma.

Generellt brukar man säga att vi ska dricka en och en halv till två liter per dag exklusive eventuellt ökat behov vid fysisk aktivitet/värme. En del av denna vätska får vi i oss via det vi äter.

En första misstanke vid mycket vatten och mycket kiss är, som nämnts, diabetes. Försämrad njurfunktion är ett tecken på diabetes men inte allenarådande.

Att alltid ha vatten med sig och smutta på det vill jag minnas oftast kallas för en ovana. Det vill säga något man bör sluta med. Du förblir inte ung, din hud blir inte spänstigare, av att dricka en halv deciliter vad tionde minut. Lär dig lyssna på kroppen istället och drick när du är törstig. inte direkt skadligt men inte bra vill jag minnas.

Till TS säger jag som man så ofta säger här:
Du behöver nog inte vara akut orolig för att din kropp håller på att lägga av men samtidigt är det ett tecken på att något inte är som det ska. Det skulle inte alls vara fel att ta kontakt med sjukvården. Kanske börja med att ringa sjukvårdsupplysningen och se vad de har att säga eller ta kontakt med din läkare på VC.

OT - jag och vatten. tar ett glas vatten till middagen (glas = cirka 4,5 dl). Vanligtvis räcker det.
Sluuurrrp. mmh, vart tog vattnet vägen? redan efter en tugga av maten har jag tömt glaset.
Ahh, visst ja, var ute och sprang innan jag fixade middagen... missade visst att dricka efter det.
Sluurrrp.
Törstig?
Ja!
Medveten om det?
Nej!

Vanligtvis fungerar det dock mitt törstsystem.
Citera
2010-09-21, 15:08
  #8
Avstängd
krigsmats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Man ska ju få i sig vätska med maten men äter jag en måltid utan ett glas vatten till är det garanterad försämrad koncentrationsförmåga, trötta ögon och huvudvärk.

någon som känner igen sig?

Även om man får i sig en hel del vätska genom maten, behöver man i alla fall minst 2 liter i drickbar form. Detta för att matsmältingen skall fungera och jättemånga andra funktioner. Du kanske dricker för lite rent allmänt, blir senare jättetörstig.

Att inleda dagen med ett glas vatten anses som bra, och täcker upp en del av det du förlorade under förrättad morgontoalett. Kort sagt, testa att dricka ett glas vatten lite oftare, än att bälja i dig stora mängder ett fåtal gånger. Och givetvis är det helt normalt att dricka ett glas vatten eller mjölk när man äter.
Citera
2010-10-01, 04:37
  #9
Medlem
raugers avatar
Tack för era svar

2 liter låter ju sjukt mycket. Det är ju typ 6 glas. Det är förvisso ungefär vad jag dricker idag, men under hela min livstid har jag snittat på ca 1-2 glas om dagen och har inte haft vad jag minns så mycket problem med det... är väl ett tecken på att kroppen börjar säga ifrån ?!
Citera
2010-10-01, 08:39
  #10
Medlem
Siddans avatar
Kroppen är verkligen beroende av nytt och friskt vatten för de flesta kroppsfunktionerna att kunna fungera normalt.
Många kan lida av kronisk uttorkning utan att veta om det och att dricka flera liter vanligt vatten brukar inte ge någon större effekt i det här tillståndet.
Att du säger dig bara ha druckit 1-2 glas om dagen tidigare kan du mycket väl legat länge på gränsen till uttorkning, och ligger man länge på den gränsen så kommer det tillslut orsaka komplikationer.
Citera
2010-10-18, 14:00
  #11
Medlem
raugers avatar
Kära vänner, inatt hände det igen.

0015 tog jag en nattmåltid innan läggdags tillsammans med 1 glas vatten
kl 1 la jag mig och sov och 2 timmar senare vaknar jag av värsta sandpappret i halsen på länge. Gick knappt att svälja för jag var så uttorkad, ögonen sved av torrhet, såg nästan ingenting och huvudvärken var inte sen att följa med. 2 stora glas vatten hällde jag i mig och upp kom flera liter slem kändes det som. Jag kunde nästan göra som den lille ungen i big daddy och spotta på golvet o suga upp det igen.

Det blev ingen mer sömn den natten.. kunde ej somna om. Vad fan ska jag ta mig till
Citera
2010-10-18, 14:23
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Nu syftar jag inte på alkohol utan vätska allmänt.

Känns som jag behöver dricka hela tiden för att inte få huvudvärk och då snackar vi inte små shot glas utan stora IKEA glas ( http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80081733 )
Man ska ju få i sig vätska med maten men äter jag en måltid utan ett glas vatten till är det garanterad försämrad koncentrationsförmåga, trötta ögon och huvudvärk. Mjölk, juice osv hjälper EJ

följden blir ju givetvis att man får kissa en hel del... vakna flera gånger varje natt

någon som känner igen sig?

När du dricker hela tiden så känner kroppen att det finns vatten och då behöver den inte behålla någonting av det du dricker vilket resulterar i att du blir uttorkad trots att du dricker väldigt mycke vatten. Sen späder man också ut kroppens saltkoncentration vilket gör att cellerna inte tar upp någon vatten heller.

Det finns ett hormon som heter ADH (Antidiuretisk hormon) och den fungerar ungifär på samma sätt som tillväxthormon. Ju längre du väntar med att dricka vätska desto mer ADH producerar kroppen och desto mer koncentrerad blir urinen. Men dricker du hela tiden så bildar kroppen väldigt lite ADH och därmed också väldigt lite vätskeupptag. Det här är vad man kallar för självvållat Diabetes Insipidus. ADH spelar också en roll inom kärlek och parbildning.

Helst ska det nog vara 3h intervall mellan vätskeintagen om det nu inte är som så att du håller på med någon fysisk aktivitet eller äter mat. Vid fysiskt aktivitet så bildas det ADH eftersom man svettas och kroppen behöver fylla på med vätska.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback