Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-19, 22:23
  #1
Medlem
Goonslaps avatar
Det ser ut att bli nästan 1000% (10 gånger) ökning av ogiltiga röster under detta valet jämfört med det förra.

Den kategori som förkortas OG är alltså ogiltiga röster, blankröster ej inräknat:
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

Jag sympatiserar inte med SD men det här verkar ganska skumt. Kan det vara så att väldigt många SD-röster har "ogiltigförklarats"? Alltså valfusk.
2010-09-19, 22:26
  #2
Medlem
Kan det vara så att de förhandsröster som senare ändrats räknas som ogiltiga?
2010-09-19, 22:28
  #3
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omkullkast
Kan det vara så att de förhandsröster som senare ändrats räknas som ogiltiga?

Det tycker jag låter högst orimligt. De rösterna som ändras borde inte föras in i någon statistik alls.
2010-09-19, 22:29
  #4
Medlem
Hahaha jo! Tankefel av mig, går och skäms.
2010-09-19, 22:39
  #5
Medlem
Det är inte helt enkelt så att det är röster det är vissa tveksamheter kring som man till att börja med bokför som ogiltiga, men som kan komma att ändras till giltiga vid omräkningen?
Det första resultatet är ju bara preliminärt.
2010-09-19, 22:40
  #6
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Det ser ut att bli nästan 1000% (10 gånger) ökning av ogiltiga röster under detta valet jämfört med det förra.

Den kategori som förkortas OG är alltså ogiltiga röster, blankröster ej inräknat:
http://www.val.se/val/val2010/valnatt/R/rike/index.html

Jag sympatiserar inte med SD men det här verkar ganska skumt. Kan det vara så att väldigt många SD-röster har "ogiltigförklarats"? Alltså valfusk.

Varför drar du slutsatsen att det är just SD's röster som ogiltigförklarats? Om denna ökning skett så är det anmärkningsvärt, skulle verkligen vara intressant att veta orsaken, vad jag vet så har väl inget i själva valproceduren ändrats sedan förra valet.
Den ökande andelen förhandsröster är ju en skillnad jämfört med förra valet men hur detta orsakat mer ogiltiga röster har jag ingen teori om.
2010-09-19, 22:44
  #7
Medlem
Jag valde att medvetet göra en ogiltig röstsedel, för att visa mitt missnöje mot rådande partiers politik.
2010-09-19, 22:47
  #8
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför drar du slutsatsen att det är just SD's röster som ogiltigförklarats? Om denna ökning skett så är det anmärkningsvärt, skulle verkligen vara intressant att veta orsaken, vad jag vet så har väl inget i själva valproceduren ändrats sedan förra valet.
Den ökande andelen förhandsröster är ju en skillnad jämfört med förra valet men hur detta orsakat mer ogiltiga röster har jag ingen teori om.

Jag har inte dragit någon slutsats. Jag la fram en hypotes. "Kan det vara så[?]" skrev jag.
2010-09-19, 22:49
  #9
Medlem
Goonslaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForseteII
Jag valde att medvetet göra en ogiltig röstsedel, för att visa mitt missnöje mot rådande partiers politik.

Då skulle du röstat blankt. Jag understryker igen att blanka röster INTE räknas in i kategorin OG (ogiltiga röster - övriga), de som diskuteras här.
2010-09-19, 22:49
  #10
Medlem
Wheeler88s avatar
ääh palla rösta i denna plastdemokrati
2010-09-19, 22:51
  #11
Medlem
Fullkomligt vidrigt och det är uppenbart vad det beror på.

Hur f-n retarderade det här landet till att bli ett sånt u-land?
2010-09-19, 22:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goonslap
Då skulle du röstat blankt. Jag understryker igen att blanka röster INTE räknas in i kategorin OG (ogiltiga röster - övriga), de som diskuteras här.

Hellre OG än blankt. Röstar man blankt så ställer man sig neutral till de andra partiernas politik, jag visar mitt missnöje genom att göra en ogiltig valsedel.
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback