2010-09-19, 15:55
Medlem
God Eftermiddag.

Min familj brukar laga mat på kvällen vid runt 8 och sen tar alla mat och äter. Resterna ligger därefter kvar i sina kastruller på spisen i rumstemperatur tills dagen efter.

Som jag har fått lärt mig så ska maten så snabbt in som möjligt kylas och sen in i kylskåpet när den har svalnat för att den inte ska bli dålig.

Nu är det så att vi i familjen har inte gjort det på kanske över 2-3 år. Varför blir vi inte magsjuka om vi äter resterna nästa dag eller lägger in dom i kylen dagen efter tillagning. Det är något som jag alltid har förundrat mig över
Citera
2010-09-19, 15:58
Medlem
ABBORREs avatar
Ojojoj, vart kommer ni ifrån? Syrien?
Citera
2010-09-19, 16:00
Medlem
Nä men ändå, rötmånad finns i Sverige också
Citera
2010-09-19, 16:01
Medlem
vilma123s avatar
Men usch vad vidrigt!

Kanske dags att ändra vanorna en aning?
Citera
2010-09-19, 16:12
Medlem
Jag är inte ett dugg förvånad.
Det handlar ju givetvis lite grann om vad det är för produkter vi pratar om.
Skaldjur tex är nog ingen höjdare.
Vi har fått bakterienoja i Sverige.
Om man tex skulle lämna en kalops framme på spisen över natten så tror jag inte att någon skulle bli magsjuk av den, oavsett vana att äta mat som stått ute över natten eller inte.

Jag har genom åren haft kortare xtrajobb på syltor, där bearnaisen har stått framme hela vägen från början till slut. Jag tänker inte "outa" något ställe, men jag vet hak som gjorde bea varnnan dag!
Det var ingen som vart magsjuk av det!
kanske llite xtra pruttiga,hehehehe, men inte sjuka.

mvh/T
Senast redigerad av kalletolv 2010-09-19 kl. 16:16.
Citera
2010-09-19, 16:14
Medlem
8FJN349Ds avatar
När det är rötmånad brukar jag vara lite försiktig. Annars tror jag att lite "slarv" kan vara stärkande för immunförsvaret. Jag är nästan aldrig sjuk och brukar inte sköta allt med maten helt "felfritt" utan slabbar till det rejält ofta.
Citera
2010-09-19, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysergadelik
God Eftermiddag.

Min familj brukar laga mat på kvällen vid runt 8 och sen tar alla mat och äter. Resterna ligger därefter kvar i sina kastruller på spisen i rumstemperatur tills dagen efter.

Som jag har fått lärt mig så ska maten så snabbt in som möjligt kylas och sen in i kylskåpet när den har svalnat för att den inte ska bli dålig.

Nu är det så att vi i familjen har inte gjort det på kanske över 2-3 år. Varför blir vi inte magsjuka om vi äter resterna nästa dag eller lägger in dom i kylen dagen efter tillagning. Det är något som jag alltid har förundrat mig över

Riktigt grisigt
Citera
2010-09-19, 16:48
Medlem
DonkeyKlonks avatar
Citat:
Nä men ändå, rötmånad finns i Sverige också

haha tror du på tomten oxå?
Citera
2010-09-19, 17:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
God Eftermiddag.

Du får gärna använda en befintlig tråd: https://www.flashback.org/t1044868

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in