Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-19, 10:54
  #1
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Ponera att man skulle råka ut för en våldsverkare och lyckas sätta vederbörande temporärt ur stridbart skick med en licensfri försvarsspray, skulle det vara lagligt att bära handfängsel och sätta dessa på gärningsmannen tills dess man lyckats få polis till platsen?

Skulle det vara lagligt om vi byter ut ordet handfängsel mot kraftiga buntband för industriellt bruk?

Vill höra några lösa spekulationer, bara svar med källhänvisning till applicerbara lagparagrafer.

Tack på förhand!

Mvh, JLP
Citera
2010-09-19, 11:32
  #2
Medlem
Handfängsel är inte alls tillåtet såvida du inte jobbar som väktare eller liknande. Buntband däremot är lite annorlunda, du får inte bära sådana om det är uppenbart att du uppsåtligen ville använda dom som handfängsel. "Jag hade buntband med mig för att jag skulle eller har laga/lagat en sak på bilen/huset" torde dock vara svårt att motbevisa så länge du inte är inne på krogen och har ett par i innerfickan på kavajen.

Alternativ två är väl att du tar på dig ett bälte/hängslen eller bara extra kraftiga skosnören som kan användas som handfängsel, det kan ju omöjligt ses som att du uppsåtligen tänkt använda dom som handfängsel.
__________________
Senast redigerad av AX3L 2010-09-19 kl. 11:37.
Citera
2010-09-19, 11:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Handfängsel är inte alls tillåtet såvida du inte jobbar som väktare eller liknande. Buntband däremot är lite annorlunda, du får inte bära sådana om det är uppenbart att du uppsåtligen ville använda dom som handfängsel. "Jag hade buntband med mig för att jag skulle eller har laga/lagat en sak på bilen/huset" torde dock vara svårt att motbevisa så länge du inte är inne på krogen och har ett par i innerfickan på kavajen.