Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-19, 10:54
  #1
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Ponera att man skulle råka ut för en våldsverkare och lyckas sätta vederbörande temporärt ur stridbart skick med en licensfri försvarsspray, skulle det vara lagligt att bära handfängsel och sätta dessa på gärningsmannen tills dess man lyckats få polis till platsen?

Skulle det vara lagligt om vi byter ut ordet handfängsel mot kraftiga buntband för industriellt bruk?

Vill höra några lösa spekulationer, bara svar med källhänvisning till applicerbara lagparagrafer.

Tack på förhand!

Mvh, JLP
Citera
2010-09-19, 11:32
  #2
Medlem
Handfängsel är inte alls tillåtet såvida du inte jobbar som väktare eller liknande. Buntband däremot är lite annorlunda, du får inte bära sådana om det är uppenbart att du uppsåtligen ville använda dom som handfängsel. "Jag hade buntband med mig för att jag skulle eller har laga/lagat en sak på bilen/huset" torde dock vara svårt att motbevisa så länge du inte är inne på krogen och har ett par i innerfickan på kavajen.

Alternativ två är väl att du tar på dig ett bälte/hängslen eller bara extra kraftiga skosnören som kan användas som handfängsel, det kan ju omöjligt ses som att du uppsåtligen tänkt använda dom som handfängsel.
__________________
Senast redigerad av AX3L 2010-09-19 kl. 11:37.
Citera
2010-09-19, 11:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Handfängsel är inte alls tillåtet såvida du inte jobbar som väktare eller liknande. Buntband däremot är lite annorlunda, du får inte bära sådana om det är uppenbart att du uppsåtligen ville använda dom som handfängsel. "Jag hade buntband med mig för att jag skulle eller har laga/lagat en sak på bilen/huset" torde dock vara svårt att motbevisa så länge du inte är inne på krogen och har ett par i innerfickan på kavajen.

Alternativ två är väl att du tar på dig ett bälte/hängslen eller bara extra kraftiga skosnören som kan användas som handfängsel, det kan ju omöjligt ses som att du uppsåtligen tänkt använda dom som handfängsel.


Fel du får bära handfängsel hur mycket du vill bara du inte använder dem utanför den rätten när du får använda dem dvs vid envarsgrip.

Det som skiljer väktare från envar i detta specifika fall är att väktare måste ha godkända handfängsel enligt FAP. Det behöver inte envar ha.

handfängsel kan inte användas för brott mot liv och hälsa, snarare tvärt om..
Citera
2010-09-19, 13:07
  #4
Medlem
Ungargsvartmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Fel du får bära handfängsel hur mycket du vill bara du inte använder dem utanför den rätten när du får använda dem dvs vid envarsgrip.

Det som skiljer väktare från envar i detta specifika fall är att väktare måste ha godkända handfängsel enligt FAP. Det behöver inte envar ha.

handfängsel kan inte användas för brott mot liv och hälsa, snarare tvärt om..
Instämmer med inlägget ovan. Man måste inte vara väktare/ordningsvakt för att få bära handfängsel eller använda dessa vid ett grip.
Citera
2010-09-19, 14:39
  #5
Medlem
Bergakungens avatar
Nej, det är inga problem. Handfängsel och buntband går bra att ha i fickorna på stan.

Vad gäller användande så bör det kunna ligga till så här: Vid nödvärn får man använda våld som inte är "uppenbart oförsvarligt" - sprayet är sannolikt OK.

Nu lär ju det våld man använder med handfängsel ("handbojor") eller buntband vara våld i samband med envarsgripande, och där bedöms våldet efter om det är försvarligt. Att boja den gripne i förbyggande syfte och för att kunna göra en säker skyddsvisitation ligger litet i gråzonen, att boja den gripne om denne visar tecken på att fly bör man kunna göra, om man gör det med ett rimligt mått av våld.
Citera
2010-09-19, 19:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nej, det är inga problem. Handfängsel och buntband går bra att ha i fickorna på stan.

Vad gäller användande så bör det kunna ligga till så här: Vid nödvärn får man använda våld som inte är "uppenbart oförsvarligt" - sprayet är sannolikt OK.

Nu lär ju det våld man använder med handfängsel ("handbojor") eller buntband vara våld i samband med envarsgripande, och där bedöms våldet efter om det är försvarligt. Att boja den gripne i förbyggande syfte och för att kunna göra en säker skyddsvisitation ligger litet i gråzonen, att boja den gripne om denne visar tecken på att fly bör man kunna göra, om man gör det med ett rimligt mått av våld.
Framförallt så måste du koppla lossa individen så snart han inte är oresonlig längre. Annars åker du på en enkel.
Citera
2010-09-19, 19:35
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ztr
Framförallt så måste du koppla lossa individen så snart han inte är oresonlig längre. Annars åker du på en enkel.


nopi.. du får absolutom inte koppla loss, du lämnar boven med handfängsel på till polisman som skall komma direkt och inte efte 4 timmar (som händer)
Citera
2010-09-19, 21:23
  #8
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Tack för svaren allihopa, då var det som jag trodde att lagen var logisk i det här fallet, för att handfängsel inte är ett vapen utan något man använder sig av för att förhindra våld i väntan på att polis ska anlända till platsen efter att man ingripit mot ett brott.

Mvh, JLP

P.S Om man nu skaffar handfängsel så ser man naturligtvis till att välja sådana som är godkända av RPS för dom billigare varianterna vet jag inte om jag skulle kalla någe vidare kvalite (ex. ej svetsade länkar i kedjan mm).
D.S
Citera
2012-09-30, 00:29
  #9
Medlem
Får man inte använda handfängsel som sexleksak i BDSM-lekar?
__________________
Senast redigerad av Lijajn 2012-09-30 kl. 00:39.
Citera
2012-09-30, 01:00
  #10
Medlem
Spy-Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lijajn
Får man inte använda handfängsel som sexleksak i BDSM-lekar?
Om det finns frivillighet med i det hela finns det inga problem med användande av sådant. Men så fort samtycket är borta ska fängseln av omedelbart.
Citera
2012-09-30, 02:02
  #11
Medlem
BaldiNs avatar
Allt hänger på ditt syfte med att inneha handfängsel, är ditt syfte att använda dessa på någon skulle jag tolka det som brott mot knivlagen. Har du nyss köpt ett par handfängsel och är påväg hem för att leka med frugan finns det inget uppsåt.

Har i tidigare trådar även hävdat att dessa så kallade försvarssprayer även faller in under samma lag vilket är något som jag fortsätter att hävda tills jag får se något rättsfall där motsatsen bevisas.

"1 § Knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa får inte innehas på allmän plats, inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon på allmän plats."
Citera
2012-09-30, 02:22
  #12
Avstängd
buskars avatar
Vad skulle man dömas för om man går ut på stan och sätter fast ett handfängsel på nån person på måfå för att sedan lämna platsen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback