Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-09-18, 18:18
  #1
Medlem
Låt oss säga jag skriver ett brev/testamente att om ja dör så går allt jag har till en viss person om jag än så tar livet av mig.

Är detta möjligt, kan kronofogden inte göra nåt då? Hur bör jag formulera brevet för att det ska gå igenom?

Och då bara mina fysiska tillhörigheter, inga skulder ska få ärvas.

SÅ hur?
Citera
2010-09-18, 18:24
  #2
Medlem
Skulder ärvs inte.

Dock så finns ju dina skulder kvar i det som blir ditt dödsbo. Det du har av värde kommer avyttras för att betala de fodringar du har och om något blir över så kommer detta att fördelas enligt arvsordnign och testamente.

Du räddar inga tillgångar genom att ta livet av dig.
Citera
2010-09-18, 18:26
  #3
Medlem
Sightnesss avatar
Ge bort allt innan du tar självis. Klarar du av det tror du?
Citera
2010-09-18, 18:29
  #4
Medlem
Så jag kan alltså inte skriva ett kontrakt typ: "Den här saken äger nisse, den är alltså inte längre min"
Citera
2010-09-18, 18:41
  #5
Medlem
Eller: Den dagen jag dör lämnar jag över alla mina fysiska ägodelar jag innehar till dig och du får du plocka vad du vill ur mitt hem, skynda innan fogden kommer.

Nån bra på juridik som vet om detta är möjligt?
__________________
Senast redigerad av visarfettanicam 2010-09-18 kl. 18:43.
Citera
2010-09-18, 18:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av visarfettanicam
Eller: Den dagen jag dör lämnar jag över alla mina fysiska ägodelar jag innehar till dig och du får du plocka vad du vill ur mitt hem, skynda innan fogden kommer.

Nån bra på juridik som vet om detta är möjligt?

Nja är nog svaret, läs på om "återvinning", dock osäker om det appliceras vid dösbon.
Och nu menar jag inte att lägga hårda plastförpackningar i låda
Citera
2010-09-18, 20:31
  #7
Medlem
Aberaths avatar
Det är väl inte mer än så att du ber personen som du hade tänkt testamentera dina ägodelar till om du inte kan få ställa dina grejer hemma hos honom (av någon spännande anledning). Och sen när du släcker lyset på dig själv så har du inga ägodelar kvar hemma hos dig.

Fogden lär inte åka hem till din vän för att fråga om du lämnade nå saker hos honom.
Citera
2010-09-23, 10:37
  #8
Medlem
Stormfires avatar
Lever du? :/

Citat:
I helgen har jag planerat att ta livet av mig och sen samtidigt sända det med min webcam/s.

Hur ska jag gå tillväga? Har ni några speciella tips ni kan komma med? Kan tänka mig att de flesta siter som justin.tv osv inte tillåter självmord och att jag då blir avstängd. Sätt som yawcam där du sänder från din egen dator kan bli ganska värdelös om för många kollar, inte tillräckligt bandbredd och allt blir bara suddigt och laggar för mycket.

Vad är alternativen? Vet ni nåt bra sätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback