• 1
  • 2
2010-09-17, 21:12
Medlem
Norpheuss avatar
Jag har funderat ett senare tag på olika vägar till lycka - det som jag tror vi alla eftersträvar även om vissa av oss inbillat sig att de inte gör det- och funderat på att erkännande om världens egoism är världens väg dit. Istället för att gå med i någon satans välgörenhetsorganisation och lura sig själv att det man gör är viktigt osv så bör man satsa på att följa egoismen, tänka på sig själv och enbart sig själv och leva livet efter det. Vi är egentligen enbart köttmaskiner som är designade för att sprida våra respektive gener vidare och det som skiljer oss från djuren är att vi är medvetna om det och kan välja att gå en annan väg, men vi egentligen är vi som djuren rakt igenom egoistiska varelser.

Ge upp all tankar och hopp på moral, förväntningar, välgörenhet, livets mening, empati, välgörenhet, regler, rättvisa osv för att bara följa sin egna lustar och jaga sin egen lycka. Vad tror ni?

(Inspirerande inlägg)

Citat:
sen blev jag äldre, livet har fortfarande ingen mening och kommer aldrig ha någon.
men jag bestämde mig istället för att den korta tid jag har på jorden att jag ska fanimej ha kul och inte bry mig ett skit om andra...och så blev det.
jag gör det som är kul, jag är definitivt ingen jävla carpe diem-hippie.
men istället för att banga ur och säga nej till allt så gör man bara saker istället, det funkar.
Citat:
Jag kan inte känna att livet är meningslöst. För mig innehåller livet för mycket för att kunna kännas meningslöst. Det finns för mycket att upptäcka, för mycket att se, för mycket att göra. Jag känner också att man har redan inom sig allt det man behöver för att lyckas med det man vill. Den riktiga besvikelsen och frustrationen sitter i att känna att man inte kan göra vad man vill. Den dagen man inser att alla spärrar faktiskt sitter i ens eget huvud kan man förändra världen. Den stora massan människor tror att man inte klarar av någonting. De människor som skakar av sig det oket de lyckas och de blir enormt uppskattade av den stora grå massan för att de är så "speciella". Men det enda de gjort egentligen är att de insett hur det ligger till, de har gjort uppror mot förtrycket som går ut på att förminska den lilla människans förmåga.
Citat:
Skit i världen, tänk bara på de få människor som faktiskt finns runtom i din omgivning, dem som betyder något, och uppskatta detta tragikomiska skådespel för vad det är - något att ta med en klackspark
Citera
2010-09-17, 21:19
Medlem
SummerWines avatar
Personligen tror jag ju att allt vi gör är egoistiskt. Med andra ord så går man inte med i en välgörenhetsorg. för att hjälpa, utan för att få maximal mysighet i magen.

Kan vara sant, men tror det är jävligt svårt.
Citera
2010-09-17, 21:22
Medlem
Egentligen är det ju egoistiskt att jaga sin egna lycka. Så hur vi än gör så försöker vi tillfredsställa vårat ego, det är bara att välja hur vi gör det.
Citera
2010-09-17, 21:40
Bannlyst
Haha, idiotiska citat. Egoism är en, som enbart bryr sig om sig själv. Vad är vi skapade av? Jo, en singularitet. Ett/en utav allt. Därför är du själv den egoisten, därför lever du livet som du just nu lever det, som du själv vill leva det. Vad kan tillåta egoism, och allt annat vi upplever i oändligheten? - Villkorslös kärlek. Vad kan tillåta allting att bli oändligt? - Villkorslös kärlek. Villkorslös kärlek kan skapa fri vilja, och allt annat vi skådar i universum. Så det som krävs är en ändring ifrån dig och ingen annan, så måste alla tänka för att någonting ska kunna hända!

"Infinite love is the only truth. Everything else is an illusion".

Tänk på det ett tag.
Senast redigerad av Pungskydd 2010-09-17 kl. 21:50.
Citera
2010-09-17, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jag har funderat ett senare tag på olika vägar till lycka - det som jag tror vi alla eftersträvar även om vissa av oss inbillat sig att de inte gör det- och funderat på att erkännande om världens egoism är världens väg dit. Istället för att gå med i någon satans välgörenhetsorganisation och lura sig själv att det man gör är viktigt osv så bör man satsa på att följa egoismen, tänka på sig själv och enbart sig själv och leva livet efter det. Vi är egentligen enbart köttmaskiner som är designade för att sprida våra respektive gener vidare och det som skiljer oss från djuren är att vi är medvetna om det och kan välja att gå en annan väg, men vi egentligen är vi som djuren rakt igenom egoistiska varelser.

Ge upp all tankar och hopp på moral, förväntningar, välgörenhet, livets mening, empati, välgörenhet, regler, rättvisa osv för att bara följa sin egna lustar och jaga sin egen lycka. Vad tror ni?

(Inspirerande inlägg)

det är absolut inte så det fungerar, det var det dummaste jag hört!!!

moral och empati är snarare biologiska funktioner som sitter i DNAt, alltså ingen fantasi så som pengar och rikslagar.
den mänskliga arten är utvecklad genom evolutionen till flockdjur och för att kunna funktionera i en flock så krävs att man har empati och moral. moralen skiljer sig dock mellan kulturer och är alltså inlärda regler som gäller i individens flock/samhälle, bryter man mot sin moral så mår man dåligt och gör man något rätt så mår man bra.

om alla bara skulle följa sin egoistiska sida så skulle inom ett par år befinna oss tillbaka på stenåldern med en kraftigt reducerad befolkning.

mina tankar till lycka bygger på självförtroende.
om man verkligen tror att man är en värdig och bra människa så kommer man kunna funktionera mycket, mycket bättre i samhället. empati är en viktig del av att bygga upp sitt självförtroende eftersom man inser att man är en människa med samma känslor som alla andra.
detta är från egna erfarenheter efter att ha suttit och tänkt och knarkat ett år.
jag har hela mitt liv varit en ganska tillbakadragen person och har därför lidit av depression mm.
efter att jag rökt CB ett tag så började min empati filosofi ta en riktig fart i rätt riktning. nu har min personlighet utvecklats och jag har blivit mycket mer självsäker och utåtriktad, vilket gör att jag kan arbeta i grupp på ett väldigt bra sätt.
cannabis är förfan en mirakeldrog!!!
dom djupa och filosofiska tankar man börjar fundera på under ett sådant rus är verkligen utvecklande, men å andra sidan så kanske det bara är jag som haft turen att påverkas av drogen på ett sånt sätt.
Citera
2010-09-17, 23:35
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cplus
det är absolut inte så det fungerar, det var det dummaste jag hört!!!

moral och empati är snarare biologiska funktioner som sitter i DNAt, alltså ingen fantasi så som pengar och rikslagar.
den mänskliga arten är utvecklad genom evolutionen till flockdjur och för att kunna funktionera i en flock så krävs att man har empati och moral. moralen skiljer sig dock mellan kulturer och är alltså inlärda regler som gäller i individens flock/samhälle, bryter man mot sin moral så mår man dåligt och gör man något rätt så mår man bra.

om alla bara skulle följa sin egoistiska sida så skulle inom ett par år befinna oss tillbaka på stenåldern med en kraftigt reducerad befolkning.

mina tankar till lycka bygger på självförtroende.
om man verkligen tror att man är en värdig och bra människa så kommer man kunna funktionera mycket, mycket bättre i samhället. empati är en viktig del av att bygga upp sitt självförtroende eftersom man inser att man är en människa med samma känslor som alla andra.
detta är från egna erfarenheter efter att ha suttit och tänkt och knarkat ett år.
jag har hela mitt liv varit en ganska tillbakadragen person och har därför lidit av depression mm.
efter att jag rökt CB ett tag så började min empati filosofi ta en riktig fart i rätt riktning. nu har min personlighet utvecklats och jag har blivit mycket mer självsäker och utåtriktad, vilket gör att jag kan arbeta i grupp på ett väldigt bra sätt.
cannabis är förfan en mirakeldrog!!!
dom djupa och filosofiska tankar man börjar fundera på under ett sådant rus är verkligen utvecklande, men å andra sidan så kanske det bara är jag som haft turen att påverkas av drogen på ett sånt sätt.

Enda anledningen till att vi lever i flock är för att våra egon har intresse av det. Tillsammans gynnas vi av det, annars hade vi inte varit flockdjur. Återigen är det egoismen som är drivkraften till samarbete.
Citera
2010-09-17, 23:44
Medlem
Citat:
Enda anledningen till att vi lever i flock är för att våra egon har intresse av det. Tillsammans gynnas vi av det, annars hade vi inte varit flockdjur. Återigen är det egoismen som är drivkraften till samarbete.
För övrigt så är väl empati något universellt och inte det minsta beroende av flockdjurstänket? Finner att folk blir mer empatiska till de som står nära, utan en massa omgivande människor som är ivägen.
Citera
2010-09-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungskydd
Haha, idiotiska citat. Egoism är en, som enbart bryr sig om sig själv. Vad är vi skapade av? Jo, en singularitet. Ett/en utav allt. Därför är du själv den egoisten, därför lever du livet som du just nu lever det, som du själv vill leva det. Vad kan tillåta egoism, och allt annat vi upplever i oändligheten? - Villkorslös kärlek. Vad kan tillåta allting att bli oändligt? - Villkorslös kärlek. Villkorslös kärlek kan skapa fri vilja, och allt annat vi skådar i universum. Så det som krävs är en ändring ifrån dig och ingen annan, så måste alla tänka för att någonting ska kunna hända!

"Infinite love is the only truth. Everything else is an illusion".

Tänk på det ett tag.
När villkorslös kärlek skapar fri vilja så får individen valfriheten - "möjligheten" - att välja bort den villkorslösa kärleken... dvs "glömma" det som står i ditt engelska citat där nere ?

Kan man då någonstans lägga in en metafysisk/andlig/immateriell evolution jämsides den fysiska?

(ursäktar om jag inte är helt coherent, trött )
Citera
2010-09-18, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
När villkorslös kärlek skapar fri vilja så får individen valfriheten - "möjligheten" - att välja bort den villkorslösa kärleken... dvs "glömma" det som står i ditt engelska citat där nere ?

Kan man då någonstans lägga in en metafysisk/andlig/immateriell evolution jämsides den fysiska?

(ursäktar om jag inte är helt coherent, trött )

Nej. Inte alls, eftersom allting handlar om fri vilja, vilket ger dig fritt val att tro på vad du vill, och vem du vill. Vi som lever nu, har medvetet valt att glömma bort oss själva och vart vi kommer ifrån. Ingen kan egentligen tvinga någon att tycka/tänka/tro som man själv tror/tycker och tänker. Fria viljan handlar om att komma underfund med det själv.
Citera
2010-09-18, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pungskydd
Nej. Inte alls, eftersom allting handlar om fri vilja, vilket ger dig fritt val att tro på vad du vill, och vem du vill. Vi som lever nu, har medvetet valt att glömma bort oss själva och vart vi kommer ifrån. Ingen kan egentligen tvinga någon att tycka/tänka/tro som man själv tror/tycker och tänker. Fria viljan handlar om att komma underfund med det själv.

Sedan kan man ju diskutera om den fria viljan verkligen är så fri som den låter.
Citera
2010-09-18, 10:07
Medlem
QEX13s avatar
Citat:

(Inspirerande inlägg)

Vad är det för citat och var i helvete har du fått dem ifrån? Du kan ju inte citera utan att ge oss källan.
Citera
2010-09-18, 13:40
Medlem
rudes avatar
Har inte tid att skriva något, men forskning tyder på motsatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=l7AWn...layer_embedded
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto