• 1
  • 2
2010-09-18, 19:42
Medlem
Vad sägs om tanken att det separata egot är en illusion?

Alan Watts The Book är intressant läsning. Finns även i lättillgängling, men tveksamt upphovsrättsligt spridd, digital version.
Citera
2010-09-19, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jag har funderat ett senare tag på olika vägar till lycka - det som jag tror vi alla eftersträvar även om vissa av oss inbillat sig att de inte gör det- och funderat på att erkännande om världens egoism är världens väg dit. Istället för att gå med i någon satans välgörenhetsorganisation och lura sig själv att det man gör är viktigt osv så bör man satsa på att följa egoismen, tänka på sig själv och enbart sig själv och leva livet efter det. Vi är egentligen enbart köttmaskiner som är designade för att sprida våra respektive gener vidare och det som skiljer oss från djuren är att vi är medvetna om det och kan välja att gå en annan väg, men vi egentligen är vi som djuren rakt igenom egoistiska varelser.

Ge upp all tankar och hopp på moral, förväntningar, välgörenhet, livets mening, empati, välgörenhet, regler, rättvisa osv för att bara följa sin egna lustar och jaga sin egen lycka. Vad tror ni?

(Inspirerande inlägg)

Är det inte den filosofi som de flesta unga lever efter idag?

Vi är alla egoister men om alla hade strategin att aldrig bry sig om andras välmående så skulle vi själva också få det sämre. Ingen klarar sig själv utan vi behöver ett samhälle men om alla betedde sig som du här beskriver så hade vi aldrig kunnat bygga upp detta samhälle och alltså hade vi då själva gått under.

I själva verket så är det så att samhällets och därmed alla våras välmående bestäms av i vilken grad det lyckas undertrycka det som du här ger uttryck för.
Citera
2010-09-19, 12:05
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intergalactic
För övrigt så är väl empati något universellt och inte det minsta beroende av flockdjurstänket? Finner att folk blir mer empatiska till de som står nära, utan en massa omgivande människor som är ivägen.
Inkork tömd.
Det "empatiska" är just en konsekvens av att människan levt i små flockar större delen av sin existens.

Citat:
Ursprungligen postat av QEX13
Vad är det för citat och var i helvete har du fått dem ifrån? Du kan ju inte citera utan att ge oss källan.
Om du inte vore ett satans hjonskalle skulle du bara söka på citaten så att du kan se vem, var och när de skrevs. Varför du finner det så viktigt förblir ett mysterium.

Citat:
Ursprungligen postat av rude
Har inte tid att skriva något, men forskning tyder på motsatsen:
http://www.youtube.com/watch?v=l7AWn...layer_embedded
Intressant video, men återigen är Empati bara en biologisk konsekvens av den tiden vi levde i små grupper och det var lönt för mig att hjälpa dig vid behov, då vi var beroende av varandra, men idag kan känslan ses som en "missfire" då den inte hjälper mina gener på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av kkhjalmar
Vad sägs om tanken att det separata egot är en illusion?

Alan Watts The Book är intressant läsning. Finns även i lättillgängling, men tveksamt upphovsrättsligt spridd, digital version.
Intressant. Kan bli att läsa. Jag har redan läst några spirituella böcker varav de flesta hävdar att egentligen kan man bli ett med allt, jag vet inte om det är samma sak som i denna bok, dock.

Mvh
Citera
2010-09-19, 12:36
Medlem
Citat:
Intressant video, men återigen är Empati bara en biologisk konsekvens av den tiden vi levde i små grupper och det var lönt för mig att hjälpa dig vid behov, då vi var beroende av varandra, men idag kan känslan ses som en "missfire" då den inte hjälper mina gener på något sätt.
Mvh

Klart att den hjälper dig och i ännu högre grad nu. Det är samarbetet i det stora, som grundar sig på förnuft snarare än medkänsla, som gör att 99% av alla människor lever idag.
Citera
2010-09-19, 12:59
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karmast
Klart att den hjälper dig och i ännu högre grad nu. Det är samarbetet i det stora, som grundar sig på förnuft snarare än medkänsla, som gör att 99% av alla människor lever idag.
Visst kan jag använda min empati för att ta mig fram i livet och jag till och med låtsas vara empatisk ibland, men jag vet å andra sidan att empati endast är ett "missfire" och endast ska användas som ett redskap till egen njutning, dvs empati får aldrig gå eller stå i vägen före min egen, egoistiska lycka.
Citera
2010-09-19, 13:19
Medlem
Citat:
Visst kan jag använda min empati för att ta mig fram i livet och jag till och med låtsas vara empatisk ibland, men jag vet å andra sidan att empati endast är ett "missfire" och endast ska användas som ett redskap till egen njutning, dvs empati får aldrig gå eller stå i vägen före min egen, egoistiska lycka.

Det är klart att allt ytterst grundar sig på att vi vill gynna oss själva. Att bara offra sig för andra är ju ganska meningslöst. Allt handlar egentligen bara om hur långt man tänker när man är egoistisk. Om man tänker om någon att denna är egoistisk så tänker denna troligen inte så långt utan är mera ute efter mycket kortsiktiga vinster. Det riktigt långsiktiga däremot kan till och med planera för en vinst i något annat liv och sen finns det förstås allt däremellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in