Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-17, 19:51
  #1
Medlem
Hej. Min kompis gick in på olika personers epost-adresser, hotmail-adresser, genom att svara på en "hemlig fråga". Via det så gick han in på deras facebook och gjorde olika saker där.

Nu till frågan, kan han bli polisanmäld på något sätt, och vad kan han göra för att förhindra detta? Snabb hjälp vill han ha!!
Citera
2010-09-17, 19:53
  #2
Avstängd
CanLifePrevails avatar
"Din kompis" kan nog mycket väl bli anmäld ja, är det inte intrång av något slag eller?
Citera
2010-09-17, 19:53
  #3
Medlem
lepricons avatar
en kompis jaaaA
Citera
2010-09-17, 19:54
  #4
Medlem
Skogswalds avatar
Det är dataintrång.
Chansen att du blir anmäld finns, och då skulle jag gissa på dagsböter som påföljd.
Citera
2010-09-17, 19:56
  #5
Medlem
Jag kan informera er om att han är oerhört ångersfull och att han inte är brottsmyndig. Vad kan detta betyda för en person som inte är brottsmyndig?
Citera
2010-09-17, 19:59
  #6
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Bozo.
Jag kan informera er om att han är oerhört ångersfull och att han inte är brottsmyndig. Vad kan detta betyda för en person som inte är brottsmyndig?
I Juridikforumet borde de ha bättre koll än här.

ÖDIT -> Juridik /Mod
Citera
2010-09-17, 20:00
  #7
Medlem
...och som sagt. Vad kan min kompis göra för att han inte ska bli polisanmäld?
Citera
2010-09-17, 20:49
  #8
Medlem
Åh, kom igen! Väldigt tacksam för svar. Lägg er i min kompis situation. Fattar ni hur panikslagna ni hade vart? Han vill framförallt inte att hans föräldrar ska få reda på detta. Fyfan.
Citera
2010-09-17, 21:25
  #9
Medlem
En till fråga, om han blir anmäld, när kommer han att märka av det? Kommer det bli ett samtal hem till han och/eller mejl och dylikt?
Citera
2010-09-17, 21:31
  #10
Medlem
zugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Bozo.
Jag kan informera er om att han är oerhört ångersfull och att han inte är brottsmyndig. Vad kan detta betyda för en person som inte är brottsmyndig?
Det betyder att du inte har något på detta forum att göra...
Citera
2010-09-17, 21:45
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zug
Det betyder att du inte har något på detta forum att göra...
Varför det? Får jag inte fråga frågor om saker och ting? Och nu att detta är brottsrelaterat gör ju inte saken sämre. Det här forumet handlar ju om juridik och lagar!
Citera
2010-09-17, 21:58
  #12
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Bozo.
En till fråga, om han blir anmäld, när kommer han att märka av det? Kommer det bli ett samtal hem till han och/eller mejl och dylikt?
För att vara över 18 vet du förvånansvärt lite om vad som händer när man begår brott under 15år...

OM det blir anmält kopplas soc in som i sin tur tar kontakt med föräldrarna och startar utredning.
Beroende på omständigheterna kan även skolan kopplas in.

Vad han kan göra är att ta kontakt med de utsatta personerna, erkänna vad han gjort, be om ursäkt och fråga hur han kan kompensera dem.
Har han tur går ingen vidare, har han otur får han stå för vad han gjort och ta konsekvenserna.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback