2005-01-10, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
har en kille som heter Pippin i släkten tom!

Om det är samma Pippin som jag tänker på så är vi släkt

Bakom mitt akronym står Pippins far, Karl Martell , mannen som drev ut araberna från europa...I övrigt är jag släkt med Ingvar Kamprad men det är nog tyvärr på för långt håll för att få del av något arv eller liknande...! Annars präglas släkten av småländska bönder varvat med folk från danmark, tyskland och frankrike.
Citera
2005-01-10, 20:04
Medlem
Dr. Löhks avatar
På mors sida är jag (dokumenterat, ingen hörsägen) släkt med vallonerna.
På fars sida håller den muntliga traditionen det gällande att vi är zigenare.
Citera
2005-01-10, 20:16
Medlem
CoolTrasts avatar
Det finns nog många vallonättlinar i Sverige..

http://user.tninet.se/~yhs297r/llskap3hemka.htm

"Det beräknas att det nu på 1990-talet finns omkring 60000 vallonättlingar i Sverige. Det finns en särskild släktföreningsom heter " Sällskapet Vallonättlingar" som ger ut en medlems-tidning som kallas "Vallon-ättlingen" och som har en egen hemsida: http://www.vallon.a.se.
Sällskapet stiftades 1938 och har till uppgift att sprida kännedom om vallonernas historia, ekonomiska och kulturella betydelse för vårt land samt stödja forskningen på detta område."
Citera
2005-01-10, 21:48
Medlem
Vill bara påminna om att antalet förfäder i direkt nedstigande led är 2 upphöjt till antalet generationer tillbaka.
Om man räknar med 4 generationer per århundrade så har man 2 upphöjt till 16 st förfäder i rakt nedstigande led år 1700.
År 1600 har man 2 upphöjt till 20.
osv.
(nu inser den snabbtänkte att alla är släkt med både Gustav Vasa, Wilhelm erövraren osv)

Problemet är att folk inte orkar följa upp varenda en av dessa utan man blir själaglad att hitta någon anförvant.

Just präster tillhör de som finns dokumenterade, så när man hittar en präst kommer man raskt tillbaka några generationer. Därav alla "prästsläkter". (inklusive mej själv).

Vill med detta inlägg säga att släktforskning, det är bara skit. Om man inte kan matte och statistik.
Citera
2005-01-11, 10:49
Medlem
C.B.G.s avatar
60 000 vallonättlingar på en befolkning med 9 miljoner invånare. Vad blir det? Omkring 0,6 %? Trots det så påstår var fjärde person i den här tråden att de är vallonättlingar. Go figure...

Hur som helst, så här skriver Bernt Douhan, själv vallonättling, i boken "Sicken turk : om invandrarnas svenska historia":

"...av alla dem som numera anser sig vara vallonättlingar har en stor del anammat detta utan faktisk grund. Förklaringen är många gånger att släkten har en relation med ett "vallonbruk" och genom detta har en tradition felaktigt uppstått: att man har en vallonsk släktbakgrund. Av egen erfarenhet vet jag att många av dessa personer har ett tyskt ursprung.
Citera
2005-01-11, 12:02
Medlem
CoolTrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
60 000 vallonättlingar på en befolkning med 9 miljoner invånare. Vad blir det? Omkring 0,6 %? Trots det så påstår var fjärde person i den här tråden att de är vallonättlingar. Go figure...

Hur som helst, så här skriver Bernt Douhan, själv vallonättling, i boken "Sicken turk : om invandrarnas svenska historia":

"...av alla dem som numera anser sig vara vallonättlingar har en stor del anammat detta utan faktisk grund. Förklaringen är många gånger att släkten har en relation med ett "vallonbruk" och genom detta har en tradition felaktigt uppstått: att man har en vallonsk släktbakgrund. Av egen erfarenhet vet jag att många av dessa personer har ett tyskt ursprung.

Jag tycker att det borde finnas många flera än 60000
vallonättlingar i Sverige.
Jag kollad på en av mina anfäder (inte vallon)
som levde i mitten på 1600-talet och han
hade 11500 ättlingar..med många brutna
trådar på vägen...
Citera
2005-01-11, 13:56
Medlem
JakeTheSnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carradine
Min farmors moster eller om det var hennes syster har kartlagt släkten extremt långt bak, är släkt med en hel del kungar och annat högt folk, om man går bakåt så går släktleden från Sverige till Danmark, Frankrike, Italien om jag inte minns fel, har en kille som heter Pippin i släkten tom!

Jag är även släkt med de sk. Merovingerna, de som enligt myterna vaktar över den heliga Graalen.

jag tror att du och jag kan vara släkt, jag har också förfädrar med kungablod i dom länderna du nämnde, skicka ett pm så kan vi ta reda på det.
Citera
2005-01-11, 15:35
Medlem
Alltså kan någon berätta vad som är så speciellt med Vallonerna om nu massa folk vill vara ättlingar till dom?

Är det invandrare? zigenare? resande?
Citera
2005-01-11, 16:16
Medlem
Florians avatar
Folk flashar ofta med släktskap med kungar. T ex är det inte direkt ovanligt med folk som hävdar att de är släkt med Gustav Vasa. Likadant är det med Valloner och precis som flera redan påpekat är det oftast frågan om andra invandrargrupper och/eller resandefolk.

Själv har jag bara hundra koll på ett ben av släkten och det, kan jag garantera, är bara pigor och drängar. Så långt man kunde se... Torpare, småbönder och annat löst folk har befolkat det här landet till huvudsak i generationer. Att plötsligt varenda svensk skulle vara släkt med folkkungarna tar jag som ett utslag av Arn-sjukan.

Vidare var det långt in på nittonhundratalet mycket vanligt med mer eller mindre sanktionerade adoptioner vilket skakar om det hela ytterligare. Det är inte alltid vad det verkara vara... I vår släkts fall pratas det bl a, och uppfattas vidare som sanning av delar av släkten, om att Karl XV skulle vara far till en farfars morfar typ. Detta för att vederbörande och hans mor jobbade som stalldräng år hovet respektive som piga, vilket är helt sant, och att han hade "fader okänd". Detta i kombination med det faktum att just Karl XV var en knullkåt fan skapade vår släktlegend som jag inte ger mycket för.

Det gör också utsagor om släktskap med folk som levde innan vikingatiden synnerligen skrattretande. Betänk att vi i Sverige har världens äldsta folkbokföring och den sträcker sig inte så satans många generationer och är, enligt resonemanget ovan, inte heller den helt tillförlitlig. Det är oerhört förmätet att tro att man, om man inte tillhör högborgerlig, adlig eller kunglig släkt ska kunna leta sig tillräckligt långt bak för att hitta något "fint". Det är de enda familjer som har en hyggligt pålitlig släktkrönika och återfinner du dig inte i den officiella versionen av den är det tyvärr inte roligare än att du, precis som jag, har förfäder som var de som slet för överheten och dog först med sämst utrustning på slagfälten för det här landets kungar. Också ett öde.

Ruskigbuss var inne på det i trådens början och de där beställningsjobben som gjordes inte minst innan kriget spökar alltjämt ute i slott och framförallt koja.
Citera
2005-01-11, 16:26
Medlem
La Chasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickan2
Vill bara påminna om att antalet förfäder i direkt nedstigande led är 2 upphöjt till antalet generationer tillbaka.
Om man räknar med 4 generationer per århundrade så har man 2 upphöjt till 16 st förfäder i rakt nedstigande led år 1700.
År 1600 har man 2 upphöjt till 20.
osv.
(nu inser den snabbtänkte att alla är släkt med både Gustav Vasa, Wilhelm erövraren osv)

Problemet är att folk inte orkar följa upp varenda en av dessa utan man blir själaglad att hitta någon anförvant.

Just präster tillhör de som finns dokumenterade, så när man hittar en präst kommer man raskt tillbaka några generationer. Därav alla "prästsläkter". (inklusive mej själv).

Vill med detta inlägg säga att släktforskning, det är bara skit. Om man inte kan matte och statistik.
I see ... Intressant, det du säger! Jag är inte hemma på släktforskning. Jag har aldrig forskat i det. Jag har ju som sagt min släktbok, som är en rustik grund. Det enda jag vet är att det ska vara ett jävla pyssel!

Men men ... Jag kan tänka mig att det är som du säger. Det där med prästsläket var intressant. Men kan du vidareutveckla lite, tror du? Alla har många präster i släkten eller? i så fall - varför? Man kommer tillbaka ganska långt för att prästerna är måna om att kartlägga sina släkter?

Ja, jag är novis ...
Citera
2005-01-11, 18:03
Medlem
BlitzMongos avatar
Enligt min fader som forskat litet, skall vi vara avlägset släkt med fältmarskalk Mannerheim!
Citera
2005-01-11, 20:55
Medlem
har börjat släktforska och har hittat följande

Har nästan klarat av nästan hela släkten på min mormors sida, en djäkla massa drängar och pigor där. Första självägande bonden jag hittade som fanns längst upp på en husförhörslängd var runt 1800.

Dock har jag hittat en oäkting född 1846 och ska masa mig till uppsala och landsarkivet för att hitta en far till den personen

Går trögare på min pappas sida, mest beroende på att farsans föräldrar dog innan jag föddes och han inte har koll på vad hans far och morföräldrar hette. Sen är församlingsböckerna för de jag söker inte speciellt bra

På min mors fars sida fastnar jag då personerna ska vara född ett visst år på en viss plats, men inte finns i födelseboken och då blir det aningen problematiskt

Förhoppningsvis hittar jag nån som utmärkt sig genom att hamna i lagproblem eller varit militär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in