2005-01-06, 23:38
Medlem
Varför är det så jävla coolt att ha Vallonblod?

Läste på någon hemsida efter att ha läst i den här tråden och där står det att Vallonerna va med gjorde mycket för Sveriges Industri och Ekonomi.

Är det så häftigt?
Visst är säkert asgrymt om man är en stureplansbög där hela livet styrs av pengar....

Jag hoppas jag inte har något Vallonblod....
Citera
2005-01-08, 03:32
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porris
Varför är det så jävla coolt att ha Vallonblod?

Läste på någon hemsida efter att ha läst i den här tråden och där står det att Vallonerna va med gjorde mycket för Sveriges Industri och Ekonomi.

Är det så häftigt?
Visst är säkert asgrymt om man är en stureplansbög där hela livet styrs av pengar....

Jag hoppas jag inte har något Vallonblod....

Nä, jag önskar att jag inte kom från vallonerna och istället kunde härstamma från ett jävla cp folk med låg intelligens och sitta hängandes med öppen mun hela dagen istället
Citera
2005-01-08, 03:42
Medlem
morfars sida: prost/prästsläkt från Luleå
mormors sida: vet ej
farfar: skogsarbetarsläkte från Hälsingland
farmor: Fattig bondsläkt från jag vet inte vad.

hm, det känns som man har en del luckor att fylla ut.
Citera
2005-01-08, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Nä, jag önskar att jag inte kom från vallonerna och istället kunde härstamma från ett jävla cp folk med låg intelligens och sitta hängandes med öppen mun hela dagen istället

Verkar ju inte vara så långt ifrån sanningen....
Citera
2005-01-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
jag är besläktad (långt bak) med en lebb och en schizofren maniker, Selma Lagerlöf och Gustaf Fröding och det märks, jag är attraherad av kvinnor och är mentalt labil.

Selma här också. Annars så är jag vallon långt tillbaka.
Citera
2005-01-09, 16:22
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porris
Verkar ju inte vara så långt ifrån sanningen....

Och va fan vet du egentligen dickhead.
Citera
2005-01-09, 16:48
Medlem
insolents avatar
Två av mina fastrar har varit med i skriften Lektyrs gryning (på inte så fullt påklädda bilder alltså...), en annan av dem var en av de första baddräkts modellerna.
Farfars släkt kommer först från Dalarna sen var de i Estland och röjjde, bosatte sig i en av de många svensk-kolonierna där, kom tillbaka till Sverige på 1900-talet. Farfars bror var med i tyska armén under andra världskriget.

Morfar hade nog Vallon-rötter, det har ändå runt 80% av Sveriges befolkning ryktas det.
Citera
2005-01-09, 17:17
Medlem
Citat:
Och va fan vet du egentligen dickhead.

haha den där tog...
Citera
2005-01-09, 17:42
Medlem
Draugs Hargs avatar
Fan, måste sätta igång att släktforska lite. Det enda konkreta jag vet nu är att gammelfarfar slogs mot ryssen som frivillig från Sverige under finska vinterkriget
Citera
2005-01-09, 19:17
Medlem
Hobgoblins avatar
Citat:

Klockrent!
Är mycket nöjd med mitt Vallonblod. Farfars sida kommer från vallonbyar i Uppland. Resten är lite mer luddigt, men en jävla massa västmanlänningar lär finnas med.
Citera
2005-01-09, 19:35
Medlem
La Chasses avatar
Vi har en fet släktbok som avhandlar morsans sida. Det var en präst som antog sig arbetet att forska i vår familj någon gång för kanske 40 år sedan.

Boken sträcker sig bakåt till 1600-talet. Vi har jämtländsk bondeursprung. Vår stamfader heter Gullick. Många präster har sedan ingått i släkten. En hel del ganska utförliga livsöden står beskrivna i boken, men den är knepig att läsa och det var länge sedan jag läste den senast, så jag kommer inte ihåg något mer. Kul att ha och jag ska läsa den noggrannare i framtiden.
Citera
2005-01-09, 21:15
Medlem
C.B.G.s avatar
Antalet Valloner som invandrade till Sverige översteg inte 3000 st. Även om en del av dessa tämligen fort gifte sig med "vanliga" svenskar så var det också många som under lång tid höll sig för sig själva i egna samhällen. Antalet Vallonättlingar är således inte många.

Ett vanligt förekommande fenomen är att man härstammar från en smedsläkt och att man av tradition betraktat sig som Vallonättlingar. I de flesta fall rör det sig dock om tyska, ibland österrikiska förfäder. Så är fallet med min egen släkt på farfars sida som länge såg sig som Vallonättlingar - ända tills någon gick till botten med det hela och fann att det rörde sig om tyskar.

Vad detta beror på kan man väl spekulera om. Tysk invandring var ju ganska vanligt förr i tiden och betraktades väl inte som lika exotiskt som franskspråkiga belgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in