2005-01-15, 16:05
Medlem
dhimmis avatar
100 % svensk.

Om man inte vågar tro på morsans teorier om hennes far som var en mörk barnhemsunge som i vuxen ålder gillade att vifta med kniv, supa och i allmänhet ligga samhället till last. Självklart har morsan med dessa karatärsdrag i hand utpekat honom som tattare.
Citera
2005-01-15, 22:52
Medlem
Sixx!s avatar
Skulle skriva att på morsans sida va vi valloner och på farsan hade vi en bödel och Margareta Eriksdotter (Leijonhuvud) som gifte sig med Gustav Vasa, men efter läst några inlägg i denna tråden så säger jag att jag inte vet...
Citera
2005-01-18, 18:06
Medlem
Mjaus avatar
Vet bara att jag tillhör släkten Staaf.
Citera
2005-01-24, 09:31
Medlem
jks avatar
Farfars anor: Bönder från Bohuslän.
Farmors anor: Statare från Östergötland och torpare från Småland.
Morfars anor: Mycket fattiga torpare från Dalsland.
Mormors anor: Finska nybyggare i Värmland och Norrbotten, samer samt västerbottningar.
Citera
2005-01-24, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av La Chasse
Det där med prästsläket var intressant. Men kan du vidareutveckla lite, tror du? Alla har många präster i släkten eller? i så fall - varför? Man kommer tillbaka ganska långt för att prästerna är måna om att kartlägga sina släkter?
Präster tillhör dem som går att hitta i de källor som finns för tiden innan den svenska folkbokföringen (dvs ute i församlingarna) började, när det nu var, 1700-tal kanske.
Fick det förklarat av en entusiastisk bekant som kommit tillbaka ända till 1300-talet just för att det fanns präster här och där. Men som sagt, han är ju inte mer släkt med prästen på 1300-talet än med de andra 268 miljonerna (2 upphöjt till 28 generationer) som han härstammar från på 1300-talet.

(Av de 268 miljonerna är givetvis enormt många samma personer. Eliminering eller nåt, tror jag släktforskare kallar det. Nån som vet?)
Citera
2005-01-24, 12:44
Medlem
Reverent Mishaps avatar
På pappas sida är det fult med gnällande j...a norrlänningar (Malmberget) den heder de har är att trots ursprunget var aktiva folkpartister under kommunisttiden där uppe, vidare är pappa fjärdedels same vilket tar sitt uttryck att både han och jag gillar renskav.

Mors sida är fult med lika gnällande j...a skåningar som redan under skånska kriget visade sin storhet genom att stödja dansken.

Summa summarum träffades dessa två gnällandes människor i den befolkningsmässiga medelpunkten (nåja) Närke, avlade sig och fick en dubbelt så gnällande avkomma .
Citera
2005-01-24, 14:51
Bannlyst
Jag vill verkligen släktforska, men jag har en del problem.

Mina farföräldrar är från Danmark.
Min mormor kom från Ungern.
Min gammelmorfar kom från Transylvanien.

Vid närmare eftertanke, jag är i procent räknat, bara 12,5% svensk..?
Citera
2005-01-24, 19:20
Medlem
Ralf2s avatar
På farsans sida är det en massa samer. Således är jag 1/4 same.
På morsans sida finns det väl just inga särskilt intressanta personer. Det enda som är lite kul är att det finns en person långt tillbaka som anlitade en person att ha ihjäl sin hustru. Tyvärr åkte dom fast efter dådet, och han blev steglad i 3 delar.
Citera
2005-01-29, 10:26
Medlem
pjtrs avatar
Jag har hyfsad koll östgötar,skåningar och sörmlänningar är det som gäller.

Mormor/Morfar: bönder av det enklare slaget och en och annan soldat.Har ett gammalt svärd som min morfars farfar ska ha haft.

Farmor: Skånskabönder ganska trasslig familjehistoria. Farmor farmor ska ha varit en gatflicka som blev gravid med en möbelhandlare och barnet till barnhem och adopterad in i någonbondfamilj. Min farmor skulle tydligen ha bort adopterats för att föräldrarna var för unga 16 och 21 men då tog hennes mormor hand om henne till hennes morsa var tillräckligt stor. Sånt här var tydligen inte helt ovanligt som några av er skriver om.

Farfar: sörmlänningar, antaligen några präster eftersom mitt efternamn är latin.
Citera
2005-01-29, 13:23
Medlem
CamillaDYs avatar
Enligt legenden så ska jag ha en förfader som behärskade franska. Han ska ha träffat på en fransk expedition på 1700-talet uppe i norra sverige. Någon i expeditionen ska ha skrivit ner att de träffade på en man som behärskade franska och det skulle påvisa hur överlägset det franska spåket var.

Är det någon här som känner igen historien? Vilka var med i expeditionen och vem var det som var den fransktalande mannen i norra sverige?

Det jag vet, är att det inte var Méchain eller Delambre(leder för meter-expeditionen).
Citera
2005-02-05, 11:06
Bannlyst
Morsans sida: Bonnläppar mestadels, ang Valoner så är jag född med ett "valonskt" efternamn, men sen om jag är det eller inte skiter jag i, den delen härstammar iaf från hennes sida, fast jag kan erkänna att jag ser lite "dumknullad" ut eftersom jag har rött hår och bruna ögon, jag blir tex jävligt lätt solbränd ngt som dom flesta rödhåriga inte blir dom flesta blir ju bara "grisrosa"..

Farsan: till 80% bara militärer och präster, en faster har släktforskat och jag skall tydligen ha jäääävligt avlägsna släktingar någonstans i ryssland, släktingar som stannade kvar efter att dom släpptes ur fångenskap under "stormaktstiden".
Citera
2005-02-05, 15:30
Medlem
iommis avatar
jag vet inte mycket om min släkt då farfar såldes på sk barnaution vid unga år nånstans nere i skåne, farmor vet jag heller inget om, förutom att hon också var skåning. mormors släkt är släktforskad..svenskt ända tillbaks till 1300 talet...morfars släkt är längre tillbaks från tyskland.

det konstiga är att jag är ganska mörk, helsvart skäggväxt, mörkbrunt hår..se flesta som ser mig gissar på alltifrån judisk, belgare (sydeurope) osv samt ibland svensk..

kanske skall man inte börja rota i släkten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in