2007-07-31, 18:14
Medlem
Visst!

Jag kan hålla med om att man hissnar när man tänker på att det är väldigt få generationer tillbaka då de knappt hade el... Och visst, det är generationera innan oss som gjort att vi fått det så bra som vi idag har det!
Citera
2007-07-31, 18:15
Medlem
Japp

Jag har ingen koll längre bak i släktledet än till mina egna mor och farföräldrar. Men går ma bara att deras barndom är ju skillnaden mot dagens samhälle enormt! Egentligen gäller det även ens egna föräldrar som är födda på 50-talet.
Citera
2007-07-31, 18:20
Medlem
siarens avatar
Pappa är halvfransk. Min farmor är, om jag har uppfattat det rätt, släkt i rakt nedstigande med familjen författarfamiljen Dumas. Farfar är en svensk socitetsgrabb. Mormor och morfar var bönder
Citera
2007-08-19, 14:02
Medlem
underrs avatar
Morfar var bonde i Turkiet och farfar var skräddare i Syrien.

Har alla män i min släkt från min fars sida dokomenterade från år 1554 vilket jag tycker är jävligt coolt
Citera
2007-08-19, 15:40
Bannlyst
Jadå, klart
Citera
2007-08-19, 16:32
Medlem
Aleccis avatar
Släkten har varit helsvensk det senaste århundradet, innan dess till största delen tysk med ett litet inslag av fransmän/belgare.

Mig veterligen inget adelsskap i släkten numera, men ett gäng generationer bakåt verkar det bara finnas adel eller deras utomäktenskapliga ättlingar, såväl i Sverige som i Tyskland.

Fransmannen/belgaren var en person med släktnamn de Vergil som kallade sig baron, men har inte funnit namnet upptaget bland några franska/belgiska register över adelsätter. Han gifte in sig i släkten och fick enbart döttrar, så tyvärr försvann det "fina" namnet med honom lika snabbt som det kom in i släkten.

Hela den svenska grenen verkar härstamma från diverse bastarder till adelsmän av varierande rang, men sådant är alltid svårt att bekräfta till 100% och personligen har jag inget större intresse av att göra det. Dess medlemmar har till största delen tillhört de mer välbeställda borgarna och bönderna, några präster, någon enstaka soldat och ett lite fiskare.

Den tyska delen däremot består av idel fint folk, bland annat en erkänd men oäkta son till en böhmisk prins som själv förlänades en grevetitel. Bland de namn som dykt upp när farfar släktforskat lätt om den delen av släkten märks särskilt Wass de Czege (i Tyskland Wass von Czege/Czöge). En medlem av denna ätt gifte sig väl med Vlad III "Tepes" Dracula's sondotter, om jag inte minns fel. Ett annat märkbart namn är den österrikiska ätten (den har funnits i Sverige också) von Üxküll-Gyllenband, varav en medlem gifte sig med fadern till den berömde Claus Schenk von Stauffenberg, den tyske motståndsmannen.

Lite berömt folk finns det alltså i släkten, även om jag inte härstammar från dem utan de förekommer främst genom ingifte.

Jag tycker det är intressant och roligt att veta lite grand om sin härstamning, men tycker det tjänar föga mer syfte än om kuriosa. Spelar inte mig någon större roll att man härstammar från adel eftersom dess privilegier sedan länge är upphävda (lika gott det) och framförallt hade det varit meningsfullt endast om man blivit adlad själv. Som någon annan troligtvis tidigare sagt här, den enda roll det spelar är att det blir lättare att släktforska.
Citera
2007-08-19, 16:44
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hispervisper
Det är någon perifier skäktning som bedrivit forskning som kommit fram till att vi har en, som släktforskaren anser, rejäl landsförrädare i släkten: Joar Blå, sådant tycker jag är skoj! Naturligtvis kom denne person fram till att vi, som i princip alla svenskar, är släkt med Gustav Wasa.

Skulle vara mycket intressant att få höra hur de konstaterats att ni är släkt med Joar Blå med tanke på att uppgifterna om honom är mycket knapphändiga och mer eller mindre endast baseras på ett stycke i Erikskrönikan. Det skulle också för övrig innebära att du är släkt med Erik den helige...
Citera
2007-08-19, 17:36
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av underr
Morfar var bonde i Turkiet och farfar var skräddare i Syrien.

Har alla män i min släkt från min fars sida dokomenterade från år 1554 vilket jag tycker är jävligt coolt

Hur spårar man anfäder i arabländer?
Citera
2007-08-20, 09:04
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Hur spårar man anfäder i arabländer?

Kyrkan is the shit. Dom hade allt nerskrivet 500år bakåt
Citera
2007-08-20, 11:09
Medlem
Så svensk man kan bli. Mina förfäder har antagligen påtat i den svenska jorden och satt på sina inte allt för avlägsna släktingar i århundraden.

Morsans sida: Bönder, arbetare.
Farsans sida: Borgare, präster, enstaka adel, (och rimligtvis också en massa bönder och arbetare).

Min fars släkt har tydligen också några släktforskningsfantaster som man kan vända sig till. Detta verkar vara en hel folkrörelse alltså.
Citera
2007-10-17, 18:49
Medlem
Linkzies avatar
Jag jag är ganska medveten om mitt ursprung, jag skulle dock vilja ta in lite info till burken och undrar således om ni kan tipsa ngn bra sida/program i vilken man kan plita ett släktträd? Läste om geni.com, men den ska visst dock inte stödja att släktingar haft olika pappor/mammor. Min mormor var t.ex. resultatet av en helblodsindian och spanjorska. Hennes syster hade dock en spansk pappa. Jag vill gärna ta med allt. Thx.
Citera
2007-10-17, 20:39
Medlem
Wills avatar
Adel, bönder och präster i princip :P

För ungeför 80 år sedan bytte dock en person i min släkt efternamn, han tog det från ett polisregister - han tyckte att det "lät bra"

Mitt efternamn är i allafall unikt :P Bara runt 2 familjer i sverige som har något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in