2009-02-25, 20:10
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbepolarn
jag har en bok här hemma, på ett par hundra sidor om min släkt.

Jag har haft en biskop i släkten.
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?

Den japanske kejsaren kan räkna sin släkt och ursprung från åtminstone 100 f.kr.
Senast redigerad av Jermuk 2009-02-25 kl. 20:45.
Citera
2009-02-25, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Den japanske kejsaren kan räkna sin släkt och ursprung från åtminstone 100 f.kr.
Begick inte den japanska kejsaren harakiri i slutet av ww2? Hade han några barn och fick japan ha kvar sin kejsare efter det ww2?
Citera
2009-02-25, 21:52
Medlem
Jermuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistor
Begick inte den japanska kejsaren harakiri i slutet av ww2? Hade han några barn och fick japan ha kvar sin kejsare efter det ww2?

Nej! Hirohito, som var japansk kejsare under det Andra värlsdkriget, avled 1989 och då blev hans son, Akihito, kejsare.

Akihito har en son som heter Naruhito och som är Japans kronprins.
Citera
2009-02-25, 23:22
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbepolarn
jag har en bok här hemma, på ett par hundra sidor om min släkt.

Jag har haft en biskop i släkten.
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?
Är det något jag har lärt mig under åren som släktforskare så är det att ta påståenden som herr Tobbes ovan med rejäl skepsis. Även de mest/bäst kartlagda personerna från tidig medeltid (inklusive kungar) har oftast otydliga eller spekulativa släktband snarare än pålitliga källor till att bevisa släktskap.

Ge mig någon dag så kan jag fabricera en vacker släkttavla ner till Oden själv.....slå det du!
Citera
2009-02-26, 16:19
Medlem
Släktträffen som ägde rum för 10 år sedan lockade runt 700 personer =)

Den här släktforskningen har ägt rum på föröarna.
Inte världens mest befolkade plats. Ganska lätt att ha koll på folket då.

Att en av personerna i mitt förfluta var biskop? why not, kommer bara ihåg att det nämns, vet ens inte vilket århundrade det var.

Det finns folk som tar släktforskning väldigt seriöst, inte bara går till början av artonhundra-talet. Bra exempel är mina släktingar på Färöarna, som är tämligen avlägsna.
Citera
2009-02-26, 18:58
Medlem
Hinds avatar
Jag tror man kan hitta Napoleon i mitt släktträd =S
Citera
2009-02-26, 19:59
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?Släktträffen som ägde rum för 10 år sedan lockade runt 700 personer =)

Den här släktforskningen har ägt rum på föröarna.
Inte världens mest befolkade plats. Ganska lätt att ha koll på folket då.

Att en av personerna i mitt förfluta var biskop? why not, kommer bara ihåg att det nämns, vet ens inte vilket århundrade det var.

Det finns folk som tar släktforskning väldigt seriöst, inte bara går till början av artonhundra-talet. Bra exempel är mina släktingar på Färöarna, som är tämligen avlägsna.
Nja det jag mest anmärkte var inte ditt påstådda släktskap med en biskop utan följande:

Citat:
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?
Vilket är, iaf i norden mycket svårt om inte omöjligt att riktigt bevisa.
Nu har jag varken erfarenhet av släktforskning på Färöarna eller någon kunskap om din släkt så jag säger inte att du har fel.

Som väntat så har du inte själv bedrivit din forskning och citat som dessa visar att du inte kan ett skvatt om släktforskning:

Citat:

Personligen så brukar jag i regel avhålla mig från att betona släktskap med personer som inte är mina direkta anfäder. Annars så skulle jag med lätthet nämna större delen av Sveriges adelsläkter som "släktingar" medan de i regel annars återfinns som gifta med något syskon till en anfader osv.
Därmed inte sagt att jag inte utforskar dessa grenar i min forskning.

Nåväl syftet med mitt ursprungliga och detta inlägg är inte att diktera hur andra ser på släktskap och härstamning utan att belysa problemen med att hävda anor till korsriddare på 1100-talet.
Citera
2009-03-04, 18:57
Medlem
karakoimas avatar
Farsan tillhör intresseklubben och har släktforskat sin och morsans släkt till tre kronors brand. Bara bönder av olika kaliber, lite stenhuggare och nån rallare. Inte mer spännande än så.
Citera
2009-03-04, 19:55
Avslutad
Ja, det är jag.

På tal om japans kejsare etc. Undra hur långt bak i tiden den Kinesiska kejsaren hade släktingar innan Maos maktövertagande.
Citera
2009-03-18, 22:47
Medlem
Släktkoll

Har en morfar som kom till sverige under andra världskriget som hävdar ett han släkte kommer från ryska tsaren. Har inte vågat tro han även fast det skulle vara coolt. Kollade sedan upp mitt utländska efternamn och mycket riktigt var det ovanligt och härstammade från rysslands fina salar.

Så kan det gå men vad har jag för nytta av det idag?

Ska ägna min tid över att låta mina kommande släktingar vara stolt över att ha haft mig i släkten. Kanske bättre det än att kasta tid på att kolla vad nån snubbe i släkten har gjort innan det.
Citera
2009-03-18, 23:32
Medlem
underrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bojaren
Har en morfar som kom till sverige under andra världskriget som hävdar ett han släkte kommer från ryska tsaren. Har inte vågat tro han även fast det skulle vara coolt. Kollade sedan upp mitt utländska efternamn och mycket riktigt var det ovanligt och härstammade från rysslands fina salar.

Så kan det gå men vad har jag för nytta av det idag?

Ska ägna min tid över att låta mina kommande släktingar vara stolt över att ha haft mig i släkten. Kanske bättre det än att kasta tid på att kolla vad nån snubbe i släkten har gjort innan det.

Haha skönt sagt!
Citera
2009-03-19, 16:16
Medlem
jack_of_spadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Ja, det är jag.

På tal om japans kejsare etc. Undra hur långt bak i tiden den Kinesiska kejsaren hade släktingar innan Maos maktövertagande.

Pu Yi var Manchu, och alltså inte släkt med till exempel Shi-Huangdi.

Japan har så vitt jag vet haft samma kejsardynasti sen 100-talet, Kina har haft ett antal olika, obesläktade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in