Citat:
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?Släktträffen som ägde rum för 10 år sedan lockade runt 700 personer =)
Den här släktforskningen har ägt rum på föröarna.
Inte världens mest befolkade plats. Ganska lätt att ha koll på folket då.
Att en av personerna i mitt förfluta var biskop? why not, kommer bara ihåg att det nämns, vet ens inte vilket århundrade det var.
Det finns folk som tar släktforskning väldigt seriöst, inte bara går till början av artonhundra-talet. Bra exempel är mina släktingar på Färöarna, som är tämligen avlägsna.
Nja det jag mest anmärkte var inte ditt påstådda släktskap med en biskop utan följande:
Citat:
Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?Är även släkt med en dansk riddare som på 1100-talet åkte till det Heliga Landet på korståg. Nån som kan slå det?
Vilket är, iaf i norden mycket svårt om inte omöjligt att riktigt bevisa.
Nu har jag varken erfarenhet av släktforskning på Färöarna eller någon kunskap om din släkt så jag säger inte att du har fel.
Som väntat så har du inte själv bedrivit din forskning och citat som dessa visar att du inte kan ett skvatt om släktforskning:
Citat:
Det finns folk som tar släktforskning väldigt seriöst, inte bara går till början av artonhundra-talet. Bra exempel är mina släktingar på Färöarna, som är tämligen avlägsna.
Personligen så brukar jag i regel avhålla mig från att betona släktskap med personer som inte är mina direkta anfäder. Annars så skulle jag med lätthet nämna större delen av Sveriges adelsläkter som "släktingar" medan de i regel annars återfinns som gifta med något syskon till en anfader osv.
Därmed inte sagt att jag inte utforskar dessa grenar i min forskning.
Nåväl syftet med mitt ursprungliga och detta inlägg är inte att diktera hur andra ser på släktskap och härstamning utan att belysa problemen med att hävda anor till korsriddare på 1100-talet.