2007-07-02, 15:04
Medlem
Philliss avatar
Jag har knappt koll på mina farföräldrar. Vet inte ens vad de heter. De gick bort innan farsan var tonåring så vi pratar inte mycket om släkten.
Mamman har jag koll på bättre. Morfar bonde i Björkeberga nära Sösdala / Hässleholm (för övrigt kusin med en f d svensk landslagsmålvakt i fotboll). Mormor från Estland som flydde sovjet. Morfars farfar är dte längsta bak jag kan. Bonde hela vägen bak dit från Morfar
Citera
2007-07-02, 15:06
Medlem
arbetarklasss avatar
bönder/arbetarfolk hela vägen, härstammar från vikingafolk... 100% "svensk" eller hur man nu säger... så långt bak det går att spåra har vi varit i sverige vilket är runt 900 år, stor del av släkten utvandrade till amerikat där dom ynglat av sig till runt 30 pers, så släkten finns där också...har ett -sson namn.
Citera
2007-07-06, 09:48
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetarklass
bönder/arbetarfolk hela vägen, härstammar från vikingafolk... 100% "svensk" eller hur man nu säger... så långt bak det går att spåra har vi varit i sverige vilket är runt 900 år, stor del av släkten utvandrade till amerikat där dom ynglat av sig till runt 30 pers, så släkten finns där också...har ett -sson namn.

Ursäkta men det måste vara ett genealogiskt mirakel om du har lyckats spåra bondeanor 900 år tillbaka, helt omöjligt, särkilt om du endast hade 100% "svenska" anor.
Citera
2007-07-06, 15:00
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nissedruva
Ursäkta men det måste vara ett genealogiskt mirakel om du har lyckats spåra bondeanor 900 år tillbaka, helt omöjligt, särkilt om du endast hade 100% "svenska" anor.

Precis, man kan knappt spåra adel från den tiden som är mycket mer dokumenterad. Dessutom är vikingatiden över år 1100.
Citera
2007-07-07, 21:45
Medlem
freeriderXIIs avatar
Vore inte helt fel om man skulle upptäcka att man var släkt med Sten Sture dä i rakt nedstigande led på svärdsidan då skulle man nog i folkets ögon kunna utmana borgarfamiljen Bernadotte om konungamakten, dock skall sägas har dagens Bernadotter tack vare dvs ingiften fått mycket kungligt blod i sig bl.a. är de avlägset släkt med både Karl XII familj som Vasaätten

Dagens adel är dock delvis degenererad den rasliga adeln hittar man oftas i folk med son namn

Citera
2007-07-07, 22:15
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Min gammelmorfar var en sjöman och av just den anledningen håller jag själv på att utbilda mig till sjöman. Ursprungskännedom är viktig, utan undantag.
Citera
2007-07-07, 22:25
Medlem
No-n-sences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII
Vore inte helt fel om man skulle upptäcka att man var släkt med Sten Sture dä i rakt nedstigande led på svärdsidan då skulle man nog i folkets ögon kunna utmana borgarfamiljen Bernadotte om konungamakten, dock skall sägas har dagens Bernadotter tack vare dvs ingiften fått mycket kungligt blod i sig bl.a. är de avlägset släkt med både Karl XII familj som Vasaätten

Dagens adel är dock delvis degenererad den rasliga adeln hittar man oftas i folk med son namn

När adeln fick sina privilegier så medförde det en hel del skyldigheter eller att man blev adlad för man hade gjort något stort.

Idag finns inga skyldigheter för adeln längre men allt för många av privilegierna finns kvar. Värst av allt är de som går omkring och tror att de är finare än andra för något som en avlägsen släkting gjorde för 630 år sen.
Citera
2007-07-07, 22:43
Medlem
Immers avatar
Min släkt härrör från nordöstra Småland och till viss del södra Östergötland och består till största delen av hemmansägare, bönder och torpare. Enstaka valloner finns också, med namn som ex. Hero/Herou. Andra förekommande figurer är mördare, kyrksilvertjuvar och några adelsmän. Är dessutom släkt med konstnären Carl Fredrik Hill. På min mammas sida förekommer det på slutet av 1600-talet en kvinna som sades vara spåkunnig och skall bl.a. ha föutspått en seger åt Karl den XI när han passerade byn hon bodde i. Enligt sägnen så ska hon och hennes man som tack fått en gård som gåva av kungen.

En annan liten intressant och smått rörande historia hittade jag på min farfars sida i slutet av 1500-talet. En knekthövitsman (någon slags befälhavare av vad jag har förstått) vid namn Jöns Gustafsson som var av adlig börd men som avsade sig sin titel för att kunna gifta sig med en ofrälse kvinna. Kärleken måste ha varit bra stark för att kunna göra något sådant på den tiden. Tyvärr stupar han 1598 i slaget vid Stångebro på kung Sigismunds sida.
Citera
2007-07-08, 01:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mocken
Jodå, jag vet mitt ursprung. Släktforskade faktiskt för länge sedan, och det var bara Svensson, Johansson, Andersson och några enstaka soldatnamn som t ex Guld.
Jag bär med stolthet mitt -sonnamn eftersom jag nu vet att det kommer från en Johannes Danielsson i Bohuslän, som föddes 1764.
Tänk om han visste att hans barnbarnsbarnsbarnbarnbarn (?) satt och skulle skriva detta idag.

på internet
Citera
2007-07-08, 01:33
Medlem
Doctor Whos avatar
Jag är släkting i direkt nedstigande led från Erik Axel Karlfeldt (http://sv.wikipedia.org/wiki/Erik_Axel_Karlfeldt), det fann jag dock inte själv utan blev vänligt upplyst av mina farföräldrar för ca 10 år sedan.

Detta har däremot inget att göra med mig eller min släkt som sådan, nog för att vissa är lärare och de flesta av oss har språkets gåva men att dra några direkta band till denna släkting på ett karaktärsdanande plan känns mer än flyktigt.
Citera
2007-07-20, 17:33
Medlem
Min mormor är finska. I finland är det vanligt att man ger ut en hel bok om man släktforskar och hon kommer från släkten Kalliokoski.
Morfar är same.
Farfar och farmor härstammar från Uppland där deras släkt var bönder. Pappa släktforskade och det visade sig att de från början var finska invandrare.
Citera
2007-07-24, 03:50
Medlem
Charlies avatar
Nu ska vi se här...

På min mormors sida var det bönder och möbelsnickare 4 generationer tillbaka, sedan vet jag inte.
På min morfars var de ofta rättare eller gårdsägare (rättare var typ en förman som även skötte bokföring samt drev gården i "storbondens" frånvaro, ofta var ägaren till en större gård mindre kunnig i drift av en sådan då han aldrig gjort ett ordentligt hantverke i sitt liv, vardvid rättaren skötte det mesta) Även denna delen av släkten var västgötar in alles, känner till de flesta 4 generationer efter mina morföräldrar.

På min farfars sida kom vi förbi de 2 stora kyrkbränderna, och eftersom varanda en av männen var indelta soldater efter min farfars farfar kom vi tillbaka till mitten av 1600 talet, med viss tveksamhet kom vi längre än så, men de äldsta har ett visst mått av tvivel med i bilden. Alla västgötar, den släktsidan flyttade aldrig med än 10 mil från området farfar bor i idag...

På farmors sida var de Norrlänningar, men vi vwet inte mycket mer än att farmors morföräldrar flyttade till en svenskby i finland ( i wasatrakten) och eftersom farmors mamma i sin tur flyttade tillbaka till sverige och hittade sin man där, torde jag kunna säga att jag är 100% svensk, inte för att jag bryr mig om det faktum, hade bara varit kul om det funnits något lite mer ovanligt i släkthistorian, typ en spontaninvandrad schweizisk upptäckare eller bortsprungen arab...

vad gäller kända släktingar är jag på väääldigt avlägset håll släkt med Erik XIV enligt min bror, men han har inte lyckats övertala mig helt med sin bevisföring, men well well.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in