Nu ska vi se här...
På min mormors sida var det bönder och möbelsnickare 4 generationer tillbaka, sedan vet jag inte.
På min morfars var de ofta rättare eller gårdsägare (rättare var typ en förman som även skötte bokföring samt drev gården i "storbondens" frånvaro, ofta var ägaren till en större gård mindre kunnig i drift av en sådan då han aldrig gjort ett ordentligt hantverke i sitt liv, vardvid rättaren skötte det mesta) Även denna delen av släkten var västgötar in alles, känner till de flesta 4 generationer efter mina morföräldrar.
På min farfars sida kom vi förbi de 2 stora kyrkbränderna, och eftersom varanda en av männen var indelta soldater efter min farfars farfar kom vi tillbaka till mitten av 1600 talet, med viss tveksamhet kom vi längre än så, men de äldsta har ett visst mått av tvivel med i bilden. Alla västgötar, den släktsidan flyttade aldrig med än 10 mil från området farfar bor i idag...
På farmors sida var de Norrlänningar, men vi vwet inte mycket mer än att farmors morföräldrar flyttade till en svenskby i finland ( i wasatrakten) och eftersom farmors mamma i sin tur flyttade tillbaka till sverige och hittade sin man där, torde jag kunna säga att jag är 100% svensk, inte för att jag bryr mig om det faktum, hade bara varit kul om det funnits något lite mer ovanligt i släkthistorian, typ en spontaninvandrad schweizisk upptäckare eller bortsprungen arab...
vad gäller kända släktingar är jag på väääldigt avlägset håll släkt med Erik XIV enligt min bror, men han har inte lyckats övertala mig helt med sin bevisföring, men well well.