Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-17, 14:06
  #1
Medlem
Pintuss avatar
Hej kära Flashback.
Har länge sökt efter en snygg elgitarr att bara hänga på väggen.
Vill dock inte betala (mycket pengar) för en väl fungerande elgitarr som någon som kan spela har bättre nytta av, utan söker en ospelbar gitarr som ändå är otroligt skön att titta på.
Var hittar man dessa? Finns det sidor som säljer söndriga/kassa/ofungerande gitarrer eller man måste ha sjuk flyt och hitta en på blocket?

Tacksam för alla svar.

Mvh Pintus
Citera
2010-09-17, 14:11
  #2
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pintus
Hej kära Flashback.
Har länge sökt efter en snygg elgitarr att bara hänga på väggen.
Vill dock inte betala (mycket pengar) för en väl fungerande elgitarr som någon som kan spela har bättre nytta av, utan söker en ospelbar gitarr som ändå är otroligt skön att titta på.
Var hittar man dessa? Finns det sidor som säljer söndriga/kassa/ofungerande gitarrer eller man måste ha sjuk flyt och hitta en på blocket?

Tacksam för alla svar.

Mvh Pintus

Jag skulle kolla på blocket, för där hittar du högst troligt likadana gitarrer som finns i butiker fast billigare pga andrahandsvärdet. Det finns dessutom exempelvis billiga gitarrer som är kopior på ex. Gibson Les Paul och Fender Stratocauster, det är ett annat namn på huvudet men själva designen är relativt lik.

Sådana kan du hitta på ex. musikbörsen, jam eller t.om. netonnet/hobbex. Det bör inte gå på mer än tusenlappen.

Lycka till!
Citera
2010-09-17, 14:27
  #3
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Jag skulle kolla på blocket, för där hittar du högst troligt likadana gitarrer som finns i butiker fast billigare pga andrahandsvärdet. Det finns dessutom exempelvis billiga gitarrer som är kopior på ex. Gibson Les Paul och Fender Stratocauster, det är ett annat namn på huvudet men själva designen är relativt lik.

Sådana kan du hitta på ex. musikbörsen, jam eller t.om. netonnet/hobbex. Det bör inte gå på mer än tusenlappen.

Lycka till!

Men betala 500 kr plus frakt för en (ful) fungerande elgitarr för att sen bara hänga den på väggen, vet inte om ja tycker det är värt de, o lära mig spela kommer jag aldrig göra.
Hade varit perfekt med en sajt som säljer skitsnygga men ej fungerande gitarrer.
Får kanske själv starta en sån sajt för efterfrågan Måste ju vara hög.
Citera
2010-09-17, 14:32
  #4
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pintus
Men betala 500 kr plus frakt för en (ful) fungerande elgitarr för att sen bara hänga den på väggen, vet inte om ja tycker det är värt de, o lära mig spela kommer jag aldrig göra.
Hade varit perfekt med en sajt som säljer skitsnygga men ej fungerande gitarrer.
Får kanske själv starta en sån sajt för efterfrågan Måste ju vara hög.

Saken är ju den att om du vill ha en fullstor gitarr som är "skitsnygg" så känns det inte så rimligt att de som skapat den inte gjort klart den. Men det kanske finns en efterfrågan på sådant, det är dock ingenting jag har hört talas om.

Skitsnygga elgitarrer är inte billiga, men det finns som sagt kopior på de större märkena som kostar strax under tusenlappen. Mycket billigare än 700 kronor tror jag inte att du kan komma undan med, det skulle isåfall vara på blocket.

Om du däremot ändrar dig och vill köpa en akustisk gitarr att hänga upp, så kan du säkert hitta det i någon second hand-butik i din stad.
Citera
2010-09-17, 14:34
  #5
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
Saken är ju den att om du vill ha en fullstor gitarr som är "skitsnygg" så känns det inte så rimligt att de som skapat den inte gjort klart den. Men det kanske finns en efterfrågan på sådant, det är dock ingenting jag har hört talas om.

Skitsnygga elgitarrer är inte billiga, men det finns som sagt kopior på de större märkena som kostar strax under tusenlappen. Mycket billigare än 700 kronor tror jag inte att du kan komma undan med, det skulle isåfall vara på blocket.

Om du däremot ändrar dig och vill köpa en akustisk gitarr att hänga upp, så kan du säkert hitta det i någon second hand-butik i din stad.

"Skitsnygga" elgitarrer kan väl också gå sönder?
Citera
2010-09-17, 14:35
  #6
Medlem
Headshrinkers avatar
Här har du en strata kopia för en billig peng

http://www.hobbex.se/produkter/musik...-sunburst.html
Citera
2010-09-17, 14:39
  #7
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pintus
"Skitsnygga" elgitarrer kan väl också gå sönder?

Jodå, men det är inte lätt att hitta dem. Mycket av det som går sönder går även att laga och då säljs dem ändå inte billigare än kopian som exempelvis Headshrinker har länkat till.

Jag hittade en för 450 kronor, dock 150 kronors frakt då det är från Tyskland. Nu vet jag inte om du tycker att den är snygg, men jag tänkte att jag länkar till den eftersom att priset verkade primärt.

http://www.thomann.de/se/spongebob_e...red_bstock.htm
Citera
2010-09-17, 14:51
  #8
Medlem
En väl använd strata som det spelats flitigt på och som på detta sätt fått slitas naturligt under väldigt lång tid torde enligt mig vara väldigt snyggt på väggen.

Problemet är väl som någon sa tidigare i tråden att sånna här gitarrer ges inte bort för en billig peng, du kommer nog få betala. Även om gitarrer kan gå sönder så får man inte glömma att dom också går att laga, så många föredrar nog att fixa sina babies istället för att ge bort dem. Eller möjligtvis själva hänga dem på väggen.
Citera
2010-09-17, 15:18
  #9
Medlem
SupaStrats avatar
Finns kina-kopior som är totalt ospelbara men ser ok ut för billiga pengar.
Citera
2010-09-17, 15:32
  #10
Medlem
Pintuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Headshrinker
Här har du en strata kopia för en billig peng

http://www.hobbex.se/produkter/musik...-sunburst.html

Där har vi kanske något att överväga.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cookiepants
http://www.thomann.de/se/spongebob_e...red_bstock.htm

Den va tyvärr gräslig men tack för all hjälp än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av SupaStrat
Finns kina-kopior som är totalt ospelbara men ser ok ut för billiga pengar.

Dock är väl inte det så lagligt?
Citera
2010-09-18, 17:34
  #11
Medlem
BocadilloLocos avatar
att köpa kinatillverkade inte lagligt? i så fall finns det inga nytillverkade gitarrer idag
Citera
2010-09-18, 17:38
  #12
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BocadilloLoco
att köpa kinatillverkade inte lagligt? i så fall finns det inga nytillverkade gitarrer idag

Förstår inte vad du menar. Men jag antar att det han menade var rena kopior där de t.om. stulit namnet på huvudet och hela fadderullan.

Så vitt jag vet är sådana tillåtna att köpa, men inte att sälja. Kan säkert vara något undantag ifall det klart och tydligt framgår att det är en kopia och jag kan alldeles säkert även ha fel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback