Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2010-09-17, 11:09
  #1
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Det snackas mycket om att vi ska jobba, jobba mycket, och framför allt länge. Vi som är lite äldre ska klamra oss kvar i arbetslivet så länge som möjligt för att vi över huvudtaget ska få någon pension, men resultatet blir väl att det kanske inte blir så mycket pensionstid kvar då? Äldre människor har ju en ovana att dö. Är det inte bättre om yngre får komma ut och jobba lite också? Och då menar jag verkligen lite. Det kan inte vara nödvändigt att jobba lika mycket som en del av oss tvingas till idag. Allt har automatiserats, men ändå så påstår vissa jönsar att vi måste jobba mer.

Jag åker två mil enkel resa varje dag för att komma till mitt arbete. Jag åker bil på en motorväg som går över ett bördigt åkerlandskap. Jättefina åkrar som ibland är nyplöjda, harvade, eller nysådda. Ibland åker jag mellan böljade sädesfält som väntar på att bli skördade, vilket också sker, men hur? Jag ser mycket sällan någon bonde. De där stora sädesfälten och åkrarna tycks sköta sig själva. Det är som sagt var en strecka på två mil, sädesfält så långt ögat kan nå. Jag törs knappt inte tänka på hur många bönder som skulle ha behövt för att sköta de där åkrarna i mitten på förra seklet. Det hade förmodligen varit ogörligt.

Jag inser ju hur det går till nu för tiden. Man skickar väl ut någon slags GPS-maskin på natten som fixar de där fälten. Den där utvecklingen har ju givetvis skett innom andra arbetsområden också. Det behövs helt enkelt inte lika mycket folk längre, men några jäkla typer vill att vi ska slåss om jobben, bjuda under varandra i lön o.s.v.
Citera
2010-10-23, 03:54
  #2
Medlem
reallylights avatar
Människors anställning konkurrerar med teknisk utveckling. Allteftersom teknologin utvecklas kommer behovet av mänsklig arbetskraft kontinuerligt att minska. Det här kommer att orsaka ett sammanbrott, som bevisar det orimliga i systemet med förvärvsarbete.

Politik och pengar håller alla oss människor under kontroll och det finns inte ett piss vi kan göra åt det. Och eh, religion också. Det enda sättet att få systemet att kollapsa det är att bojkotta skiten.

Nej jag är inte anarkist, nej jag är inte kommunist. Jag har ingen politisk åsikt för jag anser att politik inte löser några problem.
Citera
2010-10-23, 05:46
  #3
Medlem
deadsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallylight
Nej jag är inte anarkist, nej jag är inte kommunist. Jag har ingen politisk åsikt för jag anser att politik inte löser några problem.

Snarare skapar.
Citera
2010-10-23, 06:26
  #4
Avstängd
xarmatafords avatar
Ja förr gick de med lie.
Frågan är vem som egentligen äger fältet.
Citera
2010-10-23, 09:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Jag inser ju hur det går till nu för tiden. Man skickar väl ut någon slags GPS-maskin på natten som fixar de där fälten. Den där utvecklingen har ju givetvis skett innom andra arbetsområden också. Det behövs helt enkelt inte lika mycket folk längre, men några jäkla typer vill att vi ska slåss om jobben, bjuda under varandra i lön o.s.v.

Kallas "marknadsekonomi" och "kapitalism" och är det bästa systemet hittills för hur man får utvecklade samhällen att rulla runt. Lägg till det att nu slåss vi inte längre bara med grannen, nu slåss vi med kineser och indier som jobbar 14 timmar per dygn och tar en tredjedel i pröjs. Lätt för dem, där finns ju de sociala strukturerna kvar i samhället, en sval kvinnohand ger dem te när de kommer hem. Här ska man, förutom att inte bli ersatt på jobbet, dessutom vara en intressant och sexig partner, ha ett underbart liv, åka till Thailand tre veckor om året och... ja, när ska vi inse att det är helt lönlöst att försöka hänga med?
Citera
2010-10-23, 12:33
  #6
Medlem
Doomers avatar
När det inom de närmaste 10-20 åren börjar bli för dyrt med olja och annan energi (som är det möjliggör den nuvarnande ordningen) så kommer du att se betydligt mer människor ute på fälten. Det som får dagens ekonomiska system är ständig tillväxt, vi måste hela tiden producera mer och mer, och måste också konsumera mer och mer. Men set spelar ingen större roll för systemet VAD vi konsumerar, huvudsaken är att vi låter pengarna rulla.

Behöver jag säga att det kommer att gå käpprätt åt helvete med ekonomin den dagen när energibrist gör det omöjligt att ha en ständig tillväxt?
Citera
2010-10-23, 12:35
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det snackas mycket om att vi ska jobba, jobba mycket, och framför allt länge. Vi som är lite äldre ska klamra oss kvar i arbetslivet så länge som möjligt för att vi över huvudtaget ska få någon pension, men resultatet blir väl att det kanske inte blir så mycket pensionstid kvar då? Äldre människor har ju en ovana att dö. Är det inte bättre om yngre får komma ut och jobba lite också? Och då menar jag verkligen lite. Det kan inte vara nödvändigt att jobba lika mycket som en del av oss tvingas till idag. Allt har automatiserats, men ändå så påstår vissa jönsar att vi måste jobba mer.

Jag åker två mil enkel resa varje dag för att komma till mitt arbete. Jag åker bil på en motorväg som går över ett bördigt åkerlandskap. Jättefina åkrar som ibland är nyplöjda, harvade, eller nysådda. Ibland åker jag mellan böljade sädesfält som väntar på att bli skördade, vilket också sker, men hur? Jag ser mycket sällan någon bonde. De där stora sädesfälten och åkrarna tycks sköta sig själva. Det är som sagt var en strecka på två mil, sädesfält så långt ögat kan nå. Jag törs knappt inte tänka på hur många bönder som skulle ha behövt för att sköta de där åkrarna i mitten på förra seklet. Det hade förmodligen varit ogörligt.

Jag inser ju hur det går till nu för tiden. Man skickar väl ut någon slags GPS-maskin på natten som fixar de där fälten. Den där utvecklingen har ju givetvis skett innom andra arbetsområden också. Det behövs helt enkelt inte lika mycket folk längre, men några jäkla typer vill att vi ska slåss om jobben, bjuda under varandra i lön o.s.v.

Undrar hur mycket arbetslösa invandrare, flyktingar och asylsökande som inte jobbar det går på dig som är äldre?

Varför tror du själv dom vill du ska jobba medans analfabeter från Somalia inte kan ta ditt jobb?
Citera
2010-10-23, 13:24
  #8
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvid-Kriklund
Det snackas mycket om att vi ska jobba, jobba mycket, och framför allt länge. Vi som är lite äldre ska klamra oss kvar i arbetslivet så länge som möjligt för att vi över huvudtaget ska få någon pension, men resultatet blir väl att det kanske inte blir så mycket pensionstid kvar då? Äldre människor har ju en ovana att dö. Är det inte bättre om yngre får komma ut och jobba lite också? Och då menar jag verkligen lite. Det kan inte vara nödvändigt att jobba lika mycket som en del av oss tvingas till idag. Allt har automatiserats, men ändå så påstår vissa jönsar att vi måste jobba mer.

För ca 40 år sedan var den svenska medellivslängden ca 10 år kortare än vad den är idag.
http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____25830.aspx

Idag lever vi i snitt lite drygt 79 år för män och lite drygt 83 år för kvinnor i Sverige. Någon exakt pensionsålder har vi inte. Man kan gå i pension redan vid 61 års ålder eller jobba tills man är 67. 65 anses vara den mer normala pensionsåldern och det har den varit i alla fall sen 1942. Den genomsnittliga livslängden var 1940 66,13 år för kvinnor och 63,76 år för män vilket betyder att man i princip jobbade in till döden så egentligen borde vi höja pensionsåldern till 80 eller så

Annars är det rätt enkelt. Ju mer vi jobbar desto mer tjänar vi och med "vi" tänker jag inte på individen utan Sverige som helhet. Man kan göra som i Grekland dvs sänka pensionsåldern. Färre personer ska försörja en större massa som spelar boule och hinkar ouzo hela dagarna. Man kan även göra som i vissa asiatiska länder där man inte konsumerar alls, jobbar 26 timmar om dygnet och bara lämnar sitt jobb en gång i livet... då Taxi-Fonus ger dig en enkel biljett till ditt nya hem.

Innan du börjar jobba är du en kostnad för samhället. Efter att du går i pension är du också en kostnad för samhället. Däremellan ska du jobba in båda dessa kostnader samt täcka upp för kostnaderna under ditt yrkesverksamma liv. Jobbar vi lite (dvs går i pension tidigt och lever länge) går vi back totalt sett dvs lever över våra tillgångar.

Sen är det klart att det beror på hur vi väljer att konsumera det vi tjänar in. Vi kan välja att arrangera OS som går med brakförlust (kanske), tillåta våra riksdagsledamöter att få lön medan de är på otillåten semester eller ta in 3 miljarder flyktingar som behöver husrum (läs: bröllopssviten på Sheraton) och oxfilé 3 ggr per dag. Vi kan alltså mixtra lite med olika parametrar. T.ex. kan vi ha arbetskraftsinvandring dvs personer som redan tagit kostnaderna med att vara barn och utbildning i andra länder. Får vi in sådana människor som jobbar stenhårt tills de är 65 och sen dör knall och fall så är det syniskt sett ekonomiskt effektivast för Sverige. Men detta är en utvikning i ämnet.

Det börjar bli ohållbart med en pensionsålder på 65 då vi lever tills vi är över 80 i snitt. Det betyder att vi är en kostnad för samhället mellan 0 och 25 samt mellan 65 och 80 dvs i 40 år och är produktiva mellan 25 och 65 dvs i 40 år alltså lika lång tid. Då vi är produktiva måste vi vara dubbelt så produktiva för att väga upp för våra kostnader. Faktiskt mer än dubbelt så produktiva för vi kommer alltid ha sjuka och arbetslösa att ta hänsyn till.

Som sagt... jag halar fram den blå-vita varningsflaggan (den grekiska) och viftar frenetiskt så kanske någon förstår vilka problem som kan uppstå om vi väljer att inte jobba...
Citera
2010-10-23, 13:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reallylight
Människors anställning konkurrerar med teknisk utveckling. Allteftersom teknologin utvecklas kommer behovet av mänsklig arbetskraft kontinuerligt att minska. Det här kommer att orsaka ett sammanbrott, som bevisar det orimliga i systemet med förvärvsarbete.

Politik och pengar håller alla oss människor under kontroll och det finns inte ett piss vi kan göra åt det. Och eh, religion också. Det enda sättet att få systemet att kollapsa det är att bojkotta skiten.

Nej jag är inte anarkist, nej jag är inte kommunist. Jag har ingen politisk åsikt för jag anser att politik inte löser några problem.

Stilla min nyfikenhet... hur gör du för att bojkotta allt? Du arbetar inte, och du mottager inte frukterna av andras arbete. Eler hur? Så hur går det till..
Citera
2010-10-23, 17:05
  #10
Medlem
Prodelins avatar
Testa vara arbetslös, då har du mycket fritid som du inte har nån användning för, att vara pensionerad kommer jag aldrig önska mig, hur tråkigt kan det vara att bara gå hemma hela dagarna.

Tycker man ska ta bort gränsen och låta folk jobba hur länge man vill och orkar.

Att gå hemma är bara slösa bort livet.
Citera
2010-10-23, 17:18
  #11
Medlem
Offsures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reallylight
Människors anställning konkurrerar med teknisk utveckling. Allteftersom teknologin utvecklas kommer behovet av mänsklig arbetskraft kontinuerligt att minska. Det här kommer att orsaka ett sammanbrott, som bevisar det orimliga i systemet med förvärvsarbete.

Politik och pengar håller alla oss människor under kontroll och det finns inte ett piss vi kan göra åt det. Och eh, religion också. Det enda sättet att få systemet att kollapsa det är att bojkotta skiten.

Nej jag är inte anarkist, nej jag är inte kommunist. Jag har ingen politisk åsikt för jag anser att politik inte löser några problem.
Konstigt att inte 90 % av alla människor är arbetslösa vid det här laget, eftersom vi är extremt mycket mer produktiva nu än vi var på 1500-talet. Mycket av den produktivitetsökningen kommer från maskiner.
Citera
2010-10-24, 02:59
  #12
Medlem
reallylights avatar
Citat:
Stilla min nyfikenhet... hur gör du för att bojkotta allt? Du arbetar inte, och du mottager inte frukterna av andras arbete. Eler hur? Så hur går det till..

Ja det är klart att vi alla måste jobba med det nuvarande systemet vi har, men tänk om det finns ett alternativ? Ett som är mycket bättre, som tar hänsyn till alla människors välbefinnande?

Vad är den enda gåva som förbättrar alla människors liv?
Teknologi.

Vi har maskiner som rensar avloppen och befriar oss människor från att göra det så man kan betrakta maskiner som förlängningar av mänskliga utföranden. Om vi ser tillbaka i historien kan vi se hur automatiserade maskiner som sakta ersätter mänsklig arbetskraft. Från försvinnandet av hisskötaren till den nästan helt automatiserade bilfabriken.

Med nanoteknik och annan högt utvecklad vetenskap, är det inte avlägset att föreställa sig komplicerade medicinska ingrepp som utförs av maskiner.

Vad är meningen med teknologin? Befria oss människor från tjänstgöring.

Som jag nämnde tidigare, bojkotta. Den mest effektiva metoden är enkel. Vi måste ändra vårt beteende för att forma strukturerna efter folkets vilja. Vi måste sluta stödja systemet. Det enda sättet etablissemanget kommer att förändras är genom vår vägran att medverka medan vi ständigt uppmärksammar brister och korruption. De kommer inte ge upp. Dom vill inte förlora makt och inflytande. Systemet måste kollapsa och människor måste tappa förtroendet för sina folkvalda ledare.
Det kommer att bli vändpunkten om "The Venus Project" kan framstå som ett alternativ.

Människan måste sluta torka bort blodet från såren i världen och komma underfund med hur såren kan slutas för evigt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback