2026-04-23, 16:41
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Finns en ziggis här som är kåt i pant. Han plockar inte själv nej nej, han sitter på bänken en meter i från pantmaskinen och försöker få ens uppmärksamhet. Sedan kommer han fram och pekar på panten och sig själv. Fått be honom dra åt helvete några gånger.
Citera
2026-06-07, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Pantamera svävar på målet om den höjda pantens effekt:
Panten höjdes – vad har hänt?
Nu har nio månader, och frågan är om höjningen fått någon effekt? Enligt Anamarija Cicak, marknadsförare på Pantamera, går det inte att säga än.

– Det är fortfarande för tidigt att fullt ut utvärdera effekten av panthöjningen, säger hon till Nyheter24.

Anledningen till det är att bara 20 procent av förpackningarna är omställda.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/1488846-maxa-panten-darfor-far-du
De borde definitivt kunna se om det skett någon förändring med så mycket som 20 procent med högre pant. Förmodligen har det inte gjort det.

Återigen så verkar det som om medierna upplever att höjd pant ger en vinst för konsumenten. De verkar ha glömt bort att pant är något som man tvingas betala när man köper produkten. Sedan tvingas man göra ett arbete för att få tillbaka sina egna pengar. Faktum är ju att panten höjer priset på produkten och det borde vara krav på att prismärkningarna innehåller ett tydligt bruttopris.

De enda som vinner på höjd pant är de som plockar slängda burkar och flaskor. Jag ser inte så många sådana och inte sällan är slängda burkar hoptryckta så att de inte går att panta.
Citera
2026-06-09, 13:52
Medlem
Mohaves avatar
Jag har en vän som är uteliggare och vars huvudsakliga inkomst kommer från pantburkar. Jag gratulerade honom till att han har fått löneförhöjning. Med 100%!

Han tackade, men berättade också att arbetet har blivit tuffare med ökad konkurrens om burkarna. Fler har gett sig in i branschen. Och det har hårdnat. Han berättade om en kollega som blivit rånad under knivhot och bestulen på sin säck med burkar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in