2011-04-07, 11:15
Bannlyst
Är det pant på Coca-Colas 33 cl glasflaskor? Jag vet att det var pant på dem förr, men hur är det nuförtiden? Det står inget, varken på etiketter eller glas.
Citera
2011-04-07, 12:13
Medlem
dodeesoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheelgunner
För några somrar sedan fick jag och kompisen besök av ett gäng rednecks. Dom stannade ett par veckor och det gick blev en hel del tomburkar. Vi förklarade att det vad pant på burkarna när man lämnade tillbaks dom.

Det har vi med hemma blev svaret från amerikanarna. Så medan jag och kompisen var ock handlade så städade dom andra upp lite och när vi kom tillbaka så visade dom stolt upp en sopsäck full med tillplattade tomburkar..

Hemma i Oklahoma och Texas så fick dom gå till skroten med tomburkarna och fick betalt efter vikt!..

Dom hade inte fattat vårat "moderna" återvinningssystem. Så dom hade gladeligen stampat ihop alla burkarna...

.

Så kunde man göra här oxå förr, minns att vi åkte till Prippsfabriken i Gbg och lämnade in den tillplattade skörden efter t ex midsommar eller valborg... Men då snackar vi 80-tal.
Citera
2011-04-07, 14:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1stCavalry
Är det pant på Coca-Colas 33 cl glasflaskor? Jag vet att det var pant på dem förr, men hur är det nuförtiden? Det står inget, varken på etiketter eller glas.
Okej, jag kan svara själv på min fråga, mest om nu någon skulle undra samma sak framöver. Ringde Coca-Colas kundtjänst och det tog evigheter innan telefonisten kunde luska ut om det var pant på flaskorna eller ej. 60 öre i pant, blev svaret.
Citera
2011-04-07, 15:48
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1stCavalry
Okej, jag kan svara själv på min fråga, mest om nu någon skulle undra samma sak framöver. Ringde Coca-Colas kundtjänst och det tog evigheter innan telefonisten kunde luska ut om det var pant på flaskorna eller ej. 60 öre i pant, blev svaret.
Mycket bra att veta, tänkte svara det men iom att jag inte pantat några såna efter 50-öringen bortgång så vart jag jävligt osäker.
Citera
2011-04-09, 13:33
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenabrudar
Jag undrar hur mycket du pantar för per år (i kronor) och vad din motivation är.
Själv tycker jag att det är ens skyldighet att panta.. miljö osv..
Sen har man betalt den där kronan extra per flaska och då ska man självklart ha tillbaka den. (snål? kanske lite)
Svårt att veta hur mycket man pantar för men jag skulle tro att jag iaf pantar för 100 spänn om året då det är jag i som går o pantar i familjen.
Cirka 70 kr under en 2 veckors period.
Lokala konsumbutiken fruktar mig när jag kommer med mina sopsäckar...
Citera
2011-04-13, 14:14
Bannlyst
Panten på burkarna

Vid årsskiftet ändrades panten (via den alsmäktiga staten) på burkar från 50 öre, till en krona.

Nu fem månader senare står det fortfarande 50 öre pant på dem?

What gives?
Citera
2011-04-13, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Vid årsskiftet ändrades panten (via den alsmäktiga staten) på burkar från 50 öre, till en krona.

What gives?

Beror på att man gör slut på lagret man har av 50-öresburkar först. Panten är inbakad i streckkoden så det tar ett tag innan lagren är slut och det övergår till enkronas. Men det kommer..

Lugn, bara lugn...

.
Citera
2011-04-13, 20:50
Medlem
Citat:

Får man fråga vad det var som du köpte?
Citera
2011-04-13, 20:52
Bannlyst
Citat:

What gives?

Samma hos mig, folköl, Tingsryd 2.8r.
Citera
2011-04-16, 14:28
Medlem
Luclins avatar
Citat:

What gives?

Vad fan, 1kr för burk. Har inte tänkt på det även fast det är logiskt då 50-öringen försvann.
Jag brukar alltid ge bort min pant, sist var det 9 påsar med pet-flaskor och burkar.
Blev nog en del.
Citera
2011-05-07, 14:42
Medlem
MrFingals avatar
Går det att panta gamla burkar fortfarande? Jag har ett par som jag inte pantat än så det skulle vara bra om någon kan upplysa mig om det är lönt att gå ner på Ica med dem eller om maskinen bara kommer spotta ut dem.

Tacksam för svar.
Citera
2011-05-07, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFingal
Går det att panta gamla burkar fortfarande? Jag har ett par som jag inte pantat än så det skulle vara bra om någon kan upplysa mig om det är lönt att gå ner på Ica med dem eller om maskinen bara kommer spotta ut dem.

Tacksam för svar.

Spottas ut ska de inte iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in