Citat:
Ursprungligen postat av
Istidraj
Körde ett game nyss och förlorade för att mina carrys köpte fel items och fick sämre farm än motståndarna. Som clockwerk kan jag tyvärr inte göra allting även fast jag wardade gankade och presterade överlägset bäst i laget. Motståndarna sa t.om "almost 5v1 lol gj clock". Men vad spelar det för roll när teamet suger?
Men men, vartannat game så vinner man plättlätt och vartannat game förlorar man brutalt. Så balanserat är dota. 3-4 jämna matcher som var roligt att spela av 400 spelade är helt sjukt dåligt balanserat. Bara ett fåtal elitister som tror att det är balanserat. Har friends på steam med 4000+ som suger getstjärt så vilken MMR är "bra"? Hur kan folk som är betydligt sämre än mig ha 1200 mer rating?
sen så undrar jag om 100 creep kills på 20 min är ett bra tempo att ha som carry? Det är där jag ligger typ. Både som solo lane och när jag går dual.
Beror helt på vilken carry du spelar, jag brukar vara besviken om jag inte har 100 efter 15 minuter oavsett hero, spelar jag SF är jag besviken om jag inte har 100 efter 12 minuter, spelar jag AM är jag besviken om jag inte har 325 efter 30 min. Det går inte att säga vad som är decent men 100 efter 15 min bör man fixa som safelane freefarm, utan problem, minst 220 efter 30 min är också ett mål.
För att lära dig lasthitta och freefarma så gör du de lättast genom att hosta ett eget game och bara träna lasthits. Några knep som jag kommer på på rak arm är att (om du har autoattack on) använda move knappen, klicka move och ställ dig framför creepet du vill lasthitta och sen slår du bara när creepet har rätt HP, då går det inte att faila. Även viktigt att hålla lanen, håll den alltid precis framför där ditt torn inte når, pushas lanen till motståndarens torn så kommer dels deras offlane få XP men du kommer även få creepsen framför ditt eget torn efteråt vilket försvårar lasthits. Spelar du heros som kan farma snabbt i woods också så be dina sups börja stacka så du enkelt kan gå in och plocka stacks. När du ska zona motståndarens hero så klicka inte på heron utan klicka på marken och låtsas som att du ska attackera honom istället, gör inte detta när något av dina creeps kommer dö, då kommer motståndarens creeps prioritera dig efter att ditt creep har dött åndå, råkar creepsen attackera dig ändå så spammdenia ditt eget creep (behöver inte vara deniebart). Pullar dina medspelare så försök hålla motståndarens creeps från ditt torn, gå runt me creepsen i cirklar tills dina egna creeps kommer, annars får du push efter att ditt torn har sänkt motståndarnas creeps.
Några av knepen är säkert självklara för vissa men nu skrev jag ner de viktigaste man bör tänka på när man freefarmar. Jag har sett många carrys som springer fram och drar en klassisk "harass" på offlanearen utan att man ens kan döda honom, det är nästintill förbjudet för då kommer lanen att pushas (för motståndar creepsen kommer attackera dig), håll lanen istället och låt dina support zona, gärna långt ifrån creepsen.
Det här var inte ett svar specifikt till dig utan har sett många som snackar om lasthits osv här!