• 1
  • 2
2010-09-14, 06:57
Medlem
Hej! Jag har faktiskt aldrig ätit oxfilé, och jag hör hela tiden att en massa äter det väldigt ofta, det jag inte förstår är hur ni har råd med det? På min lokala ICA-butik kostar det 500kronor kilot, är inte det lite väl dyrt? Så nu undrar jag om det finns billigare varianter i stockholm, och hur mycket de skulle kunna kosta?
Citera
2010-09-14, 07:04
Medlem
oppositas avatar
Rostas brukar vi köpa in ibland istället för oxfilé, det är ungefär likadant men billigare än filé! Det smakar precis lika bra, ibland bättre! Kika efter det i köttdisken.
Citera
2010-09-14, 07:08
Medlem
klybans avatar
ca400:- kan man få den för även på ICA, måste vara en dyr ICA affär du varit i.
Eller så netto/lidl och köper den frysta oxfilén, som är bra(oftast)
Då hamnar man på 139-179:-.
Citera
2010-09-14, 07:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opposita
Rostas brukar vi köpa in ibland istället för oxfilé, det är ungefär likadant men billigare än filé! Det smakar precis lika bra, ibland bättre! Kika efter det i köttdisken.
Möjligtvis också biff och flankstek.

~Paul~
Citera
2010-09-14, 07:21
Medlem
Tack för era tips. Jag ska kolla i lite olika affärer idag efter jobbet.

Nu ska jag gå - vi ses.
Citera
2010-09-14, 08:05
Medlem
videostars avatar
Lidl hade tydligen bra pris på oxfilé denna veckan.
typ 150-200kr/kg för svensk oxfilé (hel bit)
Citera
2010-09-14, 09:47
Medlem
TheSituations avatar
Du behöver givetvis inte sätta i dig ett helt kg. Be personalen I köttdisken att skära ut en bit om 180-200 g. Vips så blev priset ~100 kr.
Citera
2010-09-14, 10:35
Medlem
Finns billig fryst på citygross.
Citera
2010-09-14, 10:41
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituation
Du behöver givetvis inte sätta i dig ett helt kg. Be personalen I köttdisken att skära ut en bit om 180-200 g. Vips så blev priset ~100 kr.

Självklart behöver man inte köpa ett helt kilo, men att man anger kilopriset är för att man ska kunna jämföra priset enklare..
Citera
2010-09-14, 18:23
Moderator
rotadents avatar
Jag köpte en 1,4-kilosbit oxfilé på Coop Forum härom veckan när jag skulle laga DePauls Biff Sichuan. Den kostade 189kr kilot och var från Argentina. Hur fin som helst och jag kände åtminstone ingen direkt skillnad på den filén och den som min närmsta ICA säljer för 400kr/kilot. Det är dock sällan jag köper oxfilé utan oftast blir det rostas. Det är mört och fint och i regel rätt mycket billigare. Finns också billigt i stor bit. Man kan alltid frysa det man inte äter direkt
Citera
2010-09-14, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Jag köpte en 1,4-kilosbit oxfilé på Coop Forum härom veckan när jag skulle laga DePauls Biff Sichuan. Den kostade 189kr kilot och var från Argentina. Hur fin som helst och jag kände åtminstone ingen direkt skillnad på den filén och den som min närmsta ICA säljer för 400kr/kilot. Det är dock sällan jag köper oxfilé utan oftast blir det rostas. Det är mört och fint och i regel rätt mycket billigare. Finns också billigt i stor bit. Man kan alltid frysa det man inte äter direkt

Jag scrollade ner för att tipsa om just denna underbart fina oxfilé, kul at nån annan hittat den också. Köpte en bit på 1.3 kg och var sedan tvungen att åka tillbaka och köpa på mig 5 kg till.
Priset var 149kr/kg båda gångerna jag handlade.
Det fanns två olika från Argentina, jag höll mig till den med gula inslag i originaletiketten.

Tillagade den hel i ugn och tog ut den vid 52 grader, UNDERBART MÖR & FIN
Citera
2010-09-14, 22:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outofthisworld
Jag scrollade ner för att tipsa om just denna underbart fina oxfilé, kul at nån annan hittat den också. Köpte en bit på 1.3 kg och var sedan tvungen att åka tillbaka och köpa på mig 5 kg till.
Priset var 149kr/kg båda gångerna jag handlade.
Det fanns två olika från Argentina, jag höll mig till den med gula inslag i originaletiketten.

Tillagade den hel i ugn och tog ut den vid 52 grader, UNDERBART MÖR & FIN

Jo, den var fin. Använde den som sagt till Biff Sichuan, det blev väldigt gott så det kan jag rekommendera om du har kvar av den. Antar nästan det om du köpte fem kilo Det var receptet från den här tråden:
https://www.flashback.org/t856279

Jag brukar sällan kosta på oxfilé till grytor och liknande annars, men i det här fallet gjorde jag ett undantag. När priset är rätt är det bara att slå till. Jag minns inte vad det var för etikett på det jag köpte dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in