• 1
  • 2
2010-09-14, 22:34
Medlem
poojks avatar
Vet att det finns billigt i Fridhemsplan på den stora affären vid tunnelbanan, dock vet jag inte namnet på rakhand. I sommras köpte jag oxfile för 99-119kr kilot, väldigt bra.
Citera
2010-09-15, 16:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poojk
Vet att det finns billigt i Fridhemsplan på den stora affären vid tunnelbanan, dock vet jag inte namnet på rakhand. I sommras köpte jag oxfile för 99-119kr kilot, väldigt bra.

Daglivs Klippet? Det finns även en PrisXtra där, men Daglivs är en av mina favoritbutiker så jag antar rakt av att det är den du menar De har ofta riktigt bra erbjudanden faktiskt, det är rätt galet att det ligger en så pass bra och billig affär så centralt.
Citera
2010-09-16, 10:47
Medlem
Dom har billig fryst oxfilé på coop extra i malmö(värnhem).
Citera
2011-08-10, 01:44
Bannlyst
Köpte 1 kilo Oxfilé.
Vill laga gott käk till damen, nu till frågan. Gryta och koka kommer inte på tal. Vill dessutom göra det med en riktigt god sås (Recept!!) samt klyftpotatis.
Tar jag bara köttet in i spisen med det och vänta en timme? Eller ska man dela det i mindre bitar och steka det i en stekpanna? Alla recept tas emot med öppna armar!
Citera
2011-08-10, 07:02
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect-stranger
Köpte 1 kilo Oxfilé.
Vill laga gott käk till damen, nu till frågan. Gryta och koka kommer inte på tal. Vill dessutom göra det med en riktigt god sås (Recept!!) samt klyftpotatis.
Tar jag bara köttet in i spisen med det och vänta en timme? Eller ska man dela det i mindre bitar och steka det i en stekpanna? Alla recept tas emot med öppna armar!
Om du ska steka köttet så är detta en bra guide för någon som du som inte är så hemma på steka kött.
http://www.youtube.com/watch?v=MtIiR7DBAqY

Du har ju 1kg oxfilé säger du, se då till att provstek en gång så du får lite hum om hur du gör och så.
Det där med handen han visar med handen om vilken stekgrad du hamnat i kan vara svårt att pejla in sådär i början.

Ska du göra sås så brukar ju det göras bearnaisesås till oxfilé i detta land, vilket är gott.
Men kan vara lite lurigt för en som dig som aldrig lagat mat innan.
Så skulle nog satsa på en annan sås som inte kräver samma noggrannhet i själva tillagningen.
Sen är smöret från stekningen väldigt gott att ösa översitt kött(om man nu inte bränt smöret, så smaka på smöret), men funkar inte enbart när man har klyftpotatis för man vill ju ha lite mer sås till dessa.
Citera
2012-06-18, 14:49
Medlem
Tänkte på en sak,
Om jag köper 1kg fryst oxfilé måste man käka allt på en gång? Jag menar det är ju knappast någon ide att tina upp den om man inte ska äta hela.
Citera
2012-06-18, 15:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice7
Tänkte på en sak,
Om jag köper 1kg fryst oxfilé måste man käka allt på en gång? Jag menar det är ju knappast någon ide att tina upp den om man inte ska äta hela.
Du behöver inte tina köttet helt. Det räcker att det är lite mindre än halvtinat för att kunna dela det. Därefter är det bara att frysa in resten igen.

~Paul~
Citera
2012-06-18, 15:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justice7
Tänkte på en sak,
Gör som vi andra, använd fogsvans.
Citera
2012-06-18, 16:28
Medlem
safadinhos avatar
Jag handlar på bompreco, 70:- kilot för färsk oxfile, har aldrig sett fryst här.
Citera
2012-06-18, 18:32
Bannlyst
Färsk oxfile från Holland kostar 179kr i lidl denna vecka

Om det inte har tagit slut redan vill säga

Bra kvalite väldigt mör och fin
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto