"Mannen var inblandad i styckmordsrättegången efter att ha pekat ut sjön där kroppen kunde dumpas. Han dömdes i somras för grovt skyddande av brottsling. Den gången slapp han fängelse och dömdes i stället till skyddstillsyn med samhällstjänst.
Rätten konstaterar nu att han inte har skött sin övervakning. Påföljden från mordrättegången rivs upp och 20-åringen döms till sju månaders fängelse."
Jag får också en mängd tabletter utskrivna av min läkare men jag tar dom inte enligt föreskrift så min läkare tror att jag tar dom som jag borde....
Bara för att man har recept utskrivet och fått anvisningar och så så gör man inte alltid så, även fast de kan se så ut utåt sett, min familj+sambo tror jag tar mina mixar enligt anvisningen men jag överdoserar vissa dagar och är utan andra...
Rätt idiotiskt och sitta i en tråd som den här och skryta över hur jävla dum i huvudet man är. tycker du inte?
Att du är en nolla som tycker du är tuff för att du missköter dina mediciner är en sak, men gör det hemma hos din stackars mor och inte här.
Din respektlösa ovärdiga människa.
Rätt idiotiskt och sitta i en tråd som den här och skryta över hur jävla dum i huvudet man är. tycker du inte?
Att du är en nolla som tycker du är tuff för att du missköter dina mediciner är en sak, men gör det hemma hos din stackars mor och inte här.
Din respektlösa ovärdiga människa.
Skrev det inte för att skryta utan för att vissa säger att droger inte har med mordet att göra.
När jag tar mina mixer gör jag det när jag är själv i min lägenhet och går inte därifrån då jag vet vad som kan hända....
Fick trion inte rätt "höga" straff jämnfört med vad man trodde strafftiden skulle hamna på, hörde på efterlyst för länge sedan att de skulle hamna mellan 5-8år beroende på ålder. Kan tycka att i extrema fall borde 14-18 år inte vara omöjligt att dömas till som 18-19åring.
En helt annan fråga är vad gör man med dessa ungdomar efter avtjänadstrafftid? Alla tre får nya personummer och flyttas till nya städer? Den första utav dem släpps väll inom 4,5-5 år nu.
Detta står säkert redan någon stans i tråden men Christian blev ju svårt misshandlad och allt innan han dog och han blev ju mördad i en lägenhet. Är det inte konstigt att inte grannarna ringde polisen el undrade vad dom gjorde för jag tror ju att Christian har skrikit som fan. Ber om ursäkt om detta finns svar i tråden men den är rätt lång nu.
Människor i Sverige har en tendens att inte lägga sig i någon annans business. Oavsett om det är dödsskrik eller inte..
Det har gått ett och ett halvt år sedan det bestialiska mordet på 26-årige Christian Larsson i Bollnäs. Ett brott som innehöll så grymma detaljer att till och med de mest luttrade mordutredare kände avsmak. Att brottet dessutom begicks av tre unga män som tidigare inte dömts för några grova våldsbrott, verkade obegripligt.
– Man såg dem mest som flummare men absolut inte som farliga på något sätt. Jag kunde först inte tro att det de gjort var sant och det kunde ingen annan heller, säger en Bollnäsbo, som sett pojkarna växa upp.
Dennis Jonsson är bara 19 år när han tar en annan människas liv. Hans uppväxt är trygg, hans föräldrar välutbildade och han har lätt för sig i skolan. Men åren före mordet lever han något av ett dubbelliv. Samtidigt som han sköter sitt jobb på en restaurang så börjar han använda droger och dopningsmedel och i februari 2010 knivrånar han en kiosk.
För bara någon månad sedan flyttades Dennis från utredningsenheten på Kumla till Hällbyanstalten där han ska avtjäna sitt straff. Han är missnöjd med placeringen.
– Han hade hoppats på att kunna plugga men de möjligheterna finns inte på Hällby, säger Slobodan Jovicic, som var Dennis advokat under mordrättegången och hjälpt honom överklaga placeringen.
Dennis Jonsson vill helst utbilda sig till någon slags hantverkare.
– Han har inte kommit igång med någon sysselsättning ännu utan tillbringar dagarna med att träna, spela gitarr, läsa och umgås med de på avdelningen, berättar advokaten.
Enligt advokaten har Dennis Jonsson en nära relation till sin familj. Besökstillstånden till anstalten visar att han fått besök av sin mamma och pappa och sin bror men även mor- och farföräldrar.
– De är starkt sammansvetsade, han har fått mycket stöd och hjälp av dem, säger Slobodan Jovicic.
Enligt hans advokat ångrar han det han gjort.
– Det går inte en dag utan att han tänker på det. Han vill använda den här tiden till att bli en bättre människa, säger Slobodan Jovicic.
Han är oroad över hur tiden på anstalt ska påverka honom.
– Tyvärr finns det ju en uppenbar risk att han umgås med fel människor som är yrkeskriminella och skapar kontakter, säger han.
Christian Larsson föddes i Bollnäs men flyttade som tonåring till Västerbotten med sin familj. I ett försök att komma tillrätta med sina drogproblem flyttade han till Bollnäs i februari 2010.
Men i den lilla staden med drygt 26 000 invånare finns en hel del missbrukare som Christian lär känna. En av dem var Johan Flykt. Genom honom träffade han också Dennis Jonsson och Andreas Clarström. Ingen kunde ana att Christians nyfunna vänner drygt ett halvår senare skulle ta hans liv.
Den 7 september 2010 väntar Johan Flykt och Andreas Clarström på Christian i Flykts lägenhet i centrala Bollnäs. De är uppretade för enligt Flykt har Christian stulit 40 tabletter av en lugnande medicin till ett värde av ett par tusen kronor . Dagen innan talar Andreas Clarström med en bekant och säger:
– Den jäveln ska dö.
Trots att närstående till Andreas Clarström misstänkte att han missbrukade droger nekade han gång på gång. Han påstod också att han inte var drogpåverkad när han var med och tog 26-årige Christian Larssons liv. Nu sitter han inlåst på Kumlas bunker. Ungefär en gång i veckan ringer han till sin mamma och syster och han har fått besök av sin styvpappa och mamma.
Han beskrivs som lat och snäll, men begåvad och drömde om att bli läkare eller advokat.
– Det här var en kille som kunde ha blivit något, en av de bästa om han hade ansträngt sig, säger en vän till familjen.
Andreas missbruk tog fart i högstadiet. Men inte ens när hans flickvän dog av GHB ville han berätta om sina problem.
– Tillsammans med hans mamma berättade vi för de sociala myndigheterna att vi var oroliga för honom och ville ha hjälp. Men de brydde sig inte, säger en person som känner familjen väl.
Hon är besviken och chockad över att Andreas kunde bli en styckmördare. När ryktena började gå i Bollnäs ville hon inte tro på dem. Hon försvarade honom och tog sig tid att prata när han hade det jobbigt.
– Men med tiden gick det upp för mig att jag var lurad. Då blev jag äcklad, speciellt eftersom han sa att han inte varit påverkad av droger under mordet, säger hon.
Christian Larsson hinner bara kliva innanför dörren till Johan Flykts lägenhet innan han slås ner med knytnävsslag och en hammare. Han blir överöst med slag och sparkar över hela kroppen. Efter en stund får han klä av sig allt utom kalsongerna och flyttas till badkaret. Dennis Jonsson kommer mitt under misshandeln och gemensamt fortsätter de tre vännerna att plåga de Christian på olika sätt.
De tejpar ihop hans händer och fötter, slår honom över hela kroppen och hans huvud pressas ner under vattnet för att tvinga ur honom ett erkännande. Slutligen knivhuggs han till döds.
Efteråt styckar de kroppen och skändar den på olika sätt. Bland annat slår de ut hans tänder för att försvåra identifieringen. När de gräver ner kroppen filmar de sig själva med en mobiltelefon.
Johan Flykt var den som först lärde känna Christian Larsson när han flyttade till Bollnäs. Det var i hans lägenhet som mordet skedde och dagen efter berättade han för en bekant att de dödat Christian, eller "Kicken" som de kallade honom.
Johan säger i sinnesundersökningen att hans pappa dog när han var sex år och att han aldrig kommit över det. Förhållandet till mamman har varit komplicerat.
Johan Flykt sitter på det nya superfängelset Saltvik i Härnösand. Under den korta tid han suttit där har han skött sig bra. Det finns en anmälan om misskötsamhet sedan en medfånge misshandlats på hans avdelning men inget kunde bevisas och ärendet lämnades utan åtgärd.
På Saltviks säkerhetsavdelnings sitter sedan tidigare bland andra massmördaren Mattias Flink, sexbrottsdömde polischefen Göran Lindberg och återfallsförbrytaren Clark Olofsson, eller Daniel Demuynck.
Under tiden på anstalten har han ansökt om besökstillstånd vid ett tillfälle för sin syster och mamma.
Efter morddomen ringde Johan Flykt sin mamma:
– Han sa att hon skulle glömma honom eftersom han bara ställde till en massa problem, berättar en vän.
Trots att mordet är uppklarat kan ingen med säkerhet säga varför de tre unga männen så kallblodigt tog livet av sin vän.
I förundersökningsmaterialet finns uppgifter om att det skulle handla om ett inträdesprov för den kriminella organisationen Libertad crew, en avknoppning till Original gangster. Men såväl polis som advokater är skeptiska till den teorin.
– Det togs inte på allvar och det känns inte som så väl underbyggda uppgifter, säger Dennis Jonssons advokat Slobodan Jovicic.
Det visar sig under förundersökningen att det påstådda motivet, stölden av den lugnande medicinerna, inte håller.
Tabletterna som Christian skulle ha stulit fanns i själva verket i Flykts lägenhet.
– De ville väl bara visa varandra vem som kunde slå hårdast, säger en av pojkarnas släktingar.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!