2011-06-18, 23:52
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JizzieJinx
Vet att man talar om det som narcissistisk personlighetsstörning nu och att man slutade använda ordet sociopat när man stängde ned stora delar av psykvården. Det om något är ot. Man ska alltså kunna utläsa om en person har en narcissistisk personlighetsstörning genom rättpsykiatriska undersökning? Spännande. Ofattbart att ingen av dessa tre gett något utslag för detta, med tanke på att JF i tråden påvisats vara någon slags pådrivande alfahane

Tycker absolut inte Johan Flykt verkar vara någon alfahanne. Han är ju den som bryter ihop först och när man ser på rekonstruktionsfilmerna verkar han vara helt borta, till skillnad från AC som uppträder mycket mer samlat. Dessutom läste jag att AC nästan verkade tycka om uppmärksamheten han fick i rätten.
Att alla ljuger, det är klart, men av någon anledning känner jag att JF ljuger minst. Det kan jag iofs inte veta, men hans historia har många fler konstiga detaljer som inte skulle vara så lätta att bara hitta på bara sådär. Sen är det mycket möjligt att han är den förste att hugga, men jag vet inte om det gör honom till en alfahanne. Jag vet inte ens om den som utför mest våld måste vara alfahannen, det kan ju lika gärna vara så att han känner att han har något att bevisa. Men som sagt var, vi kommer aldrig få veta det exakta förloppet.
Dennis och Andreas har ju helt klart snackat ihop sig för att lägga skulden på honom, men sen snurrar de till det och historierna går isär. Johan känns snarare som den utstötte i det här sammanhanget.
Han är den enda som vägrar att se på filmer och bilder, de andra två verkar knappt reagera.
Han har varit deprimerad och gått hos psykolog. Han verkar definitivt vara den känsligaste utav dem.

De gjorde en utredning på alla tre innan rättegången, en kort, och den enda som visade tendenser till psykisk störning var Dennis. Men jag antar att brottet var så grovt att de beslutade att undersöka alla tre ändå.
Nu ligger ju tröskeln för att bli ansedd som "sjuk" i den meningen väldigt högt. Annars skulle vi ha många fler på psyk, för det är många som sitter på våra fängelser som har störningar av olika slag.
Det är ju möjligt att de här tre har det, eller någon av dem iaf. Men det kommer vi aldrig att få reda på eftersom det ligger sekretess på deras undersökningar.
Det, om något, hade varit intressant läsning.
Senast redigerad av manamanah 2011-06-19 kl. 00:28.
Citera
2011-06-19, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
Jasså? Jag fick en helt annan uppfattning när jag läste FUP. Särskilt han JF eller vad f*n han nu har för initialer... Någon av de andra killarna hade ju t.om. sagt till honom i telefon när han snackade om att de försökte sätta dit honom genom att "plantera" ut blodspår på flera ställen i hans lägenhet, att han "hade en psykos" och att han skulle lägga av att knarka osv osv. JF ska ju även ha sålt piller...
De pratade ju även om piller och skit som de tog... Så jo, knark har nog en del i detta sen hur mycket de tog eller inte tog är ju svårt för oss att avgöra.

Men samtliga av dessa är uppenbarligen helt körda individer som borde låsas in resten av livet. Med eller utan knark så att säga...

JF's kontakt med psyk och varför står omnämnd i FUP, han medger även att han efter händelsen brukat i större utsträckning än tidigare.

Men om vi tar ett annat exempel så har vi AC som i förhör påstår att han rökt både brunt och grönt regelbundet more or less i tre års tid på daglig basis vars drogprover var helt negativa.

Unga killar som hållt på experimenterat, men så mycket mer än så är det inte.

Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
. Jag vet inte ens om den som utför mest våld måste vara alfahannen, det kan ju lika gärna vara så att han känner att han har något att bevisa. Men som sagt var, vi kommer aldrig få veta det exakta förloppet.
.

Utifrån det perspektivet så torde det ju vara DJ som känner han har något att bevisa, som alltid varit utanför och först nu i gymnasial ålder fått börja hänga med övriga "gänget" Dennis som visat intresse för libertad samt som hade anabola steroider hemma på pojkrummet och som erbjuds ej delta när han anländer men utan att tveka kliver rätt in och eldar på dom två andra ännu mer.
Senast redigerad av dip 2011-06-19 kl. 00:03.
Citera
2011-06-19, 00:13
Medlem
BlueGazellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
JF's kontakt med psyk och varför står omnämnd i FUP, han medger även att han efter händelsen brukat i större utsträckning än tidigare.

Men om vi tar ett annat exempel så har vi AC som i förhör påstår att han rökt både brunt och grönt regelbundet more or less i tre års tid på daglig basis vars drogprover var helt negativa.

Unga killar som hållt på experimenterat, men så mycket mer än så är det inte..

Fast det där vet du ju inte, likväl som att jag inte vet. Jag säger bara vilket intryck man får när man läser vad de själva säger i FUP.
Jag har aldrig drogat själv så jag kan ingenting, men när man läser dialogen mellan dessa 3 ljushuvuden får man intrycket av att de ganska beprövade inom ämnet. Medan de mördar och gräver ner och håller på så pratar de ju om några piller JF har hemma och någon av de andra frågar om han kan ta dem trots att han ska jobba dagen efter, JF säger att det kan man, och förklarar hur man påverkas osv. Håller man på att sälja plus tag själv så anser jag att man är mer än en vanlig "ung kille som experimenterat" (Vad det nu innebär) Han pratade ju utifrån egna erfarenheter.... Orkar tyvärr inte leta upp exakta citat ur FUP gällande detta. Men kan man olika häxblandningar och vilka effekter dessa får så är man mer än en testare i mina ögon.
Citera
2011-06-19, 00:17
Medlem
antonivanssons avatar
Detta brott är tidstypiskt. Vi ser fler och fler av denna typ och de har delvis inspirerats av material man kan hitta redan här på FB. Effekterna av oreglerat internet, våldsporren, mondo, gore, aggressiva spel m.m. börjar nu synas i brottsstatistiken. Finns många forskningsrapporter på detta. Men frågan är när någon ska reagera på dem. Det har börjat bubbla lite svagt i pressen men knappt inget än.
Citera
2011-06-19, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlueGazella
Fast det där vet du ju inte, likväl som att jag inte vet. Jag säger bara vilket intryck man får när man läser vad de själva säger i FUP.
Jag har aldrig drogat själv så jag kan ingenting, men när man läser dialogen mellan dessa 3 ljushuvuden får man intrycket av att de ganska beprövade inom ämnet. Medan de mördar och gräver ner och håller på så pratar de ju om några piller JF har hemma och någon av de andra frågar om han kan ta dem trots att han ska jobba dagen efter, JF säger att det kan man, och förklarar hur man påverkas osv. Håller man på att sälja plus tag själv så anser jag att man är mer än en vanlig "ung kille som experimenterat" (Vad det nu innebär) Han pratade ju utifrån egna erfarenheter.... Orkar tyvärr inte leta upp exakta citat ur FUP gällande detta. Men kan man olika häxblandningar och vilka effekter dessa får så är man mer än en testare i mina ögon.

Dom pratar om ritalin, effekterna av metylfenidat känner nog dom flesta ungdomar/högskolestuderande idag till eftersom det är en väldigt populär "tenta-drog", vad jag menar är att deras brukande är i sådan skala av vad som är socialt accepterat idag i den ålderskategori som dom tillhör. Distinktionen mellan det dom håller på med och tex heroin och dylikt är för dom extremt tydlig, dock nog inte för andra som gärna klumpar ihop det till "drog som drog" som väldigt många gjort här i den här tråden.

Hurvida JF hållt på att självmedicinerat innan han fick kontakt med psykiatrin är omöjligt att säga, men hans bruks bana sedan kontakt påbörjades har ej varit speciellt långvarig, han verkar hoppat av gymnasiet i samband med att pappan dog.
Citera
2011-06-19, 00:28
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Utifrån det perspektivet så torde det ju vara DJ som känner han har något att bevisa, som alltid varit utanför och först nu i gymnasial ålder fått börja hänga med övriga "gänget" Dennis som visat intresse för libertad samt som hade anabola steroider hemma på pojkrummet och som erbjuds ej delta när han anländer men utan att tveka kliver rätt in och eldar på dom två andra ännu mer.

Absolut, så kan det också vara, han är också den jag tror har utfört det grövsta våldet. Hursomhelst så måste det ha funnits en otroligt komplicerad dynamik mellan de tre.
Citera
2011-06-19, 00:35
Medlem
Citat:
Absolut, så kan det också vara, han är också den jag tror har utfört det grövsta våldet. Hursomhelst så måste det ha funnits en otroligt komplicerad dynamik mellan de tre.

Jag tror att JF högg CL i lägenheten innan han försvann till lägenheten andra gången, och att det är då CL får dom tre sticken i sin rygg (som man enligt domen kan utläsa ej träffade några vitala organ eller var av dödande karaktär) då AC trycker ner, DJ håller i fötterna jag tror dock utan tvekan att det som spelat avgörande roll för beslutet att ta bort CL är resultatet av AC's inledande hammarslag som krossade skallbenet på CL, eftersom han enligt uppgift av detta blödde ur både näsa och mun. Finns få skador på kroppen som du blöder så jävligt av som skador i och på huvudet eftersom det finns så väldigt mycket ytliga blodkärl där.

Man hör på det sätt som AC och DJ pratar om CL i förhören att han tillhör en kategori människor som dom inte har någon respekt för och som dom ser ner på, trots att dom brukar precis som CL gjorde så är CL i deras ögon "en jävla pundarjävel"
Citera
2011-06-19, 00:40
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Dom pratar om ritalin, effekterna av metylfenidat känner nog dom flesta ungdomar/högskolestuderande idag till eftersom det är en väldigt populär "tenta-drog", vad jag menar är att deras brukande är i sådan skala av vad som är socialt accepterat idag i den ålderskategori som dom tillhör.

Håller med, det brukas mycket mer än de flesta tror.
Ett sådant här brott kan aldrig förklaras med en enda sak, "drogerna" tex. Finns många som brukar som aldrig skulle ge sig in på något sådant här. De brukar på fester, för att umgås. Inte för att de är just "kriminella". De har inga kriminella kopplingar öht förutom just killen som gav dem tabletterna.

Då tror jag kanske att "kulturen" kring drogerna bör större ansvar.
De här pojkarna verkar ju intresserade av den här kulturen. Speciellt Dennis som har haft kontakt med libertad. De har langat, misshandlat någon. De är lite lost i sin tillvaro och känner sig lite tuffare när de håller på.
Så att misshandla någon för en pillerburk känns nog som en spännande, lite cool grej för dem.
Sen spårar det som vi alla vet ut totalt...
Hur det sedan har kunnat gå så illa är något som vi aldrig kommer att förstå. Det är väl därför vi sitter här och spekulerar?
Citera
2011-06-19, 00:49
Medlem
Citat:
Håller med, det brukas mycket mer än de flesta tror.
Ett sådant här brott kan aldrig förklaras med en enda sak, "drogerna" tex. Finns många som brukar som aldrig skulle ge sig in på något sådant här. De brukar på fester, för att umgås. Inte för att de är just "kriminella". De har inga kriminella kopplingar öht förutom just killen som gav dem tabletterna.

Då tror jag kanske att "kulturen" kring drogerna bör större ansvar.
De här pojkarna verkar ju intresserade av den här kulturen. Speciellt Dennis som har haft kontakt med libertad. De har langat, misshandlat någon. De är lite lost i sin tillvaro och känner sig lite tuffare när de håller på.
Så att misshandla någon för en pillerburk känns nog som en spännande, lite cool grej för dem.
Sen spårar det som vi alla vet ut totalt...
Hur det sedan har kunnat gå så illa är något som vi aldrig kommer att förstå. Det är väl därför vi sitter här och spekulerar?

JF ringer AC för att han antagligen bland människor i deras ålder är känd som en sådan kille som är driftig, inte tar skit, och som ser till att saker bli gjord, jag tror DJ ser upp ENORMT till AC och till mångt och mycket sedan dom började umgås försökt efterapa och vara som AC. AC verkar ju dock kommit ifrån allt strul och få ordning på saker, men hann väl inte nog långt så när JF ringde den där dagen så återgick han till det som fortfarande var hans naturliga beteende och reaktion när sådana situationer uppstår.

Skulle man göra paraleller enkelt till tex filmen Sökarna så är AC Jocke, JF är Gurra och DJ är Andy
Citera
2011-06-19, 00:52
Medlem
EthanMarss avatar
Vart hittar jag rekonstruktionsfilmerna?
Citera
2011-06-19, 00:57
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
Jag tror att JF högg CL i lägenheten innan han försvann till lägenheten andra gången, och att det är då CL får dom tre sticken i sin rygg (som man enligt domen kan utläsa ej träffade några vitala organ eller var av dödande karaktär) då AC trycker ner, DJ håller i fötterna jag tror dock utan tvekan att det som spelat avgörande roll för beslutet att ta bort CL är resultatet av AC's inledande hammarslag som krossade skallbenet på CL, eftersom han enligt uppgift av detta blödde ur både näsa och mun. Finns få skador på kroppen som du blöder så jävligt av som skador i och på huvudet eftersom det finns så väldigt mycket ytliga blodkärl där.

Man hör på det sätt som AC och DJ pratar om CL i förhören att han tillhör en kategori människor som dom inte har någon respekt för och som dom ser ner på, trots att dom brukar precis som CL gjorde så är CL i deras ögon "en jävla pundarjävel"

Mmm... jag vet faktiskt inte jag ser Dennis som just den "ondaste" utav de två, om vi jämför JF och DJ.
I ett tidigare inlägg skrev jag att JF hade sagt vissa saker som för mig gör honom mer trovärdig.
En utav de sakerna var att Dennis hade huggit CL och sen sagt något i stil med "nu vet du vad jag är kapabel till".... Kan ju mkt väl vara en känsla han hade... den där osäkerheten. JF har redan satt kniven i CL nu ska jag vara värre. På något sätt får jag känslan av att det för honom var som ett "experiment".

Sen så tycker jag att JF verkar vara den som har mest ångest över det som hände. Sen så är det väl det som jag har understrukit... Jag tror också att de såg ner på honom. Dennis såg ju honom som ett irritationsmoment enligt fup:en.
Å andra sidan var JF kompis med Cl. DE "klickade".
Nej fy fan det här är så komplicerat och konstigt att det inte finns.
Citera
2011-06-19, 01:00
Moderator
manamanahs avatar
Citat:
JF ringer AC för att han antagligen bland människor i deras ålder är känd som en sådan kille som är driftig, inte tar skit, och som ser till att saker bli gjord, jag tror DJ ser upp ENORMT till AC och till mångt och mycket sedan dom började umgås försökt efterapa och vara som AC. AC verkar ju dock kommit ifrån allt strul och få ordning på saker, men hann väl inte nog långt så när JF ringde den där dagen så återgick han till det som fortfarande var hans naturliga beteende och reaktion när sådana situationer uppstår.

Skulle man göra paraleller enkelt till tex filmen Sökarna så är AC Jocke, JF är Gurra och DJ är Andy

Aldrig sett filmen. Kanske borde göra det?
Men AC verkar ju vara den populära killen. Helt klart. Den "driftiga" som du säger.
Undrar hur poppis han var? Rent objektivt ser han ju ganska bra ut. Var det bara i dessa småkriminella kretsar som det var så eller hade han andra beundrare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in