Du råkar inte ha en länk till programmet? Eller pixlade versioner av bilderna någonstans?
Eftersom jag är "bekant" med alla tre så kan jag meddela att bilderna stämmer.
Om AC sköter sig så är han ute efter lite mindre än 6 år från nu. Kommer ut efter 2/3 av strafftiden vid god skötsel och häktningstiden brukar räknas av från strafftiden.
Nu har jag läst FUP, sett bilderna och läst domen. Men en sak jag inte förstår mig på är detta
"Mordet på Christian Larsson omfattas inte av de exempel som anges i förarbetena
och fängelse på livstid hade inte dömts ut för en gärningsman som varit över 21 år."
Menar dom alltså att om personerna hade varit över 21 så hade dom fortfarande inte fått livstid för detta brott? Det låter helt sinnessjukt om så är fallet. Då kan man med andra ord göra lite vafan man vill med en kropp och fortfarande få 14 år sen är man ute efter 2/3 av tiden om man sköter det snyggt.
Dags att ändra lite känns det som. Inte konstigt att folk tar lagen i egna händer.
Sitter den jävla idioten 2 dagar efter mordet och lägger upp "Andreas Clarström
världens bästa spelare går till milan kommer bli ett dunderlag med ibrahimovic, ronaldinho, pato, robinho och inzhagi"
En sak som jag reagerar på är det höga skadeståndsbeloppet som tilldelats föräldrarna. Det är väl knappast det som dom är ute efter, för det kan ju aldrig ersätta en förlorad son.
Nu har jag läst FUP, sett bilderna och läst domen. Men en sak jag inte förstår mig på är detta
"Mordet på Christian Larsson omfattas inte av de exempel som anges i förarbetena
och fängelse på livstid hade inte dömts ut för en gärningsman som varit över 21 år."
Menar dom alltså att om personerna hade varit över 21 så hade dom fortfarande inte fått livstid för detta brott? Det låter helt sinnessjukt om så är fallet. Då kan man med andra ord göra lite vafan man vill med en kropp och fortfarande få 14 år sen är man ute efter 2/3 av tiden om man sköter det snyggt.
Dags att ändra lite känns det som. Inte konstigt att folk tar lagen i egna händer.
Japp, det är precis det de menar. Mord är dyrt, griftefrid billigt. Nu får vi komma ihåg att det bara var Tingsrätten som inte ska tas på alltför stort allvar.
Jag personligen tror dock att straffen kommer att bli betydligt lägre i Hovrätten, tyvärr.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!