2011-03-20, 20:16
Medlem
got2Bmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Så du tycker att det är helt förklarligt att 3-4 personer helt plötsligt en dag får för sig att hugga ihjäl och halshugga en av sina "vänner" för en skuld på några tusenlappar.
Den gemensamma faktorn här är att förövarna var blandmissbrukare och med säkerhet drogskadade eller drogkulturinfluerade.
Var någon annan stanns samlar sig ett gäng psykon från samma ort och skojar till det genom att slakta en kamrat i ett badkar. Hade det varit väldigt vanligt hade vi redan läst om det i tidningen.

Jag menar att dessa människor helt klart inte har alla hästarna hemma om man säger så. En normal människa slaktar inte en annan för pengar eller annat, inte ens om det är droger inblandat. Det finns många som tar droger och blir förbannade av en eller annan anledning men likt förbannat dödar de ingen...
Citera
2011-03-20, 20:58
Medlem
extrmntrs avatar
Det är väldigt lätt att skylla på enkla, yttre faktorer. Men det är att göra det enkelt för sig. Vare sig det handlar om droger, hårdrock eller videovåld. Naturligtvis är detta djupare än så.

I slutna grupper kan allt konstigt bli normalt. Vare sig det handlar om sekter eller gäng. De fungerar ungefär lika. Helt sjuka saker kan vara helt okej för en grupp innan någon ser det utifrån. Det fungerar på samma sätt som när tex en arbetsgrupp börjar tänka innanför ramarna och behöver någon utomstående, med färska ögon. Fast med skillnaden att gruppen är ett kriminellt gäng, med all manipulation och bearbetande som sker där. Man skapar tankecirklar, precis som i en religiös sekt.
Citera
2011-03-20, 22:21
Medlem
hallå där ingen som har förundersökningen eller andra aktuella handlingar.
Citera
2011-03-20, 22:24
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulik

Hallå där, du kan köpa CD-skiva med FUP hos Hudiksvalls tingsrätt.
Citera
2011-03-20, 22:31
Medlem
Ja jag vet att man kan köpa cdn men tänkte kanske att någon hade den till handa för allmänhetens känne dom. Var intresserad att studera förhören lite närmare.
Citera
2011-03-20, 22:42
Medlem
Satt och läste lite i tråden har följt detta nu sen allt startade i september och visst är det märkligt vilka spekulationer folk har om allt möjligt. Ex vilka vridna killar detta är, håller absolut med om detta men kan iallafall inte sluta fundera på varför inte samhället tar tag i detta hårdare med drogerna när de visste att förövarna blev försedda med dessa av bla anmälaren till mordet. Att han fortfarande inte är aktuell i fallet? Han ligger väldigt lågt ialla fall så man kan ju hoppas han har gått o dragit nåt över sig också, är inte han lika skyldig? I tråden blir han nästan hyllad till årets medborgare eller?
Citera
2011-03-20, 22:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
I tråden blir han nästan hyllad till årets medborgare eller?

Vill du göra den ende av alla som kände till mordet och styckningen (utan att agera mer än att sprida vidare ryktena till ännu fler på stan), och som faktiskt anmälde, skyldig kan du lika gärna säga att Libertad crew eller Sverigedemokraterna styckmördade CL.

Ponera att anmälaren har sålt droger. De inblandade killarna dealade - det är fakta. Ingen av alla de andra faktiska, och potentiella, narkotikaköparna gick och mördade samt styckade kroppar.

Ponera att mannen som anmälde är Hälsinglands knarkkung. Då hade han mest att förlora, och kontaktade ändå polisen - till skillnad från alla småglin som inte brydde sig.

Kände du också till styckmordet innan polisen fick kännedom om det?
Senast redigerad av Tuesday 2011-03-20 kl. 23:11.
Citera
2011-03-20, 23:09
Medlem
allegragellers avatar
Citat:

Trodde det var kultur på FB att den som har tillgång till fuppen delar med sig och om den är dyr så har jag sett minst en tråd "sala" ihop till ett ex. Information wants to be free.
Citera
2011-03-21, 08:47
Medlem
Stämmer det att det var J*k* T*y*g som var den som anmälde till polisen? Han är ju själv död nu i överdos eller??????????
Citera
2011-03-21, 10:07
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manamanah
Två av de misstänkta ska ju genomgå undersökningar för att se om de lider av någon sorts psykisk störning.
Brottet hade säkert aldrig hänt om de inte hade varit missbrukare men jag tror också en viss typ av människor dras till missbruk på grund av att de redan mår dåligt/har en störning och förvärrar sin situation på det sättet.

Det kallas självmedicinering och jag tror det finns oerhört många odiagnosticerade människor "därute"
Citera
2011-03-21, 21:48
Medlem
Ingen som vill dela med sig av FUP? Vet att den går att beställa men jag föredrar fildelning framför att hugga ner träd och släppa ut avgaser för att det där paketet ska transporteras till min adress.
Citera
2011-03-22, 00:02
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
/.../
Men det var först på lördagen som en person kontaktade polisen och berättade om mordet.

Då upprättade polisen en anmälan, tog kontakt med Christian Larssons familj som var oroliga och genomförde en husrannsakan i hans lägenhet. Husrannsakan visade att någon gått igenom bostaden, vält möbler och slagit sönder blomkrukor. Trots det bedömdes uppgifterna som vaga och därför gjordes inga ytterligare insatser förrän dagen efter – då två av de tre misstänkta anhölls. Den tredje misstänkte anhölls ytterligare en dag senare, på måndagen.

http://helahalsingland.se/bollnas/bo...tyst-om-mordet

Polisen lät alltså mördare gå omkring fritt i flera dygn. Berodde det på vem som larmade, eller på vem som var offret? Hur många bevis hann trion förstöra under den tiden?

Jag kommer att tänka på Skarakannibalens SOS-larm, och vilken otrolig tur att polisen tog det på allvar.

http://www.hudiksvallstingsratt.doms...____25593.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in