2010-10-15, 21:47
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
På A) svarar jag ja, på B) svarar jag jag vet inte.

Korrekt.

Frivårdens yttrande är offentligt i detta fall. P7:an har jag ej hunnit kolla. Det varierar från fall till fall och kan vara sekretessbelagt. Det är upp till domstolen vad de vill lämna ut.
Citera
2010-10-15, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Korrekt.

Frivårdens yttrande är offentligt i detta fall. P7:an har jag ej hunnit kolla. Det varierar från fall till fall och kan vara sekretessbelagt. Det är upp till domstolen vad de vill lämna ut.

Var finns dem?
Citera
2010-10-15, 22:07
Medlem
ThirdMs avatar
När vi ändå är inne på det ämnet; Kan man hämta ut förundersökningen direkt efter åtal är väckt?
Citera
2010-10-15, 22:16
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannebo
Var finns dem?

Hudiks tingsrätt.

Det finns inte mycket info om JF i yttrandet - han verkar ej vara vidare pratglad.

Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
När vi ändå är inne på det ämnet; Kan man hämta ut förundersökningen direkt efter åtal är väckt?

Ja, den blir offentlig samma dag. När vi ändå är inne på det - tänk på att åklagaren behöver ha kännedom om att det finns intresse och önskemål om förundersökning på CD-skiva (om det är det man vill ha). Framför eventuella önskemål i god tid innan åtal väcks. Det är så trist med inlägg där folk klagar på att FUP bara finns på papper och är svindyrt. Efterfrågan --> tillgång.
Citera
2010-10-15, 22:24
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Hudiks tingsrätt.

Det finns inte mycket info om JF i yttrandet - han verkar ej vara vidare pratglad.

Ja, den blir offentlig samma dag. När vi ändå är inne på det - tänk på att åklagaren behöver ha kännedom om att det finns intresse och önskemål om förundersökning på CD-skiva (om det är det man vill ha). Framför eventuella önskemål i god tid innan åtal väcks. Det är så trist med inlägg där folk klagar på att FUP bara finns på papper och är svindyrt. Efterfrågan --> tillgång.

Okej okej. Jag har aldrig hämtat ut någon förundersökning förut, sin egen får man ju vare sig man vill eller inte. Skämt å sido, kostar det pengar att hämta ut den? Ska jag dra iväg ett mail till åklagaren nu och be om att få ta del av förundersökningen menar du, eller är det någon annan jag ska ta kontakt med?
Citera
2010-10-15, 22:29
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThirdM
Okej okej. Jag har aldrig hämtat ut någon förundersökning förut, sin egen får man ju vare sig man vill eller inte. Skämt å sido, kostar det pengar att hämta ut den? Ska jag dra iväg ett mail till åklagaren nu och be om att få ta del av förundersökningen menar du, eller är det någon annan jag ska ta kontakt med?
Du vänder dig till tingsrätten. Det kostar pengar, varierar från tingsrätt till tingsrätt. Räkna med två kronor sidan. I det här fallet gissar jag 2-3000 sidor.
Vissa tingsrätter säljer CD för ett par hundringar.
Citera
2010-10-15, 22:35
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Du vänder dig till tingsrätten. Det kostar pengar, varierar från tingsrätt till tingsrätt. Räkna med två kronor sidan. I det här fallet gissar jag 2-3000 sidor.
Vissa tingsrätter säljer CD för ett par hundringar.

Tack för svar! Hehe, ja men då känns nog CD mest aktuellt.
Citera
2010-10-17, 01:38
Medlem
arowanajs avatar
Undra när en diskussion om dödsstraffets återinförande skall ske, på högre nivå alltså.
Det är ju rätt uppenbart att något behöver göras i Sverige, det är bra många som förbrukat sina chanser till ett liv bland andra människor. Till den kategorin hör bl.a Elins mördare.
Citera
2010-10-17, 10:04
Medlem
ThirdMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arowanaj
Undra när en diskussion om dödsstraffets återinförande skall ske, på högre nivå alltså.
Det är ju rätt uppenbart att något behöver göras i Sverige, det är bra många som förbrukat sina chanser till ett liv bland andra människor. Till den kategorin hör bl.a Elins mördare.

Ja, fast innan dödsstraff kan införas så måste nog en del fel och brister i det nuvarande rättssystemet fixas till, annars kommer oskyldiga garanterat att avrättas.
Citera
2010-10-18, 14:20
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Du vänder dig till tingsrätten.

Förundersökningsprotokollet är klart när det inkommer till tingsrätten. Har du önskemål om format samt vill förhandsbeställa är det åklagaren du vänder dig till. Kontaktuppgifter finns på åklagarmyndighetens hemsida.
Citera
2010-10-18, 14:59
Medlem
http://helahalsingland.se/bollnas/1....sforhandlingen
Citera
2010-10-18, 23:14
Medlem
reservjesuss avatar
jag tror att hela historien kommer att vara löst snart, enligt hur jag uppfattat dessa 3 killar när jag träffat dom och snackat med dom är ju knappast att dom skulle vara styck-mördare, även om det är en misshandel som spårat ur. Tror att någon av dom kommer bryta ihop och berätta, JF är väl mitt tips. inte alls säkert, men tror att det kommer hända.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in