Citat:
Ursprungligen postat av EB
I viss mån är det nog sant som du säger, dock är det viktigt att poängtera att solidaritet och egoism inte är absoluta begrepp, därför kan det mycket väl vara så att både individen och kollektivet prioriteras, fast i olika utsträckning. Här är det också avgörande and man skiljer på intention och utgång, jag menar att huruvida en handling bör bedömas utifrån de intentioner en individ har då den utför en given handling, och inte från den faktiska utgången. Alltså uppstår ingen konflikt i det att en individ som utför en solidarisk handling också gynnas av handlingen.
Huvudsaken är att perspektivet inte medför att en mer egoistisk handling är en mindre solidarisk dito (givet att vi med egoism avser Egoism, egenintresse. För en analys av denna typen så är det helt klart intentionen som är avgörande, då utfallet ligger utom rationalitetens räckhåll. Tyvärr är i regel förhållandet i verkligheten det motsatta; intentionen ligger bortom observationens räckhåll och utfallet är det vi ser. Men men, C'est la vie.
Citat:
Jag kan omöjligt bedöma den typen av motiv till ett handlande eftersom jag själv valt att begränsa mig till intentionalitet av första ordningen. Om jag trots detta ställs inför ett sådant problem så kan jag hålla med om att indelningen egoism-egoism kontra egoism-altruism kan vara klokare.
Det jag vill göra är att bedöma när en handling är solidarisk eller egoistisk och om jag väljer att se till längre intentionala kedjor kommer det närmast oundvikligen vara så att uppdelningen egoism kontra solidaritet är otillräcklig, men då det är just en sådan uppdelning jag vill försöka mig på är alltså begränsningen en nödvändighet.
Men; riskerar du inte därmed att dra felslut om just intentionen? Givetvis förstår jag poängen i göra separationen som sådan; inte minst för att vi existerar och verkar i den faktiska världen. Men vill vi faktiskt
förstå handlingen gör vi nog oss själva en björntjänst om vi betraktar -egoistiska handlingar som fundamentalt annorlunda än -altruistiska, eller för den delen solidariska (även om jag helt klart föredrar egoism-solidaritet framför egoism-altruism, då den förstnämnda åtminstone har någon typ av förklaringsvärde).
Citat:
Varför skulle det vara en nödvändighet? Här ligger bevisbördan på dig.
Inte säker på att jag tolkat dig rätt men here goes:
Därför att allt vi har att utgå från är just den egna kompassen. Beslutsmekanismen är således densamma; det som förändras är de ingående parametrarna vi har att ta ställning till. Med andra ord: Beslut kan vara förhastade, ogenomtänkta och överilade, men de kan aldrig annat än dikteras av annat än just egenintresset. Inte nödvändigtvis det "optimala", likt den rationalitet som betecknas Homo Economicus, och kanske inte heller "optimala" i termer av satisficing, eller minimizing. Men likväl optimala utifrån de parametrar vi för stunden tar hänsyn till i beslutsmomentet; den kontext som beslutet tas i. Det som just då är att betrakta som bäst, där bäst helt enkelt är ett mått på överenstämmelse med egenintresse.
Vad är alternativet? En fri vilja baserad på val i strid med intresse? Det om något medför bevisbörda.
Citat:
Okej, då är det för mig personligen som ett sådant problem uppstår.
Säkert inte, skulle nog tro att det är jag som är det svarta fåret i det avseendet. Dels i bemärkelse av avvikande, dels i bemärkelse av vantolkare :- )
Stirner lär säkerligen klassas som individualistisk. Men frågan är väl i grund och botten om diskussionen individualism kontra kollektivism tenderar att falla i samma typ av fälla som egoism kontra altruism. Jag är nog benägen att hävda det.