Citat:
Ursprungligen postat av Georg7
Det finns ingen motsättning i egoism och solidaritet. Tvärtom, när en idiot (vi låssas din plastfarsa) tar åt sig förmycket (tömmer all sylt i sina flingor) får han en negativ reaktion (din morsa blir sur) och det han vann understiger värdet på vad han förlora (förutsatt att din morsa inte är alltför hemsk att se på).
Vad han gjorde vann han inte på, och det må vara motiverat av vad han trodde var egoism, men det bör inte i efterhand ses som egoism, det bör ses som idioti. kk?
Detta går igen även på andra nivåer av samhället utanför ert köksbord, och Bill Gates välgärning hjälper honom, Afrika, oss, och är jättebra. För honom med. Förhoppningsvis, men det är ju en schysst gissning just nu iaf. (skälet till att det är bra är att det minskar spänningar som om de växte i sina extreme uttryck tar sig form i saker som handelshinder, folkmord och andra olämpliga aktiviteter).
Vad han gjorde vann han inte på, men det bör likväl i allra högsta grad ses som just egoism så länge han de facto trodde att hans agerande skulle gynna honom. I annat fall hamnar vi i någon slags retrospektiv rationalitetskonstruktion där ageranden bedöms utifrån utfall; där någon som skiter fullständigt i sin omgivning och av misstag råkar rädda hela världen blir ett "altruistiskt ideal".
Citat:
Ursprungligen postat av EB
Så länge vi väljer att inte diskutera en given konkretiserad handling så finns det ingenting som hindrar att det är just intentionen vi intresserar oss för, jag håller dock helt med dig om att bedömningen blir mer komplicerad i ett praktiskt scenario då det, som du säger, oftare är utfallet än intentionen som är given. Jag ser inte heller varför mitt synsätt skulle utesluta ett förhållande mellan solidaritet och egoism som det du här beskriver.
Givetvis finns inget hinder för vad vi intresserar oss för, om vi inte på förhand är ute efter något specifikt. Exakt hur jag tänkte då minns jag tyvärr inte, men fick jag gissa skulle jag tro att min kritik rörde de missförstånd och den missvisande bild (om tingets faktiska varande) en sådan analys ger. Att ställa egoism mot solidaritet, eller altruism, är lite av att lura sig själv. Menar du att du inte gör det så får jag tro på det.
Citat:
Visst gör jag det, men det jag menar är att det är ett av få sätt som tillåter en beskrivning som ställer egoism mot solidaritet.
Vilket oundvikligen leder till att vi förvränger verkligheten, den verklighet vi vill uttala oss om. Eller ja, med tydliga definitioner av begreppen så uppstår nödvändigtvis inte problematiken, men det kanske vore bättre då att istället använda andra begrepp?
- Pelle tog ALLA äpplen, vilken dumming!
- Ja, men Pelle tog äpplena för att baka äppelkaka till eftermiddagsfikat.
- Oj vad Pelle är snäll!
Ser vi till utfallet är Pelle först att betrakta som "dum", för att sedan bli betraktad som "snäll".
Ser vi till intentionen, givet att vi nu hade möjlighet att observera den, är Pelle "snäll", givet att vi antar att det är snällt att baka äppelkaka.
Men, vad vet vi om rationaliteten? Varför bakar Pelle äppelkaka? Är det för att han vill
vara "snäll"? Är det för att han
är snäll? Är det för att han vill bli betraktad som snäll? Eller helt enkelt för att han var sugen på äppelkaka, eller att han hade någon baktanke med det hela?
Om rationaliteten i alla ovanstående fall är egenintresset, att göra det Pelle vill göra, kan vi då se det ena agerandet som mer snällt/dumt än något annat? Absolut, men vad händer om vi ut dumhet mot egoism? Kan vi då se det ena agerandet som mindre egoistiskt än något annat? Mindre "dumt". Absolut inte.
Så länge egenintresset är (eller antas vara) rationaliteten så kan heller inte egoism (i min mening) på ett vettigt sätt ställas
mot något annat. Egoismen blir i egenskap av rationalitet allrådande. Oberoende av intention, oberoende av utfall. För att det således ska vara relevant att tala om egoism i något polärt sammanhang måste vi således antingen överge egoismen som rationalitet och enbart se till vem som (är tänkt att) gynnas.
- Oj, det där var egoistiskt gjort!
- Varför tycker du det?
- Ja, men han tänker ju
bara på sig själv.
- Tänker man inte alltid (bara) på sig själv? (om än stundtals via andra).
- Jo, men...
Men, som jag antar att jag sagt tidigare; givetvis kan vi se till vem som gynnas (eller är tänkt att gynnas) av en handling. Om någon
bara tänker på sig själv, eller om någon genom att tänka på sig själv även tänker på andra. Men att tro att det är någon skillnad i rationalitet, the supremacy of self interest, är likväl alltid att lura sig själv. Pelle är inte mindre egoist för att han bakar en äppelkaka till grannfrun av ren och skär omtanke, än om han gör det för att han vill lägga henne. Han gör det han vill göra, det han tror ger honom mest värde.
(ber om ursäkt för denna upprepning, och om jag talar förbi dig eller konstruerar årets största halmdocka.)
Citat:
Om man inte är intresserad av den här typen av beskrivning så kan man absolut diskutera exempelvis egoism-altruism och egoism-egoism istället. En sådan indelning är dock än mer komplex, för vilken gräns finns det för hur långt vi kan gå i jakten på egenintresset?
Ptja, givet att vi antar någon form av vilja så är det väl där vi hamnar i slutändan. Mekanismen som styr våra val, och därmed vårt agerande (finns ingen vilja blir det givetvis än mer meningslöst att tala om egoism-altruism, även om det medför någon typ av förstärkning vad gäller egoism-solidaritet (som "bara jag" kontra "inte bara jag")).
Citat:
Det är mycket möjligt att vi, om vi väljer att inte försöka oss på en distinktion, kommer fram till att alla handlingar faktiskt är rent egoistiska. Trots detta så anser vi att det är skillnad på att dela med sig av kakan och att äta den själv, är man intresserad för att peka ut vad denna skillnad består i så tror jag att en beskrivning av relationen mellan egoism och solidaritet kan vara av nytta.
Absolut, som påpekat i mina småskoleexempel ovan så finns det givetvis en poäng i att benämna fenomenet "bara" något. Min invändning som sådan är nog helt enkelt att just egoism blir felaktigt givet ett grundläggande antagande om en egoistisk rationalitet (då det per automatik medför att just alla handlingar är helt och fullt egoistiska). I mångt och mycket kanske ett resultat av vår nutids förkärlek för det binära, för motsatserna. Men, kanske räcker det helt enkelt att vara norrländsk nog och använda sig av o- prefixet som negator. "bara" är osolidariskt, "inte bara" är solidariskt.
Fast egentligen stöter vi nog på problem även där. Faktum är ju att jag alltid, givet den egoistiska rationaliteten, tänker just bara på mig själv. På mitt (egen)intresse. I den mån jag beaktar andra så är det i bemärkelse av hur "andra" gynnar (eller missgynnar) mig. Jag tänker inte på andra för deras skull, utan för min egen. Och det finns givetvis stunder där andra missgynnas av dessa tankar.
Just nu vet jag faktiskt inte om jag har något bra svar, känns som jag målat in mig själv i ett hörn lite grann. :- )
Klart är att det utan egentliga problem borde gå att definiera ett agerande som "gynnar mig själv, och andra" som distinkt från agerandet som "gynnar mig själv, och inte andra" - och självklart även, "gynnar mig själv, på bekostnad av andra". När jag tänker efter vet jag att det gjorts en hel drös av spelteoretiska experiment just på saken ifråga.
Citat:
Eller så är det så att det kan härledas till någon sorts evolutionär drift om att föra arten vidare och att vi i vissa situationer reagerar instinktiv för kollektivets bästa. Jag säger inte att oövervägda handlingar inte är av egenintresse, bara att de inte nödvändigtvis behöver vara det.
Fast då är ju frågan huruvida dessa gärningar (och instinkter) ändå inte ligger i egenintresset, genom att de delas av kollektivet, och kollektivet i sin tur gynnar individen. Således ett pris värt att betala, sett till egennyttan - visst, det finns en risk att jag dör på kuppen, men sett till det stora hela så gynnas jag av egenskapen. Nu ligger såklart instinkter "utanför" viljan, varför rationalitet blir irrelevant - men om vi antar att vi kunde välja till denna egenskap (och var förmögna att välja det som de facto var bäst för oss - inte det vi kanske tror är bäst för oss) så skulle vi kanske ändå göra det trots allt
Citat:
Ja, en indelning är onekligen inte oproblematisk. Ändå så kan den, av de anledningar jag nämnt tidigare i det här inlägget, tyckas vara nyttig.
Indelningar är inte bara nyttiga, de är avgörande för kunskapens själva existens. Men just därför är det också viktigt att beakta konsekvenserna en vald indelning får :- )