2011-05-16, 22:06
Avslutad
Nån som kan den här?

Man vill tillverka en cylindrisk behållare utan lock med volymen 1,5 dm^3 och minsta möjliga materialåtgång. Bestäm behållarens radie och höjd.

Svaret ska bli radie = höjd = 0,78 dm.
Citera
2011-05-16, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mazdaq
Om man slår 2 tärningar, hur stor chans är det att man får en sexa? Jag får damp.. på riktigt. Jag kunde det här i högstadiet tror jag.
Enbart en sexa är

1/6*5/6=5/36≈14%
Citera
2011-05-16, 22:32
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Nån som kan den här?

Man vill tillverka en cylindrisk behållare utan lock med volymen 1,5 dm^3 och minsta möjliga materialåtgång. Bestäm behållarens radie och höjd.

Svaret ska bli radie = höjd = 0,78 dm.
Teckna uttryck för area och volym:

A=2pi*rh+pi*r^2
V=pi*r^2*h=0.0015

Så liten area som möjligt med avseende på r gör att vi byter ut h (som vi inte var intresserade av) och stoppar in i area-uttrycket. Derivera och sätt = 0. Derivera igen för att se om det är ett min.
Citera
2011-05-16, 22:39
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strinder
Ett radhus i Umeå köptes år 2001 för 1,23 miljoner kronor. Sju år senare såldes
radhuset för 2,49 miljoner kronor. Antag att prisökningen har varit exponentiell.

Beräkna den årliga procentuella prisökningen.

Matte C nationella.. tack på förhand!
1.23*x^7=2.49 <=>
x^7=2.02 <=>
x=2.02^(1/7)
Citera
2011-05-16, 22:40
Medlem
pyro860s avatar
Flervariabelanalys..

|Dubbel integral|Alfa xe^xy dxdy
Alfa= {(x,y); 0 |Mindre/lika med| x |Mindre/lika med| 2, 0 |Mindre/lika med| y |Mindre/lika med| 1}

Har lösning till denna:
Efter lite pillande är det:
integral 0 till 2 (e^x-1)dx=e^2-3

Man integrerade först med avseende på y.

Hur FAAAAN får dom -3?

EDIT:
Är det för:
(e^x-1) |tvåa uppe, nolla nere| ger:
e^2-1 - e1^0-1 = (e^0=1 därför e^2-1-1-1 = e^2-3 ?
Det är det va?
Senast redigerad av pyro860 2011-05-16 kl. 22:44.
Citera
2011-05-16, 22:44
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rehyptol
http://www5.edusci.umu.se/np/np-prov/D-kursprov-ht00.pdf

Behöver hjälp med uppgift 8 a) förstår inte det dom vill ha ut.
Du ska bestämma arean mellan g(x) och f(x) från 0 till 4 på x-axeln. Kanske känns mer bekant om du splittar upp integralen så du får int:g(x) - int:f(x) där de båda integralerna som vanligt ger arean under grafen.
Citera
2011-05-16, 22:52
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Flervariabelanalys..

|Dubbel integral|Alfa xe^xy dxdy
Alfa= {(x,y); 0 |Mindre/lika med| x |Mindre/lika med| 2, 0 |Mindre/lika med| y |Mindre/lika med| 1}

Har lösning till denna:
Efter lite pillande är det:
integral 0 till 2 (e^x-1)dx=e^2-3

Man integrerade först med avseende på y.

Hur FAAAAN får dom -3?

EDIT:
Är det för:
(e^x-1) |tvåa uppe, nolla nere| ger:
e^2-1 - e1^0-1 = (e^0=1 därför e^2-1-1-1 = e^2-3 ?
Det är det va?
(e^x-x) |tvåa uppe, nolla nere| ska det vara. Integralen innan ger e^x - 1 dx.
Citera
2011-05-16, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Tack.

Jag som tyckte att jag gjorde det lättare för mig genom att "skriva ut" lnx, dock nyfiken på vart jag gjorde fel i min derivering.

Vad menar du med "skriva ut" ln(x)?

y=(2+ln(x))/x

Använd kvotregeln:

(f/g)'=(f'g-fg')/g^2

f=2+ln(x)
g=x
f'=1/x
g'=1

y'=((1/x)*x-(2+ln(x))*1)/x^2=(1-2-ln(x))/x^2=(-1-ln(x))/x^2
Citera
2011-05-16, 23:13
Medlem
spudwishs avatar
1. Prop: Let F be an extension field of K, and let u in F be algebraic over K. Then there exists a unique monic irreducible polynomial p(x) in K[x] such that p(u)=0. It is characterized as the monic polynomial of minimal degree that has u as a root. Furthermore, if f(x) is any polynomial in K[x] with f(u)=0, then p|f.

Proof: Let I be the set of all polynomials f(x) in K[x] such that f(u)=0. ...Thus I is an ideal of K[x], and so I = <p(x)>... I is a prime ideal. This implies that the unique monic generator p(x) of I must be irreducible.

Hur då? <p(x)> är ett primideal om, för f,g i K[x], fg i <p> implicerar f i <p> eller g i <p>. Är det för att p(x) är det polynom av lägst gradtal, och att det skulle strida mot definitionen av p om p kunde faktoriseras ytterligare som produkt av lägregradspolynomen f,g?

2. Prop: Let F be an extension field of K, and let u be in F. If u is transcendental over K, then K(u) ~= K(x), where K(x) is the quotient field of the integral domain K[x].

Proof: Define f:K[x]->F by f(p(x))=p(u), for all p in K[x]. This defines a ring hom, and ker(f) is the set of all polynomials p with p(u)=0. The image of f is a subring of F consisting of all elements of the form a_0 + ... + a_n u^n, and it must be contained in every subring of F that contains K and u. In particular, the image of f must be contained in K(u).
If u is transcendental over K, then ker(f)={0}, and so the image of f is iso to K[x]. Since F is a field, by Thm 2 [inlägg tidigare] there exists an iso t from K(x) into F. Since every element of t(K(x)) is a quotient of elements that belong to K(u), it follows that this image must be contained in K(u). Then since t(K(x)) is a field that contains u, it must be equal to K(u).

Jahopp... Om man nu ska använda Thm 2 börjar jag med att införa f:K[x]->F enligt ovan, och g:K[x]->K(x) defn av g(X)=X/1. Thm 2 ger nu att det finns en injektiv homomorfi h:K(x)->F, analogt med Thm 2 sätter jag h(X/Y) = f(X)/f(Y) = X(u)/Y(u).
h är surjektiv om elementen i F är på formen X/Y för några X,Y i K[x], men F är ju godtycklig kropp så hur ska man veta om de är på den formen eller inte...
Sen sista meningen där, varför är t(K(x)) nödvändigtvis lika med K(u) bara för att t(K(x)) innehåller u?

Måste även fråga; eftersom Q(sqrt2) = { a+b*sqrt2 | a,b tillhör Q }, kan man då mer generellt skriva att K(u) = { a+bu | a,b tillhör K } ?
Citera
2011-05-16, 23:15
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
(e^x-x) |tvåa uppe, nolla nere| ska det vara. Integralen innan ger e^x - 1 dx.

jag glömde helt att ta dom två minus varandra, det var det
Citera
2011-05-16, 23:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hetfield
Teckna uttryck för area och volym:

A=2pi*rh+pi*r^2
V=pi*r^2*h=0.0015

Så liten area som möjligt med avseende på r gör att vi byter ut h (som vi inte var intresserade av) och stoppar in i area-uttrycket. Derivera och sätt = 0. Derivera igen för att se om det är ett min.
Aha, tackar.

Har en till som jag har problem med:

En raket S avfyras från stillastående vid tiden t = 0 och stiger vertikalt med accelerationen 10 m/s^2. Förloppet registreras av en radar R, placerad 2 km från uppskjutningsrampen.

Hur snabbt ändras radarns elevationsvinkel 10 sekunder efter uppskjutningen?

Bilden i uppgiften ser ut nåt sånt här:
[PHP]
Bild S
/|
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
R --------
2 km
[/PHP]
Det är hur snabbt vinkeln vid R ändras som man ska räkna ut och svaret ska bli 0,047 rad/sekund.
Senast redigerad av TurboJugend 2011-05-16 kl. 23:21.
Citera
2011-05-16, 23:39
Medlem
hetfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TurboJugend
Aha, tackar.

Har en till som jag har problem med:

En raket S avfyras från stillastående vid tiden t = 0 och stiger vertikalt med accelerationen 10 m/s^2. Förloppet registreras av en radar R, placerad 2 km från uppskjutningsrampen.

Hur snabbt ändras radarns elevationsvinkel 10 sekunder efter uppskjutningen?

Bilden i uppgiften ser ut nåt sånt här:
[PHP]
Bild S
/|
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
/ |
R --------
2 km
[/PHP]
Det är hur snabbt vinkeln vid R ändras som man ska räkna ut och svaret ska bli 0,047 rad/sekund.
Osäker om det här är bästa sättet men here goes.
Hastighet vertikalt: at=100m/s.
Beräkna sträckan upp till S: s=vo*t + at^2 /2 = 500m
Beräkna det skarpa vinkeln (uppe vid S) vilket ger 1.32 rad. Projicera på theta-riktiningen: v_t=v*sin(1.32).
v_t=r*theta_prick <=> theta_prick = v_t / r
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in