2011-03-30, 10:40
Medlem
Så långt är jag med!!

Orkar du göra själva multiplikationen AB?
Citera
2011-03-30, 10:46
Medlem
crasheds avatar
Beräkna ∂z/∂y om z^2+xy^3 = xy/z, handlar om implicit derivering. Det antas att funktionen är av klass C1
Citera
2011-03-30, 11:18
Medlem
Bestäm lutningen hos kurvan y= 5x^2-x^3 i den punkt på kurvan där x=1. Slog in i Wolfram Alpha för att få fram själva grafen, men vet inte riktigt hur jag ska tyda det hela. Tacksam för lite hjälp!
Citera
2011-03-30, 11:19
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinturrr
Bestäm lutningen hos kurvan y= 5x²-x³ i den punkt på kurvan där x=1. Slog in i Wolfram Alpha för att få fram själva grafen, men vet inte riktigt hur jag ska tyda det hela. Tacksam för lite hjälp!

y' = 10x - 3x² och y'(1) = 10 - 3 = 7
Citera
2011-03-30, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinturrr
Bestäm lutningen hos kurvan y= 5x^2-x^3 i den punkt på kurvan där x=1. Slog in i Wolfram Alpha för att få fram själva grafen, men vet inte riktigt hur jag ska tyda det hela. Tacksam för lite hjälp!

y=5x^2-x^3

Derivera:

y'=10x-3x²

Lutningen i den punkt där x=1 är då y'(1):

y'(1)=10*1-3*1²=10-3=7
Citera
2011-03-30, 11:24
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crashed
Beräkna ∂z/∂y om z²+xy³ = xy/z, handlar om implicit derivering. Det antas att funktionen är av klass C1
Antar att z = z(x, y)?

∂/∂y (z² + xy³) = ∂/∂y xy/z ⇒ 2z·∂z/∂y + 3xy² = x/z - xy/z²·∂z/∂y

Använde kedjeregeln och produktregeln och förhoppningsvis gjorde jag allt rätt. Nu är det bara att bryta ut ∂z/∂y så är uppgiften klar.
Citera
2011-03-30, 12:25
Medlem
Barnflods avatar
Behöver hjälp med grundläggande matematik:

"Pia ska virka en rund matta av sina tygtrasor. Hon funderar på vad som händer om hon i stället virkar mattan kvadratisk.

Vad händer med mattans area? Vad händer med omkretsen?"

Rätt svar:
Arean blir densamma.
Omkretsen ökar.

Följdfråga: Jag har kommit fram till att mattans area förblir densamma oavsett vilken form den har - den biten är jag med på. Det jag inte lyckats komma underfund med är hur omkretsen kan öka när mattan viks kvadratiskt i stället för cirkulärt... Hur kommer sig detta? Beskriv för en lekman!
Senast redigerad av Barnflod 2011-03-30 kl. 12:51.
Citera
2011-03-30, 12:49
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod

"Pia ska virka en rund matta av sina tygtrasor. Hon funderar på vad som händer om hon i stället virkar mattan kvadratisk.

Rätt svar:
Arean blir densamma.
Omkretsen ökar.

Följdfråga: Jag har kommit fram till att mattans area förblir densamma oavsett vilken form den har - den biten är jag med på. Däremot har jag inte lyckats komma underfund med är hur omkretsen kan öka när mattan viks kvadratiskt i stället för cirkulärt... Hur kommer sig detta? Beskriv för en lekman!

Säg t.ex. att arean är 1m².

Kvadrat:

A=area
s=sida
O=omkrets

A=s²
s=√A=√1=1m
O=4s=4*1=4m

Cirkel:

A=area
r=radie
O=omkrets

A=πr²
√(A/π)=r=√(1/π)=0,564m
O=2πr=2*π*0,564=3,54m

Du kan också lösa det utan numeriska värden vilket ger omkrets kvadrat=4√A och omkrets cirkel=2π√(A/π), rita upp dessa grafiskt och kvadratens graf kommer alltid ligga över cirkelns.

http://www.wolframalpha.com/input/?i...8x%2F%CF%80%29
Senast redigerad av Tlagnoj 2011-03-30 kl. 12:53.
Citera
2011-03-30, 13:04
Medlem
Tinfoiltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barnflod

Rätt svar:
Arean blir densamma.
Omkretsen ökar.

Följdfråga: Jag har kommit fram till att mattans area förblir densamma oavsett vilken form den har - den biten är jag med på. Det jag inte lyckats komma underfund med är hur omkretsen kan öka när mattan viks kvadratiskt i stället för cirkulärt... Hur kommer sig detta? Beskriv för en lekman!

För den runda mattan gäller att:
Area = pi*d^2/4
Omkrets = pi*d

För den kvadratiska mattan gäller att:
Area = x^2
Omkrets = 4x

Eftersom areorna är lika har vi att pi*d^2/4 = 4x och x = roten ur (pi/4)*d. Omkretsen av den kvadratiska mattan kan då skrivas som 4x = 2*roten ur(pi)*d, vilket då ska jämföras med omkretsen för den runda mattan (pi*d). Då 2*roten ur(pi) > pi har vi att omkretsen ökar!
Citera
2011-03-30, 13:27
Medlem
Barnflods avatar
Tack för svaren!
Citera
2011-03-30, 13:32
Medlem
Om det finns fyra sorters glass och man får välja tre kulor i alla möjliga kombinationer, hur många olika kombinationer av glass finns det då? (Choklad + choklad + vanilj är samma som vanilj + choklad + choklad osv)

EDIT: Och hur kommer man fram till det? Finns det nån lätt formel?
Citera
2011-03-30, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amie
Så långt är jag med!!

Orkar du göra själva multiplikationen AB?

Har du lyckats själv?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in