2011-03-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
"Annelie släpper en gummiboll från en höjd av 6,5m. För varje studs når bollen 80% av den tidigare höjden. Vilken sammanlagd sträcka har bollen rört sig efter studs nummer 25?"

Jag försökte med 6,5*0,8^25= x
men då blir x=0.02455630571 vilket inte är rimligt. Kan någon hjälpa mig? Har ingen aning om hur jag ska gå vidare.
Om du tar 6,5*0,8^25=x så blir värdet på x höjden på sista studsen. Om sträckan är både och och nervägen i studsen är den totala sträckan efter 3 studs:

6.5+2(6,5*0,8^1+6,5*0,8^2+6,5*0,8^3)=31.876

Den totala sträckan bör bli runt 58
Citera
2011-03-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirenstilen
Tack men för svaret! men hur räknar jag ut det? Kan ju inte sitta och räkna ut alla 50 olika tal och addera ihop dom, borde väl finnas en "genväg" så att säga?

Det är en geometrisk talsumma:

6.5+2*sum 6.5*0.8^k där k går från 1 till 25.

Kan förenklas till:

6.5+2*6.5*(0.8^1-0.8^(25+1))/(1-0.8)=58.3035m

Först faller bollen 6.5m ner till marken sedan studsar den upp till 80% av 6.5m men den faller ju också ner igen, lika mycket som den studsade upp. Alltså måste vi multiplicera med två för att få sträckan på både nervägen och uppvägen.

Jag kan ha tänkt fel, men jag tror nog att du ska kolla upp geometriska talsummor för det är definitivt det du ska använda dig av.

Edit:
Bra länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Geometric_progression

Kolla under "Geometric series".
Senast redigerad av Red-nuht 2011-03-21 kl. 17:56.
Citera
2011-03-21, 17:55
Medlem
edit, fick svar av ^!

Tack så mycket!
Citera
2011-03-21, 18:00
Medlem
spudwishs avatar
1. For any integers a and b with b>0, there exist unique integers q and r such that a=bq+r, with 0<=r<b.

Proof. (i) Consider the set R = {a-bq : q integer}. ... We cannot have r=>b, since if we let s=r-b we would have s=>0 and s=a-b(q+1) in R+. Since s<r, this would contradict the way r was defined [minsta elementet i R+], and therefore we must have r<b ... (ii) To show that q and r are unique, suppose that we can also write a=bp+s for integers p and s with 0<=s<b. We have 0<=r<b and 0<=s<b, and this implies that |s-r|<b. But bp+s=bq+r and so s-r=b(q-p), which shows that b|(s-r)...

Fråga: (i) Jag förstår inte varför det faktum att s=>0 och att s=a-b(q+1) tillhör R+ implicerar att r inte kan vara lika stor eller större än b. Vad gäller att s=a-b(q+1) tillhör R+, ja och? Z är sluten under addition så vi kan sätta q+1 = q' så att s=a-bq', förstår inte vad problemet är, eller meningen med den formuleringen. (ii) Hur följer det att b|(s-r)?

2. Let I be a nonempty set of integers that is closed under addition and subtraction. Then I either consists of zero alone or else contains a smallest positive element, in which case I consists of all multiples of its smallest positive element.

Proof. Since I is nonempty, either it consists of 0 alone, or else it contains a nonzero integer a... if I contains the nonzero integer a, then it must contain the difference a-a=0, and hence the difference 0-a=-a, since I is assumed to be closed under subtraction.

Fråga: Ja, I antas vara sluten under addition/subtraktion, men det betyder väl inte att mängden måste innehålla dessa element enligt ovan?
Citera
2011-03-21, 18:49
Medlem
DOGKAiSERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spudwish
2. Let I be a nonempty set of integers that is closed under addition and subtraction. Then I either consists of zero alone or else contains a smallest positive element, in which case I consists of all multiples of its smallest positive element.

Proof. Since I is nonempty, either it consists of 0 alone, or else it contains a nonzero integer a... if I contains the nonzero integer a, then it must contain the difference a-a=0, and hence the difference 0-a=-a, since I is assumed to be closed under subtraction.

Fråga: Ja, I antas vara sluten under addition/subtraktion, men det betyder väl inte att mängden måste innehålla dessa element enligt ovan?

Men om I är sluten under add/sub och samtidigt är icke-tom så följer det ju logiskt att antingen är I={0} eller så finns det ett sådant a och då måste ju ... ka, ... a, 0, -a, ..., -ka, ... också ingå.
Citera
2011-03-21, 18:50
Medlem
cos(x) = cos(6x). Svara exakt i grader

Hur gör jag?
Kollar alla skärningspunkter eller?
Citera
2011-03-21, 19:56
Medlem
Citat:
Proof. (i) Consider the set R = {a-bq : q integer}. ... We cannot have r=>b
Vad är det du har utelämnat där det står "..."? Kanske en definition av r som minsta elementet i R?

Citat:

Jo, det är ju det som bevisas:
I är enligt förutsättningen icke-tom. Det är möjligt att I innehåller talet 0 och att detta är enda talet i mängden. Den uppfyller då villkoren om slutenhet under addition och subtraktion, varför detta är ett möjligt fall ("I either consists of zero alone"). Om I innehåller ett tal a ≠ 0, så måste I även - genom slutenheten under subtraktion - innehålla talet a - a = 0. Alltså innehåller I alltid talet 0.
Citera
2011-03-21, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av danbac
cos(x) = cos(6x). Svara exakt i grader

Hur gör jag?
Kollar alla skärningspunkter eller?
Hur förhåller sig vinklarna u och v när cos(u) = cos(v) uppfylls?
Det finns två möjligheter: u = v + n * 360 grader, eller u = -v + n * 360 grader, där n är ett heltal.

Alltså skall något av dessa villkor vara uppfyllda i din ekvation:
x = 6x + n * 360 eller x = -6x + n * 360

Dessa ger
x = n * 360/(-5) = -n * 72 eller x = n * 360/7,
där n är ett heltal.

Eftersom n löper över alla heltal, såväl positiva som negativa, kan vi byta ut n mot -n i en eller båda av ekvationerna. Därför kan det i facit stå x = n * 72 grader i första fallet.
Citera
2011-03-21, 20:18
Avslutad
Hur löser man den här. Minns inte riktigt, har för mig att det är något med riktningskoffcienter..men men. Skriv gärna pedagogiskt....Tack på förhand

I vilken punkt skär den räta linjen y=2x-3

A y-axeln
B X-axeln
Citera
2011-03-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Hur löser man den här. Minns inte riktigt, har för mig att det är något med riktningskoffcienter..men men. Skriv gärna pedagogiskt....Tack på förhand

A y-axeln
B X-axeln
A) En punkt på x-axeln har y = 0. Detta ger ekvationen 0 = 2x - 3, från vilken du får x-värdet för skärningspunkten.

B) En punkt på y-axeln har x = 0. Detta ger y = 2*0 - 3, från vilket du får y-värdet för skärningspunkten.
Citera
2011-03-21, 20:29
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400

A y-axeln
B X-axeln
Linjen skär y-axeln precis då x = 0 och linjen skär x-axeln precis då y = 0. Detta eftersom på x-axeln är y = 0 och på y-axeln är x = 0.
Citera
2011-03-21, 20:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Linjen skär y-axeln precis då x = 0 och linjen skär x-axeln precis då y = 0. Detta eftersom på x-axeln är y = 0 och på y-axeln är x = 0.

Hur vet jag det då, utifrån ekvationen att x skär då och y då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in